Múltkor megnéztem az őszi kerekasztalt, és gondoltam leírom, hogy én mit mondtam volna el Miyazakiról. Örültem, hogy szóba került
ez a történet (egyébként már az egy kórtünet, hogy milyen hangja van a narrátornak), viszont sajnáltam, hogy annyival el lett intézve, hogy a maradi öreg már megint ördögöt kiáltott, miközben kurva fontos dolog történik ezen a videon, amikor bemutatják Miyazakinak az animációkészítés jövőjét. Ezen a videon reprezentálódik nem csak a régi vs új animáció, hanem általában a modern művészet és a mai posztmodern közötti különbség.
Beszédes, ahogy lefagynak azok a programozók Miyazaki szavain. Semmit nem értenek abból, ami történik velük. Csak azt érzik, hogy valami súlyos helyzetbe kerültek, mert a vén fasz ráncolja a szemöldökét.
Tegyük fel, hogy van egy ma élő japán mester, aki szamuráj kardokat készít tradicionális technikával, és jönnének a tanítványai azzal, hogy bemutassák neki a legújabb ötleteiket. Mutatnának egy gépet, aminek az egyik oldalán beöntenek egy zsák porkeveréket, majd megnyomnak két gombot, és a gép a másik oldalon pár másodpercnyi rázkódás és durrogás után kiadna egy olyan kardot, aminek neon pink szívecskékkel díszített pengéje van és eredeti bőrből készült műfasz markolata. Ezután pedig azt is megmutatnák a mesternek, hogy már csiszolni sem kell, mert olyan tökéletesen éles, hogy a selyemkendőt is szétvágja a levegőben. A mester arca erre elkomorul, és levág egy hegyi beszédet arról, hogy ez mennyire visszataszító és sötét, amit nem értenének a tanítványok. Hiába, de elkezdenék magyarázni neki, hogy de hát mester ez csak egy kísérlet volt, nem kell, hogy műfaszból legyen a markolata, ugyanazokat a kardokat is le tudjuk gyártani ezzel a géppel, amit kovácsolni szoktál, viszont nem kell többet hónapokig az egészségtelen levegőjű műhelyben dolgoznod, és kiszámoltuk, hogy nem csak 1000%-kal lennél gyorsabb, hanem a bevételed is ugyanennyivel több lenne.
Miyazaki nem csak egy modern művész, hanem egy mester. Több szempontból is tiszteletlenek voltak vele, amikor úgy gondolták, hogy megmutatják neki a 3D-és zombi mozgását. Az első félreértés, hogy azt hiszik, hogy az öregnek az a tragédiája, hogy nem elég hatékony a műhelye, mert ezzel az új technikával embert és időt spórolhatna meg, következésképpen nem tisztelik benne a mesterembert. A másik tévedésük pedig, hogy fingjuk sincs ki is az az öreg, akinek mutatják a zombijukat. Miyazaki mint mester nem szorul rá, hogy változtasson a technikáján, mint művész pedig megfogalmazza azt, amit nagyon kevesen látnak. Mi jut elsőre eszébe az embernek, amikor ránéz erre a zombira? Hogy "creepy", ugye, ezt is magyarázzák azok a kockák? Tehát elfogja az embert egy hangulat, egy élmény, míg Miyazakinak a valóság jut az eszébe. A barátja, aki a karját is alig bírja mozgatni. Ez lesz a nagy különbség. Az öreg a valóságról kommunikál a művészetével, és nem epic, creepy vagy sexy élményadagokat akar eladni. Miyazaki egy kész modern művész, rengeteg humanitással, ez jól látszik ezen a mindössze 2 perces videon, míg a vele szemben ülő srácok hozzá képest teljesen elveszettek. Ők csak külsőségeiben tudják, mi az alkotás, de valójában semmi víziójuk hozzá.
Mivel is szokták vádolni Miyazakit és a vele egyetértőket ezzel a videoval kapcsolatban? Hogy milyen régimódiak, szembe mennek a technikai fejlődéssel, hiszen ugyan mi baj lehet abból, hogy új technikai eszközöket használunk. Ez a kritika azért hamis, mert senki sem a fejlődést vitatja, hanem az irányát. Ha ezek az informatikus és mérnök srácok kitaláltak volna egy új egészségügyi eszközt, amivel életeket lehet menteni, akkor nagy királyok, így viszont csak a bamba fejük lett maradandó erről a videoról. Másrészt tudja jól Miyazaki is, hogy ha annyira gátlástalanok, hogy neki zombikat mutatnak, akkor mi minden szart fognak még kitalálni a jónépnek ezzel az új programmal. Ja, igen, és ráadásul Miyazaki egyáltalán nem maradi. Eleve az anime szerintem elképesztően progresszív műfaj volt a maga idejében Japánban, és Miyazaki egy nagyon izgalmas rendező volt ebben a műfajban. A személete még most is modern, egyszerűen csak nem hajlandó belemenni a mai parasztvakításba.
Egyébként Miyazaki és Takahata sikere abban is áll, hogy abszolút bennük van a nyugati műveltség. Nem csak külsőségeiben vették át a nyugati eszközöket, hanem a nyugati kultúrát értik és használják. Shinkao Makoto azért nem lesz soha az utód, mert ő csak a kultúra nélküli külsőségeket érti. Aprólékosan kidolgozza a háttereket, és minimum két évig ül egy projekten, mert ott van benne az önérzetes japán mester, de csak mert látja, hogy így kell csinálni, ahogy azt is tudja, hogy az időutazás, a tinikben rejlő "nagy ő" és "power of love", ezek ilyen jól eladható dolgok a világon mindenhol.