Visual Novel típusu játékok

PC vagy konzolos játékok témaköre.
Avatar
-OJ-
Sensei
Sensei
Hozzászólások: 621
Csatlakozott: 2011.04.08. 09:48
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Otaku Odú
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: -OJ- »

Kép

Eltartott közel két hétig, de most hogy elkészült a teljes angol fordítás, végre végigolvashattam a Little Busters! visual novelt. Az úgynevezett 'common route'-ot, mely a cselekmény kb 70%-át teszi ki anélkül, hogy bármelyik lány történetébe belelépnénk, már korábban is elolvastam, akkor azonban csak egy elvágott befejezés volt a jutalmam, amiből az égvilágon semmi nem derült ki -_-

Most azonban, hogy a jellemükön kívül mind a hat lánynak a háttértörténetét is megismertem, és ezáltal a végén megnyílt a fő cselekmény szál is, azt kell mondanom, teljesen megérte az olvasásába fektetett időt (és a több éves várakozást a fordításra)

A történet hozza a szokásos Key színvonalat.
Van egy csipetnyi románc, amit később ero-jelenetekkel is kiegészítettek, de az alap változatban nincsenek benne, és nem is hiányoztak, de ezúttal inkább a Barátságon van hangsúly. Sok (melo)dráma családtag elvesztéséről, családon belüli erőszakról és társadalmi megvetésről, iskolai megfélemlítésről (bullying), skizofréniáról, stb. Jól időzített, ütős poénokban sincs hiány. A lány karakterek kellően színesek, többen erős pszichológia fejlődésen esnek át a történetük során, és mind külön egyéniségek (persze a szokásos sztereotípiákba azért besorolhatók) ami igazán emlékezetessé teszi őket. Még a férfi karakterek is jól megírt háttérrel és jellemmel rendelkeznek nemcsak a komikus mellékszereplő szerepét töltik be. Egyedül a főhős okozott kisebb meglepetést, hogy a korábbi karizmatikus delikvensekkel szemben itt (kezdetben) egy elég pipogya shotát személyesítünk meg, de éppen ezért az Ő fejlődése jóval szemléletesebb.
Ha mind a hat lány történetét végigolvastuk,akkor nyílik csak meg az egész VN lényegi részét tartalmazó Refrain szál, amelyből minden kérdésre választ kapunk. A Clannadhoz hasonlóan itt történik a nagy drámai trollkodás, hatalmas sírások, deus ex machina és időutazás, míg többszöri végigjátszásra el nem érjük a True Endinget, amiért simán megérte végigolvasni az egészet (bár egy másik Key cím alapján már könnyen kitalálható, mi is a valós helyzet)

A rajzolás és a változatos háttérzenék (vagy 50 szám) ugyancsak a Keytől megszokott magas színvonalat képviselik, a beépített minijátékok (főleg a chibi karakterekkel történő baseballozás) pedig garantálják, hogy még többszöri újraolvasásra sem válik unalmassá a 'common route'

9/10

Aki szerette a korábbi Key címeket (AIR, Kanon, Clannad) annak nagy valószínűséggel ez is tetszeni fog. A befejezés az Én szememben még az eddig etalon Clannadét is messze lehagyta, míg a karakterek ugyanolyan jók B)

Hogy nem készült ebből anime, azt sose fogom megérteni T.T
Avatar
Cruel Angel
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2036
Csatlakozott: 2003.11.17. 14:33
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Két hely között valahol / e két hely Mennyország s Pokol

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Cruel Angel »

@-OJ-: hosszban, hogy viszonyul ez mondjuk a Clannadhoz?
Kép
Avatar
-OJ-
Sensei
Sensei
Hozzászólások: 621
Csatlakozott: 2011.04.08. 09:48
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Otaku Odú
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: -OJ- »

Nem számoltam, de szerintem jóval rövidebb, és ha kikapcsolod a minijátékokat akkor még többet le lehet faragni a hosszából.
Viszont ajánlott a common route-ot többször is végigolvasni (vagy legalább elölről áttekerni), mert bizonyos lehetőségek/jelenetek/CG-artok csak többszöri végigjátszásra válnak elérhetővé. És van olyan lány, akinek a teljes befejezése csak a főtörténet megtekintése után nyílik meg :wink:
Avatar
Cruel Angel
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2036
Csatlakozott: 2003.11.17. 14:33
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Két hely között valahol / e két hely Mennyország s Pokol

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Cruel Angel »

topik rivájv mivel meglepődve tapasztaltam, hogy nem írtam év elején a To the Moon nevű élményemről. A cucc első ránézésre nem látszik visual novelnek, mivel RPG Makerrel készült, de valójában játékos interakció minimális (mászkálni kell leginkább, meg némi minigém puzzle-öket megoldogatni), és a lényeg masszívan a történeten van. Emellett viszonylag gyorsan (3-5 óra?) végig olvasható, tehát nem egy pl. Clannad féle monstrummal találja magát szembe az ember.
A sztori rövidsége miatt nem igazán tudok érdemben mesélni róla szpojlerek nélkül. Mindenesetre a rövid random ismertető: Ez egy történet világítótornyokról, elütött rágcsálókról, egy plüs kacsacsőrűemlősről, elfeledett kívánságokról, savanyú olivákról, egész életen át tartó szerelemről, és rengeteg - rengeteg origami nyúlról.

Kicsit kevésbé rövid és kevésbé random ismertető: A két irányított főszereplőnk egy cégnek dolgozik a nem túl távoli jövőben, akik kvázi megvalósítható kívánságokat "teljesítenek". A dolog úgy működik, hogy van egy gépük, amivel a kuncsaft elméjében visszamennek a legrégebbi releváns emlékhez, ott beteszik neki ezt vágyat (amit kívánt). Majd a gép és a kuncsaft elméje közösen legenerál neki egy életnyi emléket, amely életben folyamatosan ott volt neki ez a vágy, így nagy valószínűséggel mindent megtett azért, hogy valóra váljon. Az aktuális kuncsaft egy halálán lévő öreg bácsi, akinek egyetlen egy kívánsága van: eljutni a Holdra. Hőseink tehát utazást tesznek a bácsi elméjében fokozatosan vissza az élete kulcsemlékein ahol sok minden furcsa dolgot tapasztalnak, nem minden úgy sül el ahogy szeretnék, de végére minden apró részlet összeáll egy fordulatos és megrázó kerek egésszé.

Ajánlom mindenkinek.
https://en.wikipedia.org/wiki/To_the_Moon
Elérhető sztímen, hámböl sztórban minden asztali számítógépes platformra.
Kép
Avatar
Cruel Angel
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2036
Csatlakozott: 2003.11.17. 14:33
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Két hely között valahol / e két hely Mennyország s Pokol

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Cruel Angel »

Fate/stay night - Unlimited Blade Works
Uhh.
Kb. anno akörül, hogy kijött a Fate/Zero anime elolvastam a Fate utat.
(Gyors talpaló: Fate/stay night visual novelnek három útja van, amik egyrészt a főszereplő saját ideáljaihoz való viszonyaiban, illetve a kiemelt női főszereplőben / love interestben különböznek. Ezek címei Fate, Unlimited Blade Works, Heaven's Feel. Melyek ilyen sorrendben nyílnak meg és sorrendben Saberre, Rinre és Sakurara koncentrálnak.)
Akkor arra a megállapításra jutottam, hogy nem volt rossz, de nyögvenyelősnek, belterjesnek éreztem, ami főleg azért zavart mert magát a főhőst nem tudtam megszeretni. Az a baj, hogy arra már nem emlékszem egész bizonyosan, hogy ténylegesen mikor olvastam ezt, Fate/Zero elolvasása előtt, vagy után. (Most így próbálva összerakni emlékeimet, valszeg 2011 kora őszén, nyarán olvashattam, tehát F/Z olvasás előtt.) Mindenesetre F/Z-t olvasva akkor nemcsak, hogy azt izgalmasabbnak és változatosabbank éreztem, de magának Sabernek (Arturiának) a karakterét is a háttértörténetével és drámájával sokkal erősebnek éreztem F/Z-ben, mint az elvileg ő rá koncentráló útban F/sn-ben.

Ezekért leginkább akkor úgy döntöttem, hogy nincs erőm elolvasni azonnal az UBW-t és a HF-t, majd megteszem késöbb. Nos tekintve, hogy most az őszi szezonban elkezdődött az UBW anime, úgy döntöttem, hogy itt az ideje elővenni megint a vnt és átrágni magamat Rin útján, pláne ha már az DEEN féle anime adaptációban is ő volt a kedvencem. Hát átrágtam magam rajta.

Sajnos úgy látom, hogy a történet a fenti problémákkal továbbra is bír. A főszereplő továbbra sem szimpatikus. Badass-nek badass, ezt nem akarom tőle elvenni, de az ideálja számomra idegesítő. Saját magunk abszolút alturisztikus, naív módon mindenki más elé helyezni egészségtelen, és amikor ezt szép lassan a maga bőrén is megtapasztalja még mindig hajlamos az amúgy számára túl mély vízbe ugrani. Ráadásul én úgy éreztem, hogy a játék a hol bünteti, hol megdicséri, ha ideái szerint dönt a játékos. Rin szórakoztató, de tényleges character developmenttel ne adj isten drámával alig bír a történetben, ami megintcsak vicces, ha már ő a másik főszereplő (és nem egyszer az ő szemszögéből látjuk az eseményeket).
Végül de nem utolsósorban a True End epilógusában eldobott félmondatnyi happy end Shinjinek már majdnem a bizosíték kiverős kategóriában volt nálam. Mármint értem, hogy ez nem a Sakura út, itt keveset látunk a Matou ház belsőműködéséből, de akkor is. Shinji, aki hacsak az UBW-ben megtudott dolgokat is vesszük, tehát testvért abuzáló, öntelt, répista, szadista pöcs. Aki nem egyszer hagyott volna / szándékosan okozta volna számos szereplő, köztük a főszereplők halálát. Ő. Ő! Kapott csendes testvériszeretetben való gyógyulgatást kórházban. Értem, Rin kimentette a Grálból, tehát gáz lene ha utána meghalna. De mi az, hogy Sakura jár hozzá be és csendes, nyugodt? Ha már felhozta a főhős a belső narrációjában ezt, amire igazából semmi oka nem lett volna, legalább kapott volna teljes amnéziát, vagy valami.

Az expozicíciók és a world building természetesen érdekes, a nagy csavar jó, kár h 10 éves a játék így sajnos meglepni nem tudott. (De örültem volna, ha úgy ülöm végig, h nem tudom kicsoda Archer és a főszereplőkkel együtt ébredek rá.)

Mondjuk ha már world building reménykedtem, hogy Shiro baromi specializált, de übertáp képességeire lesz valami magyarázat egyszer, ha már ez az út, amiben talán legjobban ki tudja teljesíteni őket. Sajnos nem, maradtunk abba, hogy véletlen folytán ő ilyennek született. :\

Összességében azt kell, hogy mondjam nem rossz ez, Nasunak vannak jó ötletei, de a történet minősége erősen vegyes. ... és szomorú ezt mondani, mert az F/Z mégiscsak egy utólag írt, spinoff prequel történet, ami az eredeti sztoriból épít, de az mégis kenterbeveri. Szeretnék egy olyan világban élni, ahol Urobuchi bácsi írna egy negyedik utat F/sn-hez ami nemcsak world buildingben, de karakterinterakciókban, -fejlődésben és -drámában is megüti azt a mércét, amit F/Z produkált, így méltóbb lezárást tud adni annak.

HF-t pedig majd elolvasom amikor kicsit közelebb leszünk annak az ufotable adaptációjához.
Kép
Avatar
Titkos
Grafomán
Grafomán
Hozzászólások: 6173
Csatlakozott: 2003.04.20. 12:27
Nem: Férfi

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Titkos »

Cruel Angel írta:HF-t pedig majd elolvasom amikor kicsit közelebb leszünk annak az ufotable adaptációjához.
Amúgy erről mondtak már valamit, hogy tuti megcsinálják? Vagy jelenleg még abban a stádiumban van, hogy "ha az UBW anime elég sikeres lesz, akkor lehet, hogy ezt is elővesszük"?
Kép
Avatar
Cruel Angel
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2036
Csatlakozott: 2003.11.17. 14:33
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Két hely között valahol / e két hely Mennyország s Pokol

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Cruel Angel »

Titkos írta:
Cruel Angel írta:HF-t pedig majd elolvasom amikor kicsit közelebb leszünk annak az ufotable adaptációjához.
Amúgy erről mondtak már valamit, hogy tuti megcsinálják? Vagy jelenleg még abban a stádiumban van, hogy "ha az UBW anime elég sikeres lesz, akkor lehet, hogy ezt is elővesszük"?
Van oldalaa projektek, szal igen valószínű, hogy lesz és múvi lesz. A fandom reméli, hogy legaláb 2-3 múvi, hogy ne csak random H jelenetek és akció jelenetek legyenek másfél két órában.
Szerkesztve: Még baromi semmit mondó teaser trailer is van.
Kép
Avatar
Titkos
Grafomán
Grafomán
Hozzászólások: 6173
Csatlakozott: 2003.04.20. 12:27
Nem: Férfi

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Titkos »

Cruel Angel írta:Van oldalaa projektek, szal igen valószínű, hogy lesz és múvi lesz. A fandom reméli, hogy legaláb 2-3 múvi, hogy ne csak random H jelenetek és akció jelenetek legyenek másfél két órában.
Szerkesztve: Még baromi semmit mondó teaser trailer is van.
Na, akkor reméljük a legjobbakat. :) Mondjuk ez a "csak egy mozifilm lesz" hír kissé engem is elszomorított, sőt, még valamilyen szinten úgy is érzem, hogy "persze, a Sakura-fanboyok csak ennyit kapnak mi? :(", de azért még reménykedek, meg láttunk már néha csodát. (Az Inu Yasha: Kanketsuhennél senki nem hitte el, hogy 20 kötet érdemben belefér 26 részbe és mégis! :D XD)
Kép
Avatar
Shirosaki
Gyakorlott
Gyakorlott
Hozzászólások: 72
Csatlakozott: 2013.11.24. 04:03

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Shirosaki »

Én sok pozitív kritika után pár napja vettem meg a Long Live the Queen című VN-t steamen. Kiváncsi leszek, hogy tényleg van-e olyan jó, mint amilyennek elmondták.
Avatar
Cruel Angel
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2036
Csatlakozott: 2003.11.17. 14:33
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Két hely között valahol / e két hely Mennyország s Pokol

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Cruel Angel »

Fun fact akit érint:
Steamen megjelent angolul a Higurashi no naku koro ni visual novel első fejezete mindhárom oprendszerre, a PS2 port spritejaival.
http://store.steampowered.com/app/310360

(Ráadásul a születésnapom előtt egy nappal... és senki nem szólt erről nekem, pedig még akciós is volt. D: )
Kép
A mordályos nyul
Fanatikus
Fanatikus
Hozzászólások: 1889
Csatlakozott: 2006.11.12. 11:53
Nem:
Tartózkodási hely: Kő alatt

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: A mordályos nyul »

Cruel Angel írta:Fun fact akit érint:
Steamen megjelent angolul a Higurashi no naku koro ni visual novel első fejezete mindhárom oprendszerre, a PS2 port spritejaival.
http://store.steampowered.com/app/310360
OMG! :shock: Ezt megjegyezzük...
Avatar
Cruel Angel
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2036
Csatlakozott: 2003.11.17. 14:33
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Két hely között valahol / e két hely Mennyország s Pokol

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Cruel Angel »

ami sajn nincs az a voice acting, illetve a ps3-as japán remake kultúráltabb hátterei... ellenben ez meg nem hivatalos patch-csel elvileg orvosolható (én még nem jutottam el oda, hogy megvegyem és ezt teszteljem)

http://steamcommunity.com/app/310360/di ... 855247172/
Kép
Avatar
ViharTáncos
Fórummániás
Fórummániás
Hozzászólások: 1553
Csatlakozott: 2010.08.07. 14:34
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: ViharTáncos »

Kép

Egy IOS és android kijött Steampunk Syfy VN (ingyenes de epizodok előtt várni kell vagy fizetni tekintve hogy ez egy magas minőségű sorozat nem csak egy mini sztori)

A képen látható főszereplővel indul a a sztori a önbizalom hiányos de elég okos Lantern és a neki tökéletes ellentétével NeNe vel inditunk ami kis repülöjükkel sikerül valami ismeretlen tárgyal ütközniük amit már a levegőben üldözöbe vesznek és a különös misztikus világba jutnak általa...

Az első epizod után meg szavazom neki a folytatás bár nem vagyok nagy barátja ennek a müfajnak mert elalszom rajta de itt a egy kis P&C elemnek hála és a érdekes karakterek és dizájnak hála fent tudja tartani a érdeklődést egy a müfajhoz nem szokott embernek is.
Avatar
Ricz
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1158
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Ricz »

Igazából hír a témához kapcsolódón, de nem tudom ki szokott "3rd party" venni Steamhez kulcsokat, mondjuk Bundle Stars-on, Indiegalán, Humble Bundle-n stb., így azért leadom nektek is a drótot.

Ha valakinek van Shan Gui kulcsa ilyen helyekről, az nem fogja tudni beváltani. Megindult a szerzői jogi perlekedés és bírósági eljárás a kiadója, Ju Cai ellen. A sztorit anno a csapatom blogján leírtam, de itt zanzásítom:

A Magenta Factory lefejlesztette a játékot, és jött volna a Steamre publikálni, viszont a kiadási jogokat egy Spanyolországban élő kínaira, Ju Caira bízta. Aztán háromoldalú egyeztetés indult egy Steam munkatárs bevonásával, mivel az indie fejlesztőknek szükséges a konstans kapcsolattartás a platformon. Ez volt 2012-2013-ban. 2014-ben bukott ki a dolog, hogy Ju Cai nem utalja el a Magenta Factory részére az eladásokból származó bevételi részt, ami ellen segítséget is kértek a Steamtől. Ju Cai erre letiltotta őket és a Steam munkatársait is, viszont olyan szerződést kötöttek, ami miatt a Steam nem léphetett fel önállóan. Ezt a fejlesztő nyilvánosságra hozta, ami miatt százával zúdultak a negatív review-ok a játékra, mind a kiadót téve felelőssé, ezzel is nyomást próbálva gyakorolni rá. 2016 első feléig tartott ez az állapot. Ugyanis kommentárt tudtak írni, de frissíteni a játékot nem, pedig azóta volt pár engine, kép- és hanganyag-korrekció.

Mostani fejlemények:
Addig azzal telt a Magenta Factory ideje, hogy új kiadót keresett. Ez most a ZiX lett, és elkezdtek financiális alapot harácsolni egy nemzetközi szerzői jogi perre, ugyanis a kínai fejlesztőnek Amerikában kell megvívnia ezt a harcot. Úgy fest, sikerült is valamelyest, de még nincs jogerős határozat. Csak annyi történt, hogy a DMCA értelmében a Steam letiltotta a third-party kulcsokat. Ettől függetlenül az áruházban meg lehet venni a játékot (de legalábbis nem vették le), de nem tudom, hogy annak a bevételei kerülnek-e Ju Caihoz (bár feltételezem: nem).

Ez már csak azért is érdekes, mert talán először van ilyesmire példa a Steamen. (Olyat tudok, hogy a fejlesztő/kiadó csalt a játék review-val, ezért eltávolították őket.) Másodsorban, hamarosan jön a végleges Shan Gui verzió (addig meg akarom rendesen csinálni a magyar verziót, remélve, hogy kap hivatalos supportot a fejlesztőktől és az új kiadótól), mielőtt a Magenta Factory kiadná a(z elvileg folytatását) Bai Qu-t.
"Egy dolog irracionalitása nem kérdőjelezi meg a létét, csak leírja az állapotát." (Friedrich Nietzsche)
Avatar
Ricz
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1158
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Ricz »

Kissé felkapott lett mostanában a Doki Doki Literature Club nevű VN (már MatPat is csinált róla egy GT Live-ot, Steamen hidden gemként emlegetik), szóval tettem vele egy próbát. Hát... Én elintéztem az értékelését annyival, hogy "Nem a megszokott, klisés, átlagos romantikus visual noveled. Minden más potenciális spoiler lenne játékelemre és csavarra egyaránt." Most viszont nekifutok itt, hogy miért is.

A szitu elég megszokott. Te vagy a főhős, akinek van egy potenciális háreme, 3 csajból, akiket versírással lehet elhódítani az irodalmi klubban, illetve van még egy pár mellékkarakter. Az első játékmeneted elég szokványos lesz a végéig. Meghódítottad, szerelmet vallasz, majd aztán megkapod azt,
SPOILER
hogy a csaj felakasztotta magát.
Na mondani se kell, ez elég wtf így elsőre, főleg, hogy ez akkor is bekövetkezik, ha jól csinálod végig. A következő nekifutásodnál azt veszed észre, hogy az ő részei
SPOILER
eltűntek, karakterzagyvalék van a helyén, a karakter CG-je korrumpálódott, majd a játék egyre komolyabb hibákat kezd el produkálni.
Mindezt szándékosan teszi ráadásul, hogy aztán majd
SPOILER
a mellékszereplő csaj megölje a másik kinézettet is, szétverje a játékot (törli a többi karaktert, beszűkíti a lehetőségeidet, és rákényszerítsen egy négyszemközti beszélgetésre kizárólag vele), ami viszont nem hogy a 4. falat veri ki, de az összeset, lebontja a tetőt és az alapokat is. Ugyanis nagyon sokat kezd el "beszélni" az egzisztencializmusról, hogy mit jelent egy másodlagos karakternek lenni a játékban, és magát szintén személyként definiálja, némiképp idézve: "mikor lezárod a játékot, részünkről vége a színjátékra,
>>haza megyünk<<, és míg te éled a magad valós életét, fel sem merül a kérdés, hogy minket közben mi is emészt", illetve "van fogalmad arról,
milyen érzés a kispadról ülve nézni, ahogy játékmenetről játékmenetre végigenyelegsz egy vagy több csajjal, miközben tudod, hogy neked sose fognak lapot osztani, mert a kispadra vagy örökre ítélve?"
Onnantól pedig csak ez van: nincs mentés, nincs másik lehetőség, arra a profilodra ez az állapot állt be. Még nem próbáltam más gépeken, ott lehet tiszta lappal kezdesz, de érdemes kipróbálni legalább. Ebből a szempontból valóban nem egy megszokott... Hogy jó-e? Eh... Inkább frusztráló, mert a kényszert értsd úgy, ahogy sugalltam a spoilerben.
"Egy dolog irracionalitása nem kérdőjelezi meg a létét, csak leírja az állapotát." (Friedrich Nietzsche)
Avatar
Titkos
Grafomán
Grafomán
Hozzászólások: 6173
Csatlakozott: 2003.04.20. 12:27
Nem: Férfi

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Titkos »

Látom, Ricz épp írt itt fentebb a nyugati VN szcéna egyik híres/hírhedt üdvöskéjéről (btw, állítólag épp a héten lett miatta öngyilkos egy srác, bár a részleteket nem volt időm megvizsgálni, lehet szimplán megint a bulvármédia kente az egész ügyet a játékra...), úgyhogy én most egy másik címet emlegetnék fel, ez pedig a HuniePop. Történt a legutóbbi szilveszteri bulin, hogy haver leszedte, úgy voltam vele, hogy "jó, oké, elmarháskodunk vele egy darabig"...aha, aztán lett belőle valami 12+ órán át húzódó gameplay. :dirr: Na most eleinte még én is szórakoztatónak találtam, de ezen 12 óra alatt egyrészt sikerült majdhogynem megutálnom ezt a címet, másrészt meg erről ordít, hogy amcsik csinálták. Értsd: van benne munka, az ilyen Steames, kétfilléres indie gamek többségénél azért messze több, viszont ugyanakkor bármilyen közepes kategóriájú japán VN/dating sim röhögve dobja a kukába, mert azért annyira nem nagy szám. De miről is van szó? Adott a szokásos dating sim setting: te vagy Mr. Szűz Lúzergyerek, aki előtt egy napon megjelenik a jótündér keresztanya istennő-Madoka (nem, de tényleg...XD) és közli, hogy majd ő gatyába rázza és megtanítja csajozni. Öhm...oké, érdekes felütés, de legalább láthatóan nem veszi magát komolyan a cucc. XD (Btw, ez az egyik nagy pozitívuma, végig poénra vesznek benne mindent, Madoka száját nem ritkán még negyedik falat áttörő poénok is elhagyják, meg ilyesmi... XD) Ezután kezdődik a szokásos módi: van úgy 6-8 különböző csaj, velük kell megismerkedni, beszélgetések során kiismerni a jellemüket, mert vissza is kérdeznek ám és csak akkor lehet őket megfektetni, ha ezen kérdésekre helyesen válaszolsz és kigyűlik a hat vagy hány szívecske a karakter profiljukban. :dirr: Na most én azért olyan sok dating simmel/VN-el még nem játszottam (ami most beugrik így hirtelen, az a Shuffle Sia route-ja, illetve a Tsukihimét vittem egy darabig), de egyből feltűnőek voltak a különbségek, hogy a HuniePop mennyi mindenben eltér a Japánban készült hasonszőrű játékoktól és sajnos ez csak kisebb részben volt pozitív csalódás, nagyobb részben inkább negatív. Valami olyasmi élmény volt, mintha mennél 1-2 kört a japán gyárból frissen kigördülő új Toyotával, majd a haverok rábeszélnének, hogy próbáld ki két amcsi srác indie autófejlesztését, ami ugyan gurul, meg tényleg van benne 1-2 ötletes dolog, viszont ettől még nem azzal járnál rendszeresen, mert annyira nem jó. Na, de akkor nézzük:

Pozitívumok:

-aránylag szép grafika, a hátterek teljesen rendben vannak és még a karidizájn is olyan, hogy már majdnem elhiszem, hogy japánok dizájnolták XD csak majdnem, de az illúzió nagyon próbálkozik XD

-ugye míg a legtöbb japán dating simben rendszerint hozzádvágnak 5-6 tizenéves csajt és max abban térnek el egymástól, hogy melyikük melyik otaku-klisét testesíti meg, addig itt tényleg volt minden XD pornószínésznőként dolgozó gyerekes anya, tanárnő, elvált, gyermekét egyedül nevelő asszony, crackwhore loli, ezós csaj, stb. XDDD Tök vicces volt, hogy jóval kevésbé próbáltak olyan "túlidealizált" karikat készíteni, mint általában a japánok szoktak az ilyen jellegű játékokban. XD

-a zenék/szinkronhangok is rendben voltak.

-1-2 poén mini játék.

Negatívumok:

-sajnos a kariknál hiába próbálták variálni a különböző jellemeket és háttérsztorikat, rohadtul érződik, hogy ugyanolyan 2D-s archetípusok, mint egy hasonszőrű japán játékban a tsundere, a moe girl, meg a többi, épp csak kaptak némi "amerikai ízt".

-a játéknak gyakorlatilag nincs sztorija. Oké, megismerjük a karik jellemét, illetve kapunk valami minimális háttérsztorit róluk, de ezen dolgok később sehová sem vezetnek. Pl. kiderül, hogy a pornószínésznő lánya szintén ott van a választható csajok között és a velük való beszélgetések során mindkettőjüktől hallunk arról, hogy hogyan állnak egymáshoz...épp csak ebből semmi nem lesz. Azt hittem, jön valami subplot, hogy mi fogjuk kibékíteni az anyát a lányával, vagy ilyesmi, de lófasz, az egész csak porhintés volt. És nem egy ilyen van a játékban sajnos. Na most biztos én lettem elkényeztetve, de a japán dating simektől megszoktam azt, hogy a karik fejlődnek valamilyen irányba, a főhős hatással van a lányok jellemére, vagy legalább van valami történetféleség, ami keretet ad a szexjeleneteknek, de itt semmi ilyesmi nincs, inkább ahogy a karidizájn, ez is csak valami illúzióként van jelen, hogy azt hidd, hogy lesz bármilyen kimenetele a cselekedeteidnek.

-a randi-rendszer. Oké, ugye a normál dating simekben ez alapesetben úgy szokott kinézni, hogy miközben halad a sztori, különböző választások elé állít a játék a csajokkal való beszélgetések közben és neked úgymond "azt kell mondanod, amit hallani szeretne", hogy bejuss a bugyijába. XD Persze közben halad a történet is, megismersz új szereplőket, stb., szóval a szexjelenet inkább már csak ilyen cseresznye a tortán. XD Na, a HuniePop-ban viszont az egész erre van kihegyezve. Mivel sztori nincs, a karik pedig nem annyira mélyek, hogy pár jelenet után akármit ki lehetne hozni belőlük, ezért a lefektetésükre fűztek fel egy olyan szintű időhúzós játékmenetet, ami nálam a Blizzard játékokhoz szükséges energiabefektetési időt idézte. XD Kezdődik a dolog ott, hogy randizgatni kell velük, ahol kérdéseket tesznek fel és elvileg úgy kéne működnie a dolognak, hogy a jellemük alapján kéne tudnod, hogy mi a helyes válasz, de mivel nem igazán van annyira jól kidolgozott jellemük, hogy ez minden esetben egyértelmű legyen, ezért az ember elég hamar ott tart, hogy a HuniePop Wikiről kezdi el lenézni a válaszokat. XDDD Na, a lényeg, hogy van öt "szívecske mutató", amik kezdetben üresek és ha jól emlékszem legalább négyet össze kell gyűjtened ahhoz, hogy szobára mehess az adott lánnyal, de persze még ebbe is belekavartak, mert vannak napszakok is és csak éjszakai randi után viheted a hotelbe, plusz van olyan, hogy X vagy Y csaj az adott napon "nem tartózkodik a városban". Tehát itt már bejön egy adag időhúzás és randomsági faktor, amiket minden játékban utálni szoktam, ugye a HS-ben is ezért martam le az arcomat az elején. XD De ha csak beszélgetni kellene... Beépítettek a játékba egy gagyi, leginkább egy Candy Crush koppintásra hajazó "kirakóst", ami úgy néz ki, hogy van vagy 4-5 féle különböző jel (hangjegy, csillag, vízcsepp, stb.), amik mind 1-1 tulajdonságot jelölnek és mindegyik csaj más-más jelet tart kívánatosnak, vagy taszítónak. A lényeg, hogy egy szintén eléggé random kirakós játékot kell eljátszanod úgy csajonként minimum 4-5 alkalommal, ami persze önmagában még eléggé nehéz, ezért játékbeli pénzért venned kell különböző extra tárgyakat, amik megkönnyítik a kirakóst, pl. pont olyan jelek esnek, hogy könnyebben össze tudj húzni belőlük 4-5 jelet egymás mellé (mert olyankor történik az, hogy kapod a pontot és egy sor eltűnik, megint csak ilyen Tetris/Candy Crush-szerűen), pénzt viszont ha jól emlékszem, úgy szerzel, ha sokat randizgatsz, meg dumálsz velük, stb-stb. Megint csak azt tudom mondani, hogy elég Blizz cuccal játszottam ahhoz, hogy észrevegyem, hogy mikor mennek rá a készítők direkt az "időhúzásra" és ez pontosan az az eset.

-és ha már itt tartunk, azért azok a bizonyos "szexjelenetek" sem olyan "húha-húha" kategóriásak, kapsz egy állóképet a meztelen csajról, meg a hotelos résznél (ami szintén ez a jeltologatós játék... :dirr:) annyit változtattak a fenti metóduson, hogy IDŐRE kell húzgálnod a jeleket, miközben a csaj nyögdös és lekerül róla a melltartó... XD (mert van valami "pleasure-o-meter" vagy micsoda és ha lassú vagy, elkezd fogyni a vágya... XD)

Na, ha igazán kitartó vagy és mindezt végigjátszod az összes csajnál, akkor még jutalmul Madokával is lefeküdhetsz, plusz utána áthívja azokat, akik ha nem is kidolgozottabb jelleműek, de legalább fétisembe vágóak lettek volna, szóval van itt ilyen jellemben Princess Celestia-klón, valami nekogirl, szarvas szörnylány, stb... XD Kár, hogy én ezeket már csak képeken láttam, mert 12 órányi monoton cukorkatologatós minijáték után közöltem a srácokkal, hogy ezt majd akkor folytatjuk, ha én nem leszek a bulin, mert annyira nem fun, vagy akkor most én jövök és ők fogják nézni 12 órán keresztül, ahogy én HotS-ozom. :dirr:

De persze erre az egész fentire mondhatnátok, hogy "jó Titkos, hát beszívattak ezzel, így jártál, de legalább valami noname amcsi izé...", nos, én is ezt gondoltam, aztán a neten rákeresve majd' leestem a székről, mert kiderült, hogy ez az izé komoly rajongóbázissal rendelkezik. Komolyan, idén érkezik elvileg a második része, mert úgy tűnik, ennyire megérte a készítőknek ez a széria, a fanok frankón bestgirl-vitákba bonyolódnak arról, hogy melyik 2D-s papírmasé csaj volt a jobb (btw, külön "bónusz" volt, hogy mindenki Audrey-ra van belőle rágerjedve, akinél kiállhatatlanabb karaktert régen láttam úgy...kb. bármiben, ennek ellenére olyan nyálfolyatás megy rá, hogy az valami agyrém, a haverok közül is kb. négyből három ott ömlengett róla 12 óráig... :dirr:), 4chanon meg olyan eventet tartottak, hogy meghívták a szinkronszínészeket és azok körül is akkora hisztéria volt, mint akármelyik TOP japán seiyuunál, fél óráig olvastattak fel velük különböző szövegeket a karaktereik hangján... @__@ Az ilyen (szvsz vérgáz és erőltetett) játékbeli szövegekből meg totális szállóige lett náluk, mint pl. a "What's shakin bacon?" vagy az "I can't stand fake ass hoes!" Hogy átérezzétek a hisztéria erejét: amikor pl. megtudták, hogy ugyanaz a csaj lett a Darlingban Ichigo angol hangja, aki ebben a játékban Audrey, egyből elkezdték nyomatni az ilyen képeket...

Szal nem tudom, lehet én vagyok túl öreg, vagy megint nem értek valamit, amit mindenki más igen, de ha már dating sim, meg csajozós játék: ez nekem pont egy "egyéjszakás kaland" volt, ami úgy fél napig szórakoztat és leköt, de azután már szóra sem érdemes, az emberek jelentős része viszont láthatóan "beleszeretett" és még "feleségül is vette". XD
Kép
Avatar
Ricz
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1158
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Ricz »

HuniePop... Jaj. Lehet csak én vagyok ilyen beteg állat, de képes vagyok napokig szüntelenül játszani. Ezt a randirendszert mondjuk jobban preferálom, mint a japán verziót, amihez elég egy helyes válasz is akár, és már jó úton haladsz. Itt tényleg egy ügyességi a dolog, még ha elég láma is. De na... Inkább, mint "Ki nevet a végén"-ezni, Észkeréket játszani, Unózni a CPU ellen.
A "folytatása", a HunieCam Studio is megéri a pénzért, de lehet mert a Wet - The Sexy Empire óta nem volt pornóipar-menedzselős játék a piacon egyáltalán. Talán a Movies meg a Sims, Singles, de azok ilyen szappanopera-játékok úgyis. (Mondjuk, annak idején reméltem, hogy a Született Feleségek játékban is lesz némi akció, ha már az első 1-2 évad az alapja, hogy a vízvezetékszerelő sráccal össze lehet boronálódni, de á... Leányálom. :'D)

Na, de VN... Akkor jöjjön pár.

Nekopara Extra

Félévvel a Vol. 0 Fan Disk és a Vol. 1 játék előtt játszódik. Az ONA verzióról már lehúztam a vizes lepedőt, akkor már legyen erről is. Igazából, nem nagy megfejtés a sztori. Ugyanazokat látod, némiképp bővített formában, mint az ONA-ban, de sokkal élvezhetőbb kivitelben. Már ami a szinkront illeti, mert itt legalább nem vernyogás az egész. A játék rendszer ugyanúgy Live 2D-s, interaktív emote-tal bíró, tehát izgó-mozgó karakterek, akik reagálnak a kattintásra és a buksisimire. Mint a cm is elárulja, nem teljes értékű a játék.


Panty Party

Egy VN, ahol a bugyik élnek. Minden ecchi rajongó nedves álma. Sőt, ezek a bugyik harcolnak és van egy bizonyos Szerelem Harcosa, aki képes bugyivá változni. No, úgy hallom, a fanok el is élveztek. Fejeljük meg ezt a sztorit a szokásos mahou shoujo klisével, hogy van egy mindenek feletti gonosz, akit le kell nyomni a világ megmentéséért. És az is egy bugyi. Hogy a fejemre ne húzzam.

A pozitívumok közül sokat nem tudok említeni. Abszolút komolytalan és elborult, pláne a harcrendszer, ami nem más, mint a szokványos TPS-nézetű lövölde, csak itt egy bugyi vagdalkozik a saját szárával vagy lő energiagombócokat. Ez megy egy arénában pár ellenféllel szemben. Az első 1-2 harcig még poénosnak is nevezhető...

Mert hogy a negatívum az, hogy amúgy frankón ennyi az egész. Egy klisétenger VN kitöltéssel. Paródiának egyszer elmegy.


Teaching Feeling ~Life with a Slave~

Igen, ezt megvettem a supportért. Most a 2.3.0-ás változat a legfrissebb, de nagyon sok újdonság nincs benne a korábbi kiadások óta. De mi is ez?

Nos, a sztori, hogy egy vidéki kisváros orvosa vagyunk, akihez egy rejtélyes figura hoz egy 11 körüli kislányt, komoly sebekkel. Rabszolga volt valami nemesnél, aki meghalt és most kell neki valami fedél. Befogadod vagy se? HA nem, vége a játéknak. Ha igen, akkor neki kell állni buksisimizni, hogy feltornázd a bizalmat veled szemben. Mert ha megerőszakolod, akkor halálra ítéled, mert nem lesz elég a bizalmi pont, hogy túlélje a 17. nap környékén jelentkező megfázását. Onnantól szexpartner csinálhatsz belőle, elég komoly orgiákat rendezve, amelyhez drogot is lehet tolni (főleg ajzót). De nem is igazán ez a része az, ami a legtöbb embert megfogta. De komolyan, nem. Hanem a ruhakollekció, hogy lehet öltöztetgetni őt így-úgy meg amúgy. Valahányszor kijön egy patch és "content addition", több kérdés van erre az elemre, mint bármi másra.

Egy ponton túl amúgy repetitív, grindfesztivállá válik, ugyanis minél többet kufircoltok befolyásoltság alatt is, annál magasabb lesz valamelyik testtájának érzékenysége, az ő libidója, és ezeket kell az egekbe tornázni, hogy haladhass a sztorival, kioldhass ruhákat... MEH. És most ez egy téma- és lehetőségfüggetlen MEH. Azzal együtt is amúgy minimum iszonytató egyik-másik lehetőség gondolata, de ahogy a Sims-nél a manuszok gyújtogatása és tömeges megölése is egy lehetőség, úgy itt is, és senki se kényszerít rá. Na meg, úgyis megkapod érte a magadét egy Bad Enddel.


Corruption of Champions

A revampolt változatot tolom, az 1.0.2. modolt 1.4.9-es verzióját. Ez kizárólag szöveges kalandjáték. Hős vagy, akit egy falu védelmébe küldenek ki egy isten háta mögötti lepratelepre valami másik létsíkon, ahonnan jön a rontás a faludra és a világodra. Jársz erdőben, tónál, harcolsz goblinokkal, kutyákkal, ghoulokkal meg mindenféle csodalénnyel meg korcsfajzattal. Amit dobnak, az valamit elváltoztat a testeden. Pl. ha férfi karakterrel mész, az inkubusz kivonattól egyre démonibb külsőd lesz: elszíneződik a bőröd, karmokat eresztesz, villás lesz a nyelved, szarvad, farkad nő, esetleg több is. A szukubusz kivonat ezt annyival tolja meg, hogy elnőiesít, a farkadnak és a golyóidnak búcsút mondhatsz, mellet eresztesz stb. Aztán te magad is mixelheted a dolgokat, vagy akár ráfeküdhetsz egy fajtára is, de akkor jó eséllyel számolhatsz azzal, hogy komoly és beláthatatlan következményei lesznek. Veszteni ugyanis rohadt könnyen lehet a játékban. Megölni nem fognak, de az éhség jó eséllyel kicsinál, egyes történeti pontokon, ha bukod a küzdelmet, akkor kampó, vagy ha mondjuk túltolod a kutyaborsot és alacsony az intelligenciád, akkor jó eséllyel teljes mértékben átváltozol kutyává, és game over. Ja, és készülj arra, hogy mindenki és minden meg akar erőszakolni, ha pedig elég magas a rontásszinted (ami rohadt könnyen összejöhet) meg a libidód, akkor bizony te is fogod nyomni ezt az ipart. A szövegezése nagyon durva, a szó azon értelmében, hogy részletgazdag, alapos és nem fukarkodik leírni azt, hogy mit csinál egy 2,5 méter magas minotaurusz mondjuk egy 120 centis goblinlánnyal...


40 Days and 40 Nights of Rain

Na, vissza a nem felnőtt tartalmú anyagokhoz. A ZIGZAG fejlesztette és a DejaVu fordította rövidke VN egy háborúban nyit, ahol egy kiégett katona épp agyonlő egy gyereket a harcban. Aztán kiderül, hogy álom volt a megtörténtek nyomán. Ugyan beállt a háborúban a fegyverszünet, de már napok óta esik az eső megállás nélkül a kisvárosra. A katona így talál rá egy csetlő-botló lánykára, akit magához is fogad, de vele is marad, mert a lány nem tágít mellőle.

Pozitívuma: rövid, érzelmes darab elsősorban az emberekről egy háborús környezetben.

Negatívuma: az angol fordítás valami elképesztően silány, tele van félrefordításokkal és ferdítésekkel, és csak ront az amúgy is kissé slampos szövegen. Bár van egy kis karakterfejlődés és van egy extra csavar is a sztoriban, de nem igazán esik neki jobban a mű, nem mer golyókat ereszteni, hogy ténylegesen is elmerengjen a narráláskor egy-egy esemény vagy gondolat felett.
"Egy dolog irracionalitása nem kérdőjelezi meg a létét, csak leírja az állapotát." (Friedrich Nietzsche)
Avatar
Ricz
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1158
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Ricz »

Azóta kitoltam ismét egy párat, és nagyon jól jellemzi azokat, hogy mennyire semmilyenek voltak, hogy nagyon sok minden nem maradt meg belőlük, mint a Neko ex-Heart extrákból, a Corona Blossom össz-vissz 3 epizódjából... Vagy úgy játszottam végig, hogy egy árva mukkot nem értetem belőle, mivel szó szerint kínaiul ment (ez volt a Shan Gui 2, ami végre - relatív gyorsan - megkapta a hivatalos angol patch-et), és igazából az egyetlen érdekessé az volt így, hogy a játék Unity motorban készült és képregényesen futott, vagyis jöttek a szövegdobozok, panelek a képbe, úszott be és ki... Egész ötletes megoldás volt, de a sztoriból nem sokat segített felfogni azon kívül, hogy az első játék után járunk talán közvetlenül, de legfeljebb 1 évvel később, a forró nyári kánikulát felváltotta az ősz. Kijátszottam a Bai Qut is, ami szintúgy a folytatása, de évekkel később és más közegben játszódik He Jia, a közép-kínai városi hegy rókaszellemének sztorija. Sokkal érettebb, felnőttebb, míg a Shan Guiban egy tizenéves kislányként ismerjük meg, itt már bőven 20 felett van, talán félúton a 30-hoz.

Amit érdemesnek tartok hosszabban említeni, az a Lucy Got Problems és a OneOneOne játékok.

A Lucy Got Problems egy nyugati fejlesztésű VN, Ren'py motorral készítve. Rendkívül humoros, önironikus és a műfajára nézve (démonos yuris fantasy-kaland) valamelyest szatirikus is. És ami nagyon fontos, minden döntésed jócskán számít, mert egész jeleneteket, beszédtémákat vághat el előled, így jelentősen változik a végeredmény is, hogy a gonosz szolgálatában lévő kétbalkezes succubusként kinek segítettél, kin esett meg a szíved, voltál naiv és erőszakolt meg, ami egyébként bad endinget jelent, ahogy az is, ha túlzásba viszed a szamaritánusságot, akkor bizony azzal a gonosz úrnődet árulod el és bad ending. Azt nem mondom, hogy jókat röhécseltem egyes helyzeteken, de sikeresen elérte, hogy többször is újrajátsszam. És innentől szerintem nincs miért haragudnom rá.

A OneOneOne (előfordul 111, WanWanWan, OneOne1 néven is, vagy ezen írásmódok valamilyen keverésével) játékok alapvetően RPG Makeres kalandjátékok, ahol a szexnek komoly szerepe van. Mindegy, hogy a három játékuk közül melyiket nézzük, a Dark Elfet, a The Heiress-t vagy a The Killing Time-ot, rohadtul meg van kötve a kezed, mikor melyik route-ot játszod ki.
- A Dark Elf esetében egy adott küldetést kell elbukni, hogy szexrabszolga legyél, és végérvényesen kiszolgáltatott, hogy megkapd a sztorid egyik rendes végét, ami egy shota rape jelenet lesz. Az alapsztori ugyanis, hogy sötét elf kalandorcsajként egy kis srácot veszel magadhoz, neveled fel, és ahogy már tinédzser, lesz folyamatosan zavarban melletted, mert hát a tested dögös meg minden, hát ő lesz majd ennek a bizonyos végnek a tárgya. És ez csak egy ending.
- A The Heiress-nél ugyanilyen a felállás, ott egy banditavezérrel szemben kell elbuknod, hogy a gonoszt szolgáló prosti és szexrabszolga legyél. Ha úgy döntesz, hogy megölöd az ellenfeleidet, nem gyakorolsz kegyelmet, akkor a benned lakozó démont is szabadjára engeded. Igazán jó vége nincs, előbb vagy utóbb eladnak prostinak (ha nem bukod el a párbajt, akkor egy idő után az adósságod nem tudod visszafizetni az uzsorásnak, aki rendre egyre többet követel). Ha ez megvan, és jó maradsz, kegyelmes, akkor a gonosz királynő kiengedi belőled a démont, hogy megkaparintsa. Ilyenkor őt kell elverni. Vagy ha gonosz maradsz, akkor megölni és levadászni a régi mentorodat, és romlásba taszítani a világot, miközben prédálod és fejed meg az embereket.
- A The Killing Time esetében szintén fantasy világ, ahol egy rend orgyilkosaként keresed a kenyered. Szintén igaz, hogy ha legyőznek, mész szexrabszolgának.De kihozhatod jóra is, vagy levadászol mindenkit a francba, mint egy jó öleb.

Amiben ez a három cím nagyon egyezik még a témán kívül, az az, hogy elég egy rosszul hozott döntés, és jó eséllyel örökös loopba kerülsz játék közben. Szóval, egy walkthrough nagyon erősen javallott hozzájuk. Aztán az is, hogy az angol szöveg az nagyon broken, gugel fordítós, van hogy ugyanannak a helynek 3-4, de akár 6-7 átírásával is találkozol egy játék során 10 perc alatt. Elvileg van hozzájuk patch, amivel a cenzúrát is le lehet szedni és nem akartok a bimbókon és a genitálián röhöő nyulakat és virágokat látni. Valamint a harcrendszer is változtatva van, megerőszakolhatnak a harc közben is, amik a szexuális statokhoz adódnak hozzá, amiket az egekig tornázhatsz, de különösebb szerepük nincs, illetve megnyithatsz különféle "állapotokat", amiknek semmi értelme, csak jelzi, hogy milyen explicit dolgot műveltél már a "karriered" során. Ezekben vannak eltérések, nem sok, de vannak, mégis ki mondható, hogy ezek a játékok egymás kópiái.

Ilynekor jöhet a jogos kérdés, hogy akkor mi a francnak szántam rájuk az időt? Rövid és tömör válasz: valami nagyon mature kontenttel akartam játszani, ami kellően explicit, esetleg fetisiszta (bár lehet ezért legközelebb a DLsite-ra fogok járni, nem a Steamet túrom fel). Ennek tökéletesen eleget is tettek, de a játékmenet meg úgy over all nagyon gyér vackok, nem is csoda, hogy pár eurónál többért nem vesztegetik őket. Nem olyan ergyák és szarok, mint a RapeLay volt (amit szintén toltam, egyszer régebben, meg az elmúlt 3 évben újfent), de az előbb említett darab minden szinten egy bűn az emberiség ellen, míg ez a három, ha lenne, aki rendesen kipolírozná a szöveget, tenne játék közbeni figyelmeztetéseket, hogy most mit kéne csinálnod melyik úthoz, hogy elkerüld a loopolós poklot, akkor még az "egynek elment" kategóriába sem alsó hangon, hanem kényelmesen be lehetne illeszteni.
"Egy dolog irracionalitása nem kérdőjelezi meg a létét, csak leírja az állapotát." (Friedrich Nietzsche)
Avatar
Ricz
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1158
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Ricz »

Azóta többet is kijátszottam, párat újra is. Kicsit szemezgettem párat...

Sakura-sorozat (Winged Cloud, angol csapat)

Igazából a címen kívül semmi különösebb dolog nem köti össze őket, néhány folytatásos van köztük, és talán ha van 2, ami karakterek szintjén összefügg, de ez alapvetően olyan sorozat, aminek minden egyes eleme egy önálló játék. Ez amilyen jól hangzik, kábé annyira hasal el, és erre rájátszik a semmitmondó címadás is.

Tematikailag itt több fantasy is van (Sakura Dungeon, Fantasy, Succubus), van gamer (Gamer 1-2, MMO 1-3), több rókacsajos (Spirit, Fox Adventures), meg ilyenek, hogy Maid 1-3, Cupid, Sadist, Space, Shrine Girls, Santa, Beach 1-2, Valentine's Day, Halloween, Moonlight 1-2, Sweetheart, Apprentice, de műfajilag az összes valamilyen formában egy romkom, ráadásul yuri, kivéve azt az egy clicker (Clicker) játékukat. A Clickert és a Dungeont leszámítva mind VN, az utóbbi ugyanis egy rogue-like dungeon crawler a játék nagy részében, amit VN szegmensek kötnek össze.

Na most, kinek mi a jó hír alapon, hogy mind középszerű és érdektelen (egyik-másik csaj befejezése + a hárem, aztán érezd jól magad), az art nagyon egy kaptafa, baromi sablon, az írás gyatra, bár ezen meg se lepődök, hiszen úgy fossák ki magukból ezeket a 10 órás játékokat, mint akik egy üveg hashajtót nyeltek éppen (2014 óta léteznek, azóta 35 játékot adtak ki, és csak 2019-ben összesen 8-at). Igazából én se játszanék velük, csak már isten tudja mióta nem vettem elő egyet se közülük, és leárazáskor azért bevásárlok belőlük...

Army Gals

A Dharker Studio munkája, akik ha jól emlékszem európaiak. Na az ő munkájuk változatosabb, mert nem csak hárem romkomot tudnak készíteni. Bár több hárem címük is van, azért jóval szélesebb műfaji merítéssel foglalkoznak. Az Army Gals bár címre ilyet sejtet katonai környezetben, a valóság ezzel szemben ez nagyon hamar egy túlélő thrillerré válik. Három csajjal kerül a főhősünk az erdőbe, ahol nagyon rövid időn belül félremegy a cserkészkedés. Ki kell jutnunk mindhármukkal az erdőből, ahol elfoghatnak, csapdába kerülhetünk, és hát megpatkolhatunk.

A sztori nem egy nagy etvász, középes-jobb darab, de azért tud olyat mutatni, ami azért fenn tartja az érdeklődést legalább annyira, hogy végigtold és fel akard fedni, hogy miért van ez, mi folyik itt, milyen titok lappang a háttérben. A kinézete nem túl nagy javulás a korábbiakhoz, sőt az egyikhez (Club Life) képest kifejezetten visszaesés. A címadás mondjuk itt is lehetne kreatívabb.

Sound of Drop - fall into poison

Az aiueo Kompany (ők már japánok) készítette VN-nek (Shizuku no Oto) a HD remake-je, ami egy tokiói vízivilágkertben (akvárium ez is magyarul?) játszódik. Két csaj megy el oda, hogy kiderítsen egy városi legendát merő heccből, és igen gyorsan horrorrá válik a kedves és kellemes hely. Van itt minden, ami kell: egy nővér keresi az elveszett húgát, a halott igazgató szelleme kísért, halálesetek, gyilkosságok, állatokkal való megzabáltatások... Számos tragédia fonódik össze, és lehetőleg minél többet ki kell derítenünk, ha szabadulni akarunk, és lehetőleg egyben.

Na ez már sztoriban is érdekfeszítőbb volt, köszönhetően a megfelelő ape shit beetetésnek, amiben az őrület és a gore is helyet kapott, a több mint 40 elhalálozási lehetőségnek... vagyis könnyen meg lehet pusztulni, ha erre játszunk. Bár vakon is lazán túlélhető a kaland, ha kicsit jobban figyel az ember arra, hogy mit válaszol. Ráadásul vannak olyan választások, amik csak bizonyos esetekben jelennek meg, vagyis ingerel arra, hogy fedezd fel a sztorit. Tényleges befejezésből van 7, szóval jó szórakozást. Az art egész jó, a zene velőt rázó tud lenni, szóval a hangulatot is legalább megteremti a melodikus prüntyögést mellőzve.

Strike Witches: Anata to Dekiru Koto - A Little Peaceful Days

Hosszú idő után elővettem és PS2 emulátorral kitoltam. Lényegében a Kétévi vakációt kapjuk meg az SW környezetben, amit némi ügyességi résszel dob fel a játék: gombkombinációt kell nyomogatni időre, hogy egy-egy nehezebb akadályon átlépjünk (vagy csatán). Igazából a sorozat színvonalát hozza, ami a yuriskodást, fanservice-t illeti, ami csak azért nem zavart, mert tudtam mire "fizettem be". Legalább annak örülök, hogy nem látták értelmét animébe átültetni semmilyen formában, mert maximum OVA-ként állná meg a helyét.

Wolf Tails

A Rhazzart Visual, angol nyelvű csapat munkája, ahol a havas hegyekbe kimenne a főhősünk (megadható a név, illetve hogy férfi vagy nő, de ne legyenek illúzióink, nem oszt, nem szoroz), de egy vacogó farkaslányt talál a kunyhó közelében. Vendéglátás, etetés meg kiskutya kicsi kéjléce, csak nem akar elmenni. Erre meg jön egy másik, kicsit harciasabb, aki meg el akarja vinni a "hercegnőt", de az makacskodik, és pár napig megáld velük a sors.

Romantikus, kellemes, de itt egészen más bajaim voltak a művel, többek közt az, hogy minek válasszunk, ha a döntéseink amúgy javarészt súlytalanok? Mert max. annyiban van, hogy végül is a kettő közül melyik csábul el, illetve erőszakkal elviszik-e a maradni akarót. Van pár elég poénra vett jelenet, mint a porszívózás, amikor a két kutyalelkű serpenyővel esik neki a gépnek, és választhatsz, hogy rájátszol a félelmükre, nem igazán foglalkozol a dologgal, vagy beszállsz te is ütni a gépet (lol). Egy 2-10 órás játékhoz képest még mindig kevés, de valami fura bája volt a dolognak azért, amiért az ember szívesen kipörgette.

Más

Még ugyan nem vettem elő, hogy kipörgessem még egyszer sem a Shan Gui Ert, aminek már a 2. fejezete is kijött, az elsőnek pedig az angol fordítása (túlbuzgóságomban egyszer kivittem kínaiul, aztán azóta sem); sem pedig a Bai Qut, pedig most aztán különösen időszerű lenne, ugyanis észrevettem (bő 2 év távlatából, milyen naprakész vagyok, jaj), hogy az anno elkészített Shan Gui fordításomat (ami egy nyelvi patch volt a játékhoz), a Magenta Factory "hivatalosan támogatott" opcióként beépítette a Bai Qu 1.10-es verziójába, amihez ingyen megkapható a Shan Gui is. Szal, a munkám most már egy hivatalos kiadás része lett. Ettől nagyobb dolgot már csak mennyiségi volumenben érhetek el, szerintem.
"Egy dolog irracionalitása nem kérdőjelezi meg a létét, csak leírja az állapotát." (Friedrich Nietzsche)
Avatar
ZeroProcess
Szakértő
Szakértő
Hozzászólások: 172
Csatlakozott: 2019.03.27. 21:45
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: ZeroProcess »

Synergia

Én nem vagyok nagy cyberpunk fan, viszont a visual novel előzetese megvett kilóra retro cyberpunk hangulatával, így nem volt kérdés, hogy belekezdjek.

A visual novel első perctől kezdve magával ragadott, a maga nyomasztó és melankolikus atmoszférájával, melyet a retro stílusú és egyben szép látványvilágának, a remek zenei aláfestéseknek és persze a történetnek köszönhet.

A sztori szerint a disztópikus jövőben éli sivár mindennapjait Cila a lefokozott rendőrnő, kinek szakasza meghibásodott androidok lehetőleg biztonságos lekapcsolásával foglalkozik. Hamar nyilvánvalóvá válik, hogy Cila szociális élete szinte egyenlő a nullával, továbbá egyetlen egy úgy mond családtagja a házi androidja Elaine. Egy nap azonban Elaine meghibásodik, így kénytelen lesz lecserélni egy új modellre Mara-ra, kit ingyen kap egyetlen egy barátjától Yoko-tól. Mara felbukkanása Cila életében gyökeres változásokat eredményez nem csak túlontúl emberi viselkedésével, de rejtélyes származásával is.

A vn első kétharmada szerintem kifejezetten jól van megírva, remekül felvezeti a konfliktust, folyamatosan adagolja a különböző információkat a szereplőkről, a világról és a Mara-t övező rejtélyről mindezt változatos eszközökkel. Közben pedig egyszer sem engedi lankadni a figyelmet. Nincsenek benne álleejtő fordulatok, azonban kisebb meglepetésik érik az embert.

Cila-t hamar megkedveltem, ahogyan Mara-t is, azonban érdekes módon egy mellékszereplő tudta belőlem a legnagyobb érzelmi reakciót kiváltani, ugyanis Darla-t kifejezetten megsajnáltam a mű végére. Nos lehet vannak már akik sejtették az eddig leírtakból, de ha nem is, akkor sem spoilerezek le vele semmit sem, hogy bizony Cila és Mara között romantikus kapcsolat alakul ki. Természetesen nem egyből hanem szépen fokozatosan: eleinte csak android és gazdája, majd később két barátnő és végül válnak szeretőkké. Itt jegyezném meg, hogy semmilyen 18+-os tartalom nincs a vn-ben ha valaki ettől félne.

Cyberpunk-hoz hűen sci-fi elemekből sincs hiány, vannak benne különböző androidok, virtuális valóság, futurisztikus páncélruhák, stb.
A mű legnagyobb hibája a történet utolsó harmada. Nem tudom, hogy elfogyott-e a büdzsé vagy csak nem volt jó ötlete az írónak, viszont szerintem összecsapott lett. Félre értés ne essék nem a történet két különböző végkimenetelével, hanem az azt megelőző résszel vannak gondok. Ugyanis a vn utolsó harmadában bukkan fel rengeteg új szereplő, továbbá az eddig jól működő párbeszédek átváltanak igencsak tömény magyarázkodásba, melyek megtörik az történet addigi ütemét.

Minden hibára ellenére összességében szerintem egy jó és hangulatos cyberpunk vn, így akinek megtetszett az előzetese azoknak érdemes végig tolnia.

Végül még annyit megjegyeznék, hogy ha valaki először a demo-val játszik és ment benne, majd utána megveszi a teljes változatot, akkor a demo-ban létrehozott mentések a teljes változatban pár helyen crash-t okoznak. Ezért érdemes a teljes verziót az elejétől kezdeni.
Kép
Avatar
ZeroProcess
Szakértő
Szakértő
Hozzászólások: 172
Csatlakozott: 2019.03.27. 21:45
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: ZeroProcess »

Akit érdekel MoeNovel Bundle az alábbi címekkel:
If My Heart Had Wings
If My Heart Had Wings -Flight Diary- - New Wings: Akari - DLC
If My Heart Had Wings -Flight Diary-
LoveKami -Divinity Stage-
LoveKami -Useless Goddess-
LoveKami -Healing Harem-
A Sky Full of Stars
CROSS†CHANNEL: Steam Edition
Adventure of a Lifetime

7 cím esetén: €5.89
Az összes estén: €11.49
Kép
Avatar
ZeroProcess
Szakértő
Szakértő
Hozzászólások: 172
Csatlakozott: 2019.03.27. 21:45
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: ZeroProcess »

YU-NO remake:

Az eredeti YU-NO-ról sok helyen azt állítják a maga korában forradalmasította a visual novel-leket a benne alkalmazott játékmechanikai és történeti (az első igen hosszú vn és az első komoly történettel rendelkező vn is egyben) megoldásokkal, melyek inspirációként szolgáltak sok későbbi mű számára. A szóbeszéd úgy tartja, hogy a Steins;Gate alkotói is merítettek ebből ihletet, igaz erről nem találtam semmi hivatalos információt. Viszont ennyi elég is volt ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődésemet és ha már nem olyan rég megjelent a remake, így annak estem neki.

Először is tisztáznék valamit, mert mikor én megvásárlás előtt utána olvastam a vn-nek hol csak időutazós, hol pedig csak párhuzamos világok közt utazós történetként írták le, ami kicsit össze zavart, hogy akkor most melyikre kell számítanom. Nos nem spoiler-ezek le semmit azzal, hogy leírom a YU-NO-ban mindkettőről szó van. Később még részletesen kitérek erre, de nem akarok ennyire előre rohanni.

Sajnos a YU-NO nem indít biztatóan, ugyanis a kb 4 órás prológusnak csak a végén történik olyasmi, ami felkelti az ember érdeklődését a továbbiakra. Bár az első néhány óra jól bemutatja a helyszínt és a szereplőket, de addig egy elég unalmas slice of lice-nak tűnik. Filmes fronton van egy teória miszerint ha az adott film első tíz percében nem sikerül valami olyat villantani, ami felkelti a néző érdeklődését, akkor nagyon sokan ott hagyják azt és nem nézik végig. Én azt vettem észre, hogy ez a visual novel-lekre (legyen az 10, 30, 50, stb órás) is alkalmazható, igaz ezek esetén általában az első félórában szokott meglenni az a valami ami megfog. De sajnos itt nem ez a helyzet, ahogy már írtam. Kíváncsiságból megnéztem a YU-NO trófeáinak statisztikáját PS Store-ban és Steam-en, amik alapján kiderült - nem meglepő módon -, hogy a játékosok fele nem szerezte meg a prológus befejezésért járó trófeát.

Maga sztori úgy kezdődik, hogy a főszereplő középiskolás Takuya néhány hónappal ezelőtt elvesztette vér szerinti édesapját és most annak második feleségével a fiatal (20aséveinek második felében járó) Ayumi-val él együtt. Azonban egy nap (prológus végéghez közeledve) Takuya csomagot kap, melyben egy különös tárgy és egy levél található, amelyet néhai apja írt neki. A levélből kiderül Takuya apja él, csak nem épp ebben a világban és az eszköz, ami a levél mellett található képes az időbeni és párhuzamos világok közti utazásra. Ezt követően Takuya elindul egy a levélben megjelölt helyre, hogy kiderítse valóban igaz-e mindez. Azonban az események úgy alakulnak, hogy valami oknál fogva Takuya egy a sajátjához majdhogynem teljesen megegyező párhuzamos világba kerül (prológus vége).

Ezek után a vn már egy egész jó tempót vesz föl és nem engedni lankadni a figyelmet egészen az epilógusig. Bevallom ez a szegmens tetszett a legjobban még ha nem is volt teljesen hibátlan. Bár az apa szál lenne a sztori fő mozgató rugója, azonban a vn végére háttérbe szorul és totál felesleges lesz. Ez köszönhető annak, hogy valójában egy elég gyenge motiváció, kiváltképp ha Takuya és apja közötti kapcsolatot nézzük, illetve maguk az írok se tudtak vele mit kezdeni. Takuya azon kívül, hogy tudja apja él valahol nem igazán tudja hol keresse. Így viszont egy adott párhuzamos világon egy adott hölgynek az ügyeibe keveredünk bele és kezdünk el segíteni az illetőnek, mely által közeledünk az adott személyhez, illetve a nagy rejtélyről és sok más ahhoz kapcsolódó dologról is folyamatosan lehull a lepel.
Nos nem lesz meglepő ha azt írom, hogy női karaktereken van a hangsúly és az ő meghódításukon. A főszereplő majdnem az összes útjába kerülő hölggyel kufircol végül. Mondjuk van pár sex, ami elég erőltetetten lett beleírva és nem érződött az adott hölggyel kialakított kapcsolat egyik állomásának más esetekhez képest. A remak-ben persze maguk az aktusok nem láthatóak, csak az előtte, utána lévő pikánsabb jelenetek, amikben nincs semmi 18+-os. Igazából a remake összehasonlítva az eredetivel (utólag néztem róla videókat) kevésbé perverz és nem csak a sexszet illetően, hanem sok beállítás észerűbben van megcsinálva, értsd például míg az eredetiben, ahol lehetett ment a bugyivillantás, itt nem. Ezek a módosítások az epilógusig nem okoznak kárt a történetben. Szerintem így talán még jobban lehetett a rejtélyre és a karakterek személyiségére összpontosítani. Mivel a gyengébbik nem képviselői kellően kidolgozott egyéniségek saját motivációkkal, problémákkal, háttérsztorival még ha nincs is köztük igazán emlékezetes személyiség.
Nálam Ayumi volt a befutó, őt kedveltem meg a legjobban és számomra az ő end-je a true end. Eriko sensei, illetve Mitsuki volt még akit jobban bírtam. Kicsit meglepő volt, hogy Mitsuki
SPOILER
az egyik tragikus karakter lett, aki minden egyes párhuzamos világban valamilyen módon meghal.
Kanna-t inkább csak sajnáltam mint kedveltem, míg Mio olyan semmilyen lett számomra pedig ő a mű tsundere-je.

Ahogy már írtam a prológus és az epilógus közti szegmens tetszett, egész jó volt. Egy romantikus elemekkel átszőtt rejtélyes sci-fi történet bontakozott ki, melyből csak az igazán meglepő fordulatok hiányoztak. E hiányosságot az epilógus (ami amúgy a true end) egyből pótolta és nem kis meglepetés ért, csak kár hogy nem pozitívan. Ugyanis a végén -kis spolier- átcsap egy isekai fantasy-ba és meredek mélyrepülésbe kezd. Nem mennék bele túlzottan a részletekbe, mert így is hosszúra nyúlik eme szösszenetem, szóval röviden ez a rész borzalmas volt, itt már alig vártam, hogy vége legyen. Persze a legvégén minden össze áll, hogy mi miért és vannak benne egész jó ötletek, de összességében túltolták az egészet.
SPOILER
Az, hogy ezt egészet egyfajta Ádám és Éve történetre vezették ki nem tetszett.
Aztán nem elég, hogy a történet olyan irányt vett amilyet, de -kis spoiler- felbukkan egy új női karakter Celes (fan fordításban Sayless) aki nem tud beszélni, csak hümmögni, melyet hallgatni egy idő után rohadt idegesítő volt.
Az epilógusban már a felnőtt tartalmakat nem csak nem jelenítették meg, de módosítottak rajtuk vagy kivágták őket, ami hol ártott a történetnek, hol nem.
SPOILER
Ugye van egy pont amikor lovagok törnek be Takuya-ék házába (itt él Takuya Celes-szel és lányukkal Yu-No-val), ahol akkor csak Celes tartózkodik. Nos a remake-ben úgy tűnik a lovagok csak leteperték mert ellenállt, addig az eredetiben megerőszakolták. Ez a módosítás még hagyján az már szerintem nagyobb hiba lett, hogy az Amanda-val való kufircolás kimaradt. Ugyanis ez választ ad arra ki Kanna apja. Bár ez így elég beteg és nem meglepő, hogy a remake-be nem került bele, hisz ez azt jelenti, hogy Takuya lánya Kanna, akivel Takuya meg lefekszik. Mondjuk az eredeti vn alkotói ennél is tovább mentek, mert abban Takuya Yu-No-val is lefekszik ki szintén a lánya. Na ez utóbbi az amire teljes mértékben azt tudom mondani jobb is, hogy kihagyták a remake-ben, lévén a történetben eddig Takuya és Yu-No között apa lánya kapcsolatot építettek föl és nem szeretőit.

Tovább nem is szaporítanám a szót a sztorira mert van más amire még érdemes kitérni. Lehet már feltűnt, hogy még a főszereplőről nem is írtam. Ennek egy oka van szerettem volna egy külön bekezdésben kitérni rá, mennyire szarul van megríva. Sokszor kiszámíthatatlanul viselkedik arról nem is beszélve, nem egyszer szinte indokolatlanul hőbörög, meg őrjöng, hogy legyen valami fölösleges feszültség, mert amúgy túl simán mennének a dolgok. Ehhez még hozzájön az is, hogy nincs karakterfejlődése, a mű végén is ugyan olyan, mint az elején. A vn vége fele különösképp idegesítő volt és van is egy “szép” szóval amivel le tudom írni egy pöcs volt.
Azonban van még egy karakter, akit ki nem állhattam és róla sem esett még szó, aki nem más, mint Takuya barátja Yuuki. Na a vele történő párbeszédek iszonyatosan fárasztóak, 90%-a lazán áttekerhető lévén nagyrészt csak béna poénokból, értetlenkedésekből és mellébeszélésekből áll.

A történet és karakterek után rátérnék a játékmechanikára. Alapjában véve sztori, mint minden más visual novel-ben dialógusokon keresztül halad előre, azonban egyes dialógusok között lehetőségünk van szét nézni az adott jelenetben kalandjátékokhoz hasonlóan. Azaz a képen különböző helyeken (tárgyakon és személyeken) jelenik meg ikon, melyre kattintva megvizsgálhatóak azok. Így lehet bizonyos tárgyakat megtalálni, illetve van, hogy a vn kötelezz, hogy nézzük szét a történet továbbhaladása érdekében. Érdemes megjegyezni, hogy a remake tartalmaz egy kis segítséget, mely alap esetben be van kapcsolva és amely a képernyő tetején jelzi egy item slot-ban, hogy egy tárgy megszerezhető-e vagy használnunk kellene. Előbbi esetén szimplán kijelzi a tárgyat, míg utóbbi esetén villogva jelez. Szerintem ez egy hasznos segítség, ugyanis az egyes jelenetek tele vannak sok fölöslegesen megvizsgálható dologgal (pl a folyosón a falra kattintva, hősünk megállapítja, hogy az a folyosó fala). Arról nem is beszélve, hogy ha valamit egyszer vizsgálunk meg, akkor azt nem jelzi megvizsgáltnak. Persze van amikor tényleg még egyszer muszáj a többlet info véget rálesni, de sok esetben második alkalommal is csak ugyanazt az infót kapjuk, mint először és csak eztán vált megtekintettre a cucc. Továbbá ilyenkor lehet csak menteni, illetve használni az eszközünket, mellyel az időben és párhuzamos világok közt utazunk, ami az igazi érdekessége ennek a vn-nek.
Ez úgy néz ki, hogy megnyílik egy route map, mely mutatja az eddig felfedezett route-on hol tartunk. Ha oda ahol éppen most állunk egy jewel-t rakunk (jewel save), akkor ha továbbhaladunk de valamiért később vissza akarunk térni ide, mert pl van egy történetbeli elágazás, akkor rákattintunk a korábban elhelyezett jewel-re és visszaugrunk (jewel load) arra a részre. Ilyenkor a lerakott jewel visszakerül hozzánk és újból felhasználható lesz. Prológus után ha jól emlékszem 4 jewel-lel indítunk és a történet előrehaladtával kell a maradék 6-ot megtalálni. Nagyon fontos és hasznos tanács a prológus után egyből nyissuk meg ezt a route map-ot és helyezzünk el egy jewel-t, ugyanis így mindig van lehetőségünk a teljes route map bejárására. És ne felejtsük el újból lerakni ide, ha esetleg később visszatöltöttük. Ha ezt nem tesszük meg és van olyan route amire-re azért nem tudunk menni, mert korábban nem raktunk le egy jewelt sem, akkor kezdhetünk mindent a legelejéről, fedezhetjük föl újra a route-okat és gyűjthetjük össze a tárgyakat. Mivel van, hogy az egyik route-on megszerzett tárgy egy másikon fog minket tovább juttatni. Szerintem jól ki van találva ez a rendszer, illetve a remake-ben külön vannak színezve a főbb route-ok, ami szintén egy jó segítség.

A remake látványa szép, mai követelményeknek megfelelő, azonban utólag nézve az eredeti vn sem öregedett rosszul e téren. Egyes karaktereknek jobban áll az új design, míg másoknak nem. Zenei téren szerintem elég lagymatag lett, viszont az opening muzsikája tetszett.

Végezetül essen szó arról, miért gondolják egyesek, hogy a Steins;Gate az eredetiből merített pár dolgot. Alapjába véve a YU-NO-ban található időutazási teória bár más alapon nyugszik (event science), mint a Steins,Gate-ben látható, mégis jó pár hasonlóságot mutat vele. Illetve a YU-NO-ban is, mint a Steins;Gate-ben
SPOILER
van olyan eszköz amivel tudják mérni, hogy melyik világon járunk.
További hasonlóság, hogy
SPOILER
a Steins;Gate-ben lévő konvergencia itt is fellelhető,
Illetve itt is vannak részletes dokumentumok, melyek tudományosan írják le az elméleti hátterét az időutazásnak. Viszont egy fontos eltérés, hogy a YU-NO-ban
SPOILER
nem csak egy világ létezik egy időben.

Összességében nem bántam meg a vele eltöltött időt (azt a kb 55 órát míg 100%-ra kijátszottam), bár nem gondolom, hogy eztán sűrűn elő fogom venni. A középső fele jó, még ha nem is hibátlan, illetve fontosabb női mellékszereplők nagyja érdekes, kellően kidolgozott. Viszont a főszereplő borzalmas és a vége is pocsék lett. Csak azoknak ajánlom, akiket nagyon érdekel mi fán terem a YU-NO.
Kép
Avatar
Ricz
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1158
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: Ricz »

Nekem most tűnt fel, hogy az Utawarerumono visual novelek trilógiáját kiadták angolul. A 2. és 3. részekről tudtam, de az elsőt nem csodálom, hogy nem találtam: a japán díszkiadást fordították angolra, és elvetették teljesen az angol címet (The One Being Sung), illetve visszamenőlegesen kapott egy alcímet Prelude to the Fallen néven (de miért?). Emiatt azt hittem, hogy valami fan made projekt az egyik oldalon, ahol több VN-t inkább előtöltök és elkezdek, mielőtt úgy döntök, megvenném. Aztán nézem, hogy "de ismerős ez a kidolgozás, az első játék is ilyen volt... ... ...ja, hogy ez az első rész maga!"

Bár az elsőt anno kijátszottam, miután néztem a sorozatot, és még nem voltak hozzá OVA-k (vagy csak épp frissen érkeztek), szóval újra elkezdtem. Még mindig ugyanolyan jó és kellemes, a kezdeti iyashi-kei érzéséből nem vesztett (Legalábbis egyórát tettem eddig bele és még csak most ismerkedik Hakuouro a faluval.)

Bocsánat, Hakuouro? Jaj, dehogy, az angol kiadásban Hakuowlo, ami így WTF. Miért? Nem érted? Akkor újra: mi a f@sz. Az ajnu kultúrával és nyelvvel való áthallást ezzel az átírással teljesen kinyírták, mert a szereplő neve azt jelenti, hogy "Fehér király" (haku+ouro). Ráadaásul az ouro az egy tisztségcím is volt. Ezek után félek a további átírásoktól és hogy mit rejteget a 2. és 3. játék ezen a téren, mert kábé ezzel az egyik főgyökerét vágták ketté és égették ki az amcsi pöcsturbánok.
"Egy dolog irracionalitása nem kérdőjelezi meg a létét, csak leírja az állapotát." (Friedrich Nietzsche)
Avatar
ZeroProcess
Szakértő
Szakértő
Hozzászólások: 172
Csatlakozott: 2019.03.27. 21:45
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: ZeroProcess »

Muv-Luv

Mindenképp az októberben kezdődő Alternative anime előtt akartam elolvasni a széria ahhoz köthető visual novel-jeit, így hát a múltkori Steam Summer Sale-n be is szereztem őket és a Muv-Luv-nak nemrégiben a végére is értem. A Muv-Luv mint széria nem ismeretlen számomra, hiszen a Total Eclipse és a Schwarzesmarken sorozatokat láttam már, illetve egyik másik vn-ről és játékról is olvastam ezt-azt. Viszont szinte minden lényeges spoiler-t sikerült elkerülnöm, sőt a két említett anime emléke is megkopott már így közel tiszta lappal vágtam bele e szösszenetem tárgyát képező vn-be.

Mivel a vn két részből áll nevezetesen az Extra-ból és Unlimited-ből, így ezekre külön-külön térnék ki.

Extra:
Maga a sztori dióhéjban annyi, hogy Takeru középiskolásként éli felhőtlen életét, mígnem szülei egyszer csak lelépnek, helyükre pedig egy Meiya nevű lány és kompániája költözik be, melytől kezdve Takeru megszokott életvitele eléggé a feje tetejére áll. Olvastam róla, hogy ez a gyengébbik és nem kicsit unalmasabb szegmense a műnek, így már az elején fel voltam készülve a legrosszabbra. Ezért is lepődtem meg az elején, mert az kifejezetten szórakoztató a sok már már abszurd hülyeségével. Persze a későbbiekben is voltak poénos részek, viszont jóval visszafogottabb mennyiségben. Itt jegyezném meg, hogy nálam e téren a pálmát azok a pillanatok vitték, mikor Tsukuyomi kiakadt, mert ezeken mindig olyan jót nevettem.

Az Extra középső fele, egy olyan 7-8 órányi játékidőt felölő hányada (ami igazából egy common route) valami kegyetlenül unalmas és eléggé próbára tették a kitartásom. Egyszerűen tényleg csak azt követjük nyomon hogyan telnek Takeru mindennapjai, konfliktus vagy bárminemű cél nélkül. Továbbá az általunk éppen preferált lánnyal való kapcsolatban sincs sok érdemi fejlődés, hogy legalább az fent tartsa az érdeklődést. Csak az Extra háromnegyedénél amikor a sztoriban a sportfesztivál végénél járunk pörög fel újra és történnek érdekes dolgok, ahogyan az adott lány end-jéhez közeledünk.

Hát amikor legelőször értem a végére (elsőnek Sumika end-jét értem el) nem tudtam nem arra gondolni, hogy végre vége. E végett pedig aztán egyből kezdtem is bele az Unlimited részbe s majd csak annak minden végkimenetelének elérése után tértem vissza az Extra-hoz. Ugyanis kíváncsi lettem a lányok háttere mennyire más az Extra világában az Unlimited-ben megismerthez képest. Leginkább Chizuru és Ayamine érdekelt. Mellesleg előbbi leányzó route-ja a legjobb, mivel abban van a legjobban felépítve a románc, ami mellől nem hiányzik a kellő feszültség és dráma sem.

Maga az Extra igazából arra tökéletes, hogy bemutassa a karaktereket, azok kapcsolatait és mindennapjait, csakhogy sajnálatos módon mindezt sokszor igen unalmasan teszi.

Unlimited
Az Extra alatt már nagyon vártam, hogy eljussak idáig és elkezdhessem olvasni. Itt a történet úgy kezdődik, hogy az Extra-ban megismert mindennapok egyikét követően Takeru egyszer csak arra ébred föl, hogy egyedül van otthon, majd az iskolába menet a házukat elhagyván látja a környéken lévő épületek romokban hevernek és nagy mecha-k roncsai fekszenek szanaszét. Minderről Takeru azt gondolja álom, azonban nem sokkal később kénytelen szembenéznie a ténnyel, bizony mindez igenis valóságos. Ugyanis valahogyan átkerült egy olyan párhuzamos világba, ahol az emberiséget már évtizedek óta egy idegen faj (BETA) inváziója sújtja. Hazajutásra pedig egyelőre nincs mód, így be áll ő is hadseregbe, h megtanulja irányítani a mecha-kat, melyeket az idegenek ellen vetnek be.
SPOILER
Mielőtt tovább mennék egy gondolat erejéig hadd térjek már ki arra, ami a mű elején nem hagyott nyugodni. Ha az emberek ilyen szarul állnak és a Föld egy jó részét BETA-k uralják, akkor hogy tehetik meg azt az emberek, hogy szimplán szerteszét hagyják az egykoron bevetett mecha-k roncsait? Nem az lenne a logikus, hogy begyűjtsék a roncsokat és újrahasznosítsák a nyersanyagként? Pláne Japánban, ami amúgy sem a végeláthatatlan nyersanyag forrásairól híres. Na mind1.
Nos én azt vártam, hogy na itt majd belevetjük magunkat a BETA-kkal való konfrontáció sűrűjébe és lesz itt nem kevés ütközet és dráma. Erre föl picit csalódtam, lévén az Unlimited nem szól másról, mint Takeru pilóta kiképzéséről és e világgal való megbékéléséről, beilleszkedéséről. Ettől függetlenül az Unlimited az első perctől fogva beszippantott és a végéig olvastatta magát. Habár a sztori nem olyan nagy kunszt, kellően komoly, maga a világ rettentő érdekes (egyik kedvenc jelenetem mikor Yuuko “sensei” ismerteti velünk a világ történelmét), ahogyan az is miben viselkednek másként az itteni egyébként az Extra világbeli jellemekkel megegyező karakterek. Mellesleg tetszett, hogy olyan apróságokra is gondoltak, mint a Japán nyelvnek az eltérése a két világ közt.
SPOILER
Azt viszont furcsálltam, hogy Takeru-nak egyszer se fordult meg a fejében hogy mi van ha ő már létezett e világban. Még akkor se mikor az itteni Tsukuyomi kérdőre vonja, hogy halott létére, hogy-hogy él. Sajnáltam, hogy az elpatkolt Takeru-ról aztán nem esett szó többet.
Maga a történet itt eléggé lineáris és igazából 2 végkimenetel van és csak a lányok függvényében vannak további, különböző iterációk. Így pedig amikor az ember már x-ik alkalommal olvassa szinte ugyan azt, csak más lánnyal, már pöppet unalmassá válik. De alapjába véve maga a 2 végkimenetel azzal, hogy reményteli sem mint boldog befejezést nyújt, tetszett. Pedig nem teljes a sztori lezárása egyiknek sem, lévén van egy-két nagyon fontos dolog, ami a levegőben maradt, pl:
SPOILER
  • Mi az Alternative IV? Voltak rá utalások, hogy ez valami párhuzamos világokkal kapcsolatos kutatás, illetve, hogy az agy, az valószínűleg Sumika-é és Kasumi pedig annak valamiféle üres hüvelye.
  • Mi lett az Alternative V végkimenetele?
Itt az Unlimited-ben szerintem a románc kissé erőltetetten volt jelen. Bár a lányokkal egész szoros kapcsolatba kerül Takeru, ez inkább volt bajtársias sem mint romantikus kapcsolat közöttük és csak a végén egy kis mondva csinált okkal alukál át szerelemmé. Mondjuk kissé fura volt itt is meg az Extra-ban is, hogy
SPOILER
bevallják szeretik egymást és szinte egyből Takeru be is viszi a macit a málnásba, hogy finoman fogalmazzak. Pedig a csajok előtte meg végig játszották a nehezen megkaphatót, aztán hopp egyből feküdjünk le. Az Unlimited-ben Takeru eléggé erőszakosnak is tűnik, hogy na akkor itt most a csók után több is lesz. Ezért volt kissé vicces, hogy Mikoto esetén, meg maga Mikoto a rámenősebb és Takeru egyből elkezdi hajtogatni, hogy ez kicsit gyors tempó.
Az egyetlen sex, ami a karakterek addigi viselkedésének szerintem nem mondott ellent az a Yuuko sensei-jel való volt. Azon a route-on az tényleg elfogadható volt.
Amúgy itt megjegyezném, hogy a Steam-es verzió nem tartalmazza az eroge jeleneteket és én magam nem is hiányoltam őket. Elég egyértelmű volt így is mikor feküdtek le egymással a karakterek és fölöslegesen nem húzták az időt annak mutatásával. Így is szerintem elég sok mondatot pazaroltak arra, hogy előtte leírják Takeru gondolatait, hogy mit gondol a lány hajának illatáról, a gyengéd érintésekről, a csókról és bla bla bla a többiről.

Maguk a karakterek az egész vn-ben jól vannak megírva, kellően egyedi személyiségekkel rendelkeznek, kinek megvan a maguk háttere, szokásai és céljai. Én a választható hölgyek közül leginkább Chizuru-t állt hozzám közel, mind az Extra-ban, mind az Unlimited-ben. Illetve az ő Nan desu te?! mondata beleégett az agyamba. Persze Meiya-t, Sumika-t és a többieket is kedveltem, nem beszélve a két sensei-ről és Tsukuyomi-ról.
Maguk a karakter design-ok is tetszettek, de nem tudok elmenni azokon az értelmezhetetlen fura frizurák mellett, amire e legjobb példa Meiya sérója. Az mégis mi? Még jó h a közelgő animében ezen változtattak. Illetve a lányok mecha ruhái (már nem tudom minek hívták) is igencsak nevetségesek voltan és kissé komolyan vehetetlenné tette őket.

Vizuális téren még ma is megállja a helyét és egy közel 20 éves címnek nem fogom felróni, hogy a felbontása már elmarad a mai elvártaktól. Az OP és ED számok nem igazán jöttek be, viszont maguk az aláfestések jók, egyediek így azokat hallván egyből eszembe fog jutni, melyik műben csengtek fel. Kettő még ezek közül is kiemelkedik, amiket meghallván libabőrös leszek annyira jók. Cím szerint a Creeping Anxiety, ami nagyszerűen adja át a BETA-k által sújtott világ terrorját és kétségbeesését az emberek elszánt végsőkig való kitartásának érzésével együtt. A másik pedig az A Matter of Pride, mely a katonák küzdelmét helyezi epikus magaslatokba.

A végül még kitérnék arra, hogy nem csoda, hogy nem ezzel, hanem egyből az Alternative-vel kezdik adaptálni mindezt. Egyszerűen erről nem lehet jó animét csinálni és még jobban lehúzták volna az emberek mint a Total Eclipse-t. Persze nem tartom kizártnak, hogy az ebben lévő eseményeket belefűzik, majd a közelgő Alternative sorozatba, de önmagában nem tudna megállni animeként, mert bizony vn-ként sem teljesen tud.

Mindent összegezve, ha úgy tekintek a Muv-Luv-ra, mint egy felvezetőt, amely egy egész széria világát alapozza meg és igencsak felkelti az érdeklődésemet a folytatásokra, akkor teljességgel elégedett vagyok, mivel e tekintetben egy jó vn-ről van szó. Azonban ha önálló alkotásként nézem, akkor már közel sem ilyen fényes a helyzet, hiszen a történet nem kiemelkedő, vannak hibái és igen fontos szálak egyáltalán nincsenek elvarrva.

Ezek után első sorban 2 cím foglalkoztat a leginkább:
  • Muv-Luv Alternative - rettentően érdekel, hogy mégis mi a fene az-az Alternative IV, illetve minden idők egyik legjobb vn-jének aposztrofált címeként tényleg olyan jó-e.
  • Muv-Luv Unlimited: The Day After - ugye az Alternative ha jól tudom egy másik idővonalon játszódik, míg ez az Unlimited-ét folytatja és bizony én kíváncsi vagyok miként zajlott le az Alternative V.
Kép
Avatar
ZeroProcess
Szakértő
Szakértő
Hozzászólások: 172
Csatlakozott: 2019.03.27. 21:45
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Visual Novel típusu játékok

Hozzászólás Szerző: ZeroProcess »

Muv-Luv Alternative

Szerintem a kiemelkedően jó művek egyik ismérve, hogy az emberre nemcsak az idő alatt vannak mély, intenzív hatással amíg tartanak, hanem még a befejezésük után is, akár napokig nem engedik el az embert. Így vagyok én az Alternative-val is, mivel már egy pár napja befejeztem de még mindig a hatása alatt vagyok. Bár én még nem olvastam annyi visual novel-t, hogy magabiztosan kijelentsem ez minden idők egyik legjobb vn-je, de most már értem miért hangoztatják ezt sokan mások. Számomra viszont biztos az egyik legjobb, amit addig olvastam és nem kérdés, hogy a kedvenceim közt a helye. Na de elég is ennyi a konkrétumok nélküli magasztalásból, rá is térnék egyből mitől olyan kimagaslóan jó az Alternative.

Kezdeném a sort azzal, hogy az Alternative egy egészen más ligába tartozik, mint a felvezetésül szolgáló Muv-Luv. Bár az Unlimited már egészen komoly volt, azért mégis volt egy könnyedebb hangvétele, egy naiv szemlélete a frontól távoli eseményeivel. De az Alternative messze sokkal komolyabb, drámaibb és sötétebb történet, arról nem is beszélve, hogy jóval összetettebb is.

A sztori úgy indul, hogy Takeru arra ébred valamilyen rejtélyes módon visszaugrott az időben pont arra a napra, amikor először megjelent a BETA-kkal teli világban. Bár emlékei homályosak az előző loop-ról, egyet azonban biztosan tud, mindenképp sikerre kell vinni az Alternative IV-t, hogy elkerülje az Unlimited-ben átélt végkifejletet.

Már az Unlimeted is eléggé olvastatta magát, de ezt szinte le se tudtam tenni s nem egyszer kurtítottam meg az alvási időmet, hogy még egy kicsit tovább olvashassam az adott nap. Nincsenek felesleges, elhúzott üres járatok, mivel a történet pörög rendesen, s csak akkor vesz visszább a lendületből, amikor az óriási feszültséget enyhíteni kell. Ezen nyugodtabb pillanatok alatt lesz idő tudatosítani a történteket, ugyanis a vn kb 60 órája alatt rengeteg minden történik.

Pusztán az első tíz órában az Unlimited-ben felmerült kérdések javára válasszal szolgál (úgy hogy közben a világot is rendesen kitágítja), még ha közben újabbak is felvetődnek. Sőt még elmulasztott dolgokra is sort kerít, mint például, hogy
SPOILER
Takeru ráeszmél arra, hogy valószínűleg az ő alteregója is létezik/létezett e BETA-kkal teli világban.
Itt jegyezném meg, hogy a későbbiekben a Muv-Luv összes end-je fontos szerepet kap, így ha esetleg valaki nem olvasta el mindet, akkor érdemes bepótolnia a minél jobb érhetőség végett.

A sztorira elején ahogy ilyenkor lenni szokott - enyhe spoiler - az előző loop ismeretében a főszereplő előnyére fordítja a helyzetet és bizony várható lesz, hogy ha túl jól megy minden, akkor előbb utóbb visszájára fordulnak a dolgok. De ami a mű kb. negyedénél történik arra még a legmerészebb álmomban sem gondoltam volna arra, hogy bekövetkezik. Nem csak a főszereplőt de még engem is sokkolt, ami történt. (Na itt tartottam is 1 nap szünetet, hogy feldolgozzam a látottakat.) De még tovább tetézik az alkotók és Takeru-t nagyon durván a padlóra küldik. Viszont ez lesz az a pont ahol Takeru jellemebén először történik gyökeres változás és nem a világot megmenteni kívánó naiv hős akar lenni, hanem csak
SPOILER
szeretné visszaszerezni azokat a dolgokat, amiket elvettek tőle.
Illetve innenstől fordul az Alternative egy nagyon sötét irányba, mely során a szereplők a poklok poklának legmélyebb bugyrain mennek keresztül, ahol drámából, szenvedés, feszültségből, fordulatokból, na meg akciókból nem lesz hiány.

Ha már akció, akkor muszáj megemlítenem, hogy ahhoz képest milyen minimalista eszközök álltak rendelkezésre az alkotóknak e térén (nem számítva a néha teljesen meganimált jeleneteket) nagyszerűen sikerült megvalósítaniuk az ütközeteket, amik rendkívül izgalmasak és epikusak.

Történet tekintetében még szót ejtenék a fináléról, mely hátborzongatóan jó lett. Bizonyos dolgokra itten már az előző események után számítottam, de a vn még így is túltett azon amit vártam. Korábban is voltak emlékezetes pillanatok a műben, de ami itt zajlik pláne a csúcspontnál az felejthetetlen. Annál a bizonyos jelenetnél azt vettem észre magamon, hogy elmorzsoltam egy könnycseppet, pedig nem vagyok az érzelgős típus. Rendkívül szívszaggató az a rész.
Ezt követően kellet is a rövid, vidámabb hangulatú levezető fejezet, nehogy depressziósan álljanak föl az emberek a finálé után. Azonban ez még így sem egy happy end.

A régi és új karaktereket egytől-egyig nagyon kedveltem. A köztük lévő dialógusokat öröm volt olvasni, ugyanis nem egyszer zajlik komoly eszmecsere. Lévén mindenki nagyon jól meg van írva, egyedi jellemmel, történettel, motivációval és szemlélettel rendelkeznek. Illetve a karakterfejlődésük is jól ki van dolgozva. Kis megjegyzés, de számomra nagyon megmaradt az a jelenet, mikor a bevetés előtt a transporter hajó fedélzetén beszélget Takeru egy-egy női karakterrel arról, ki miért harcol.
Talán egyetlen aprócska negatívum, hogy Takeru és Yuuko-sensei közti beszélgetéseket, Takeru gondolatai néha túlságosan is félbeszakítják. Persze értem én, hogy így könnyebb az olvasó számára megérteni az áltudományos magyarázatokat. Amik nem mellesleg következetesek és nem okoznak ellentmondást.

Végül még szót ejtenék a látványról, mely mai napig megállja a helyét. Illetve az aláfestésekről, amik egyszerűen nagyszerűk. Remekül megteremtik egy adott jelenet hangulatát. Bővült is a lejátszási listám jó pár számmal, mint pl: End of Regret, Reminiscence, Storm Vanguard, Parting Regrets és még sorolhatnám.

Lenne még jó pár spoileres gondolatom, de azokat inkább nem írnám le, már így is hosszúra nyúlt a mondandóm, illetve nehogy a vn előtt álló, túlságosan kíváncsi emberektől elvegyem a meglepetés örömét.

Mindent összegezve egy élmény volt olvasni az Alternative-ot, mely egy remek visual novel. Bárkinek ajánlom aki egy igazán jó történetre vágyik, csak előtte a Muv-Luv-ot is el kell olvasni.

Ezek után kisebb csoda lenne, ha az anime adaptáció felérne a visual novel-hez, mert ahhoz túlságosan magasan van az a léc. Így már akkor elégedett leszek az animével ha szimplán csak jó lesz.

Végezetül biztos, hogy a széria további címeit is elolvasom. Legfőképp az Unlimited: The Day After-t, melynek wikijébe beleolvasva még jobban érdekel. Azonban elég drágán adják, 68 euró az összes eddig megjelent epizódja úgy, hogy még az utolsó nincs is benne lévén meg sem jelent. Így pedig szerintem megvárom a halloween akciót.
Kép
Válasz küldése