Igen, az artok kaptak meg engem is elsősorban, és kár, hogy ez a játék egyébkénti erőssége is, mert egyébként minden más téren kiforratlan és nyers. Arról nem beszélve, hogy a főmenű a tucat mobilos fighting game-ek újabb ripoffja, pedig ha valahova tudtak volna egyéniséget csempészni, akkor oda.ZeroProcess írta: ↑2021.11.19. 21:46Nos magáról a játékról nem tudok nyilatkozni, mert mikor anno szembetalálkoztam vele, a multis címke láttán egyből elvesztettem az érdeklődést iránta. Viszont annyit megjegyeznék, h a hozzá készült art-ok (pl ez) számomra igen tetszetősek.
Viszont, már noha csak egyetlen fejezet választ el a teljes befejezésétől, akkor már essen szó a Zombie Army 4: Dead Warról is. A sztori nagyon egyszerűen körülírható a Zombie Army Trilogy-val, ami az előzménye az egésznek. Vegyük a második világháború játékok témájában már vajaskenyérnek számító nácikat, és mondjuk azt, hogy az a sok sületlen okkultista marhaság, amiben hittek, Thulével, másvilágokkal, szellemekkel, démonokkal, ereklyékkel, nagyrészt mind igaznak bizonyult. 1944-ben a háború az ismert mederben folyik még, ám 1945 májusára már a Szövetségeseknek és a Szovjetuniónak Hitler élőhalott seregeivel kellett szembe nézniük. A Sniper Elite játékok főhőse, Karl Fairbourne jár utána Berlinben ennek, de ízlés szerint választhatunk 4-8 karakter közül. A Zombie Army Trilogy során megszerzünk egy ereklyét, amit a nácik a holtak feltámasztására és Berlin védelmére használnak, illetve a Halálgyárban agyonlőjük magát a démoni megszállás alatt álló élőhalott Hitlert is. A probléma csak az, hogy ezzel önmagában még nem ért véget a történet.
Itt csöppenünk bele a Dead Warba, hogy már két év eltelt és az élőhalott seregek erősebbek is, mint valaha. Ellenálló gócok jöttek létre, amelyek igyekeznek feltartani a hordát, azonban új fenyegetés érkezik, és utána kell járnunk. Hogy kivel is? Alapból megint Karllal, de most is választhatunk karaktert, szintúgy 8-ból, de egy-két DLC-vel könnyen megemelhető ez a szám (pl. a Left 4 Dead 1-2 karaktereivel, de velük ki akarna? Annyira illenek a környezetbe, mint egy minigunos pingvin.). Ahogy a korábbi részek is javarészt olyan helyeken játszódtak, amelyek a Sniper Elite-játékokból kerültek kisebb-nagyobb módosítással átemelve (de leginkább a V2-ből), így ez is leginkább a 4. etap helyszíneire alapoz sokszor, azokat használja fel és értelmezi újra, illetve híres helyszíneket. Járni fogunk Milánóban, Velencében, Szardínián, Horvátország egy kis tengerparti városkájában, Nápolyban, Genovában és végül Rómában és a pokolban. A dolog csak hamar nyilvánvaló lesz: az élőhalott náci okkultisták fel akarják támasztani Hitlert - vele a Szent Péter téren vesszük fel a harcot.
Továbbá ez a sztoriszál 3x3 DLC-fejezettel még meg is toldható, amiben meglátogatunk egy bajor kisvárost, egy várat a Kárpátokban, lemegyünk Agarthába az üreges Föld-elméletben szereplő vidékre és az őscivilizáció után kutatva, megjárjuk az Alpokat, üldözőbe veszünk egy zombizeppelint és felrobbantjuk annak a gyártóhelyét, ismét Nápolyt (pontosabban annak mellékét már), egy elmegyógyintézetet, mire végül visszatérünk a pokolba. Ez a vonal már inkább Umbra báró történetszálát pedzegeti, aki maga is élőhalott (pontosabban, élvehalott), titokzatos túlvilági erők birtokosa, aki hozzásegítette a kultistákat a nagy tervükhöz, ám most őket akarja elárulni, mivel bevallása szerint egy fantáziátlan népség az Ezeréves Birodalmukkal.
Ja, a történet nem az erőssége, de sosem volt. Míg az első 2 játék (akkor még Sniper Elite: Nazi Zombie Army néven) inkább az okkult vonalra fektette a hangsúlyt, és a Zombie Army Trilogy-val hozzáadott fejezet inkább ezt a vonalat erősítette, addig a Zombie Army 4 már jócskán nagyobb öntudattal és karakterrel bír. Képes az önreflexív humorra egy-egy odaszúrt mondattal, de ugyanakkor nem átall klasszikus filmekből is meríteni, átvenni és beépíteni jeleneteket, és nem csak zombifilmekből, hanem korszakosakból és klasszikusokból is (pl. Indiana Jones, Frankenstein, Evil Dead). Emellett a stílus is megváltozott. Több lett a gore és a vér, az új és újra gondolt ellenfelek lévén a body horror és a groteszk is erősebben van jelen, és amolyan rotten fleshpunk-dieselpunk-steampunk keverékjellege van. A steampunk inkább a számítógépek és az informatikai berendezéseken érhető tetten, illetve egy-egy tárgyon, a dieselpunk már inkább a nácis alternative history sajátja (lásd Wolfenstein 2006 majd a New Order, Old Blood, Colossus, Youngblood), a rotten fleshpunk pedig azért, mert fogunk olyan tankokkal és fél-lánctalpas csapatszállítókkal is megküzdeni, amelyeken a rozsdás, szétmart páncélozás alatt egy hústömeg van, ellőhető dobogó szívvel, illetve a a nagyobb monstrumok is félig gépi-félig emberi szövetek groteszk masszája.
A korábbi heavy ellenfelek is kicsit újra lettek gondolva, másféle páncélozást kaptak, a fegyvereik is módosultak. Dupla csövű nehéz gépágyú, hatalmas körfűrész, bazi nagy lángszóró, és persze egy, aminek a hangján és a nehezebb fokozaton 2-3 csapásból leterítő mancsán kívül mása nincs. Vagyis az Elite Gunner, Butcher, Flamer és a Screamer, akik közül az utóbbit b*ssza meg a jó isten, mert két pofára zabálja becsülettel az ólmot. És ezen kívül van köpködős vizihulla zombi, sötétdémon, hordahergelős tisztek, öngyilkos robbantósokat idéző tisztek, csak hogy ne érezzük magunkat biztonságban. De 6 pontért per darab akár ölhetünk zombipatkányt és zombihollót is, bár azok nem támadnak.
Játékmenetileg is jóval árkádosabb lett: pontszámlálón túl most már jelentékenyebb lett a kombószámláló (különösen a mostani arénaharcok felét jelentő vérkutaknál számít), egyes hullákból kitaposhatjuk az utánpótlásunkat (gránátok, gyógycsomagok, lőszerek), viszont amit sajnálok, hogy a környezeti elemeket nem mindig lehet használni, és aránytalanul vannak elosztva. Környezeti elemek alatt robbanóhordókat, ládákat értek, illetve különféle csapdákat (forgólapátosat, ami magába szívja az előtte botorkálót, vagy olyat, ami felébreszti a zombicápát egy időre, villany-, hang- vagy lángcsapda stb.). A fegyvereink fejleszthetőek mindenfélével (egy meghatározott úton), megmaradt a masterizálás, a pályákon a challenge, van bőven gyűjthető dolog (levelek, képregények, felrobbantható zombikezek, de hőstetteket is véghez vihetünk, amikor egy túlélőnek kell segíteni rendszerint idejében). Fegyverből az alapkínálat kissé talán szűkös és elég pofátlan, hogy az alapjátékban (SE4) már vanillában is elérhető fegyver DLC-paywall mögött van (mint a Mosin-Nagant puska), de a teljes kínálat viszont igencsak pofás. Bejöttek a kivégzések (takedown), lassított üzemmódban irtás, és az előbbi animációiból meglepően sok van és egyedi, sokszor fegyverhez tartozó spéci darab is, szóval azért nem mondható, hogy ki lett az ember szeme szúrva.
Új tölténytípusok és felszerelések is lettek: pl. most már vannak áldott isteni erővel vértezett fegyverek, töltények, elektromosak, a köpködős vizihulla hordacsalogató taknyával teli gránát, fürtös robbanógránát, botló- és taposóakna, amiket megéri lepakolgatni, legfeljebb 12 darabig, mert utána az engine tünedezteti el.
Viszont, amit nem nagyon értek, azok a weekly challenge-ek. Van alapból a játékban hordamód, 4 fős co-op, amihez sajátos módok is elérhetőek (pl. ha az egyiket megharapják, egy darabig fertőzöttként velünk harcolhat fogyó élettel, de ha meghal, feltámad és zombiként tér vissza ellenünk), de igazából a weekly challenge-nek már semmi értelme azon kívül, hogy segít szintezni és az amúgy is beállítható játékot egy picit specifikusabbá teszi. Mert a nehézségi szintekben van könnyű, normál, nehéz, brutál, valamint megadhatjuk az ellenfelek mennyiségét is, hogy 4 fővel akarunk egy emberre valót leölni, vagy fordítva. Azért a legnagyobb fokozatért egyszer végig kell tolni az alapjátékot, az önmagában tiszta sor. De utána aztán have fun, főleg egyedül a 4 főre való ellen brutál nehézségen. Úgy fog fogyni az ólmod, hogy ihajja.
Röviden, a kampány részét élvezem egyedül is, és szívesen tolnám haverokkal is, ha nem lennének finnyásak vagy majrésak, hogy a taktikázás ennél nem az, amit ők elképzelnek sokszor: lehasalni vagy guggolni egy mesterlövészpuskával a dzsindzsásban és golyót számolni, ellenfeleket ritkítani láthatatlanul, mint azt tesszük pl. a Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands-ben extrém (vagyis a legmagasabb) nehézségi fokozaton, de az annyira bugyuta játék, hogy az elvileg csapatmunkára kihegyezett küldetéseket is képes vagyok egyedül teljesíteni azon a fokozaton, sokszor kapásból elsőre...