Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Általánosságban az animékhez kapcsolódó témák.
Avatar
Yatagarasu
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 7
Csatlakozott: 2019.11.03. 11:50
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Pawtuxet melletti kis farm
Kapcsolat:

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Yatagarasu » 2019.11.11. 00:56

Riding Bean

Egy 1989-es egy részes OVA ami eredetileg egy sorozat lett volna, de végül nem jött össze az író Kenichi Sonoda és a Toshiba EMI (ma EMI Music Japan) közötti nézeteltérések miatt. Tematikailag egy autós üldözéses anime, ami a 80-as évek amerikai akció filmek és sorozatok stílusát próbálta meg átvenni több-kevesebb, de inkább kevesebb sikerrel. Annyira próbálta az akkori akciófilmek stílusjegyeit felvenni, hogy néha úgy éreztem itt az író tulajdonképpen semmilyen egyedi ötletet nem adott hozzá a műhöz, hanem csak összeszedte az összes akciófilmekre jellemző klisét és azokat addig gyűrte egymásba amíg valami viszonylag értelmes nem jött ki belőle.

A történet két főszereplője Bean Bandit és Rally Vincent akik szabadúszó szállítókként bármit hajlandóak eljuttatni A-ból B-be, ha a megbízó hajlandó kifizetni a nem kis összeget a szolgáltatásukért cserébe. Ám az egyik fuvarjuk közben, ahol egy lányt kellet volna hazaszállítaniuk, meggyanúsítják őket annak a lánynak az elrablásával és a rendőrség a nyomukba ered, Bandit és társa pedig elkezdik keresni a megbízót aki a munkát adta nekik és így kezdetét veszi a nagy autós hajsza.

Ahogy fentebb is írtam ebben az animében nem érdemes kliséket keresni, mert az egész egy nagy klisé és szerintem ez is közrejátszhatott abban, hogy nem kapott folytatást. A karaktereken érződik, hogy komolyabb kidolgozást nem kaptak és ezért érződnek ennyire sablonosnak, bár mivel ez az OVA a sorozat pilot epizódja is lett volna egyben, így lehet csak a későbbi részekben foglalkoztak volna jobban a karakterekkel, csak, hát nem voltak későbbi részek. Animáció tekintetében viszont pozitívum volt nálam, hogy az autós üldözéses jelenetek jól kidolgozottak voltak. Manapság ez már nem számít nagy dolognak a CGI technológiának hála, de itt minden jelenetben kézzel kellet megrajzolni az autókat ami nem kis munka lehetett látván mennyire sokat dolgoztak a jelenet terveken és mennyire ügyeltek a részletekre. De még így is csak azt tudom mondani, hogy mindössze hozta a korának színvonalát, mivel más korabeli anime is hozta ezt a színvonalat animáció tekintetében és sok messze meg is haladta, ráadásul a sablonos karakterek és történet se ad hozzá pozitívumot, inkább negatívumot, így nálam csak egy 5/10 tudott elérni.

Galahad
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 14
Csatlakozott: 2019.11.15. 17:22

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Galahad » 2019.11.15. 17:38

Junchi írta:
2017.03.11. 08:45
Eddig minden prímán hangzik, a koncepció viszont sajnos több sebből is vérzik:
1) Ha az emlékek és a játékban tanúsított viselkedés a kulcs, amivel rengeteg érzelmet és döntésformát ismerünk meg, akkor miért a "menny és pokol" az egyetlen alternatívák? Tehát a végső ítéletet tekintve vagy fekete vagy, vagy fehér, de közben meg nem? Érthetetlen...
2) A bíráknak elvileg nem lehetnek érzelmeik, ami Decimnél még úgy nagyjából rendben van, viszont, mikor behozzák a képbe azt a vörös hajú fószert, ott máris ugrik az elmélet, aki emberi érzelmek egész garmadáját produkálja.
3) Ha a bírák egyáltalán nem képesek az emberi érzelemre, akkor mégis mi a rák alapján hozzák a döntéseiket? Hogy tudják interpretálni azt, ami épp a szemük előtt zajlik?
4) Egyetlen egyszer nem tapasztaltam azt, hogy az éppen aktuális delikvens emlékei bármikor is komolyabb szerepet játszottak volna vagy kétes megítélés esetén billentettek volna akár balra, akár jobbra a döntésben, holott elvileg ez is ugyanúgy számít, de nem, csak a játék közben látottak képezték a döntés normáját. A probléma ott válik még inkább hangsúlyossá, mikor egyértelművé válik, hogy ez is csak egy újabb "a rendszer rossz, ebben a formájában nem működőképes" sztori, mert ez mégiscsak egy egyszerűbb és kényelmesebb húzás...
Ha az alapkoncepció ennyire átgondolatlan, akkor mi volt a lényeg? Random az egész vagy az valóban egy plot point, hogy "rossz a rendszer"? Ha az utóbbi, akkor ellőttél egy elég nagy spoilert, mindegy mennyire átgondolatlan a forgatókönyv ezen része.

Mardel
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2019.11.23. 14:19
Nem: Férfi

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Mardel » 2019.11.23. 14:22

Sziasztok!
Mardel vagyok és készítettem egy Perfect Blue bemutatót, ami ajánlónak is felfogható.
Hátha bejön valakinek. :D

https://www.youtube.com/watch?v=bd6DdFi-YDg&t=180s

Avatar
Junchi
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2108
Csatlakozott: 2007.06.23. 14:28
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Azuchi

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Junchi » 2019.11.30. 12:05

Wotaku ni Koi wa Muzukashii

Otakukat központba helyező animuk közül messze ez teljesített eddig legjobban a szememben, ráadásul még hiánypótló is, mert itt felnőttek, meg dolgoznak is, és... ennyi.

Szóval igen, a Wotakoi egy kimondottan szórakoztató, relatable-faktorát tekintve maximális húzócím (már ha késő 20-as vagy 30-as az ember és elegendő időt eltöltött már ebben vagy valamelyik rokon szubkultban), viszont itt meg is áll a történet. Személyes, de engem kimondottan zavart, hogy megint az unalomig csépelt, vérklisé osananajimi-kártyát dobta be (miért nem ismerkedhettek meg ott, a munkahelyükön? MIÉRT?), ráadásul beigazolódott, amitől az első rész megtekintése után egyből tartani kezdtem: a szerelmi rész. Elvileg ez két páros története, ennek ellenére az egyiknél végig azt éreztem, hogy tényleg csak azért vannak egymás mellett, mert mindketten otakuk és így könnyebb (Narumi-Hirotaka), a másiknál (Hanako-Kabakura) meg voltak ugyan életszerű mozzanatok, meg minimális kémia, de náluk is többet elbírt volna a sztori, bár ezt valamelyest orvosolta az OVA.

A szereplők jópofák, többnyire hatásos azonosulási felületek, de úgy különösebben egyikhez sem kerültem közel. Na jó, talán Hirotakához igen, mert az ő fejébe néha engedett is belelátni a szerző, és nála azért érthető, miért ragaszkodik az otaku-vonalon túl Narumihoz, viszont a csaj nagyon lóg a levegőben.
Egyébiránt a referenciák ütősek (nem tolakodóak, nem random mód hajigálták be őket), baráti társaságként pedig nagyon jól működött négyük kapcsolata, szóval minden simán ment, amíg a koi részét nem erőltette jobban az arcomba. A "zárása" meg olyan, amilyen, bár erre számítani lehetett, lévén még futó mangából lett ez is adaptálva.

7 alá/10

Galahad
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 14
Csatlakozott: 2019.11.15. 17:22

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Galahad » 2019.12.07. 11:59

Junchi írta:
2019.11.30. 12:05
Személyes, de engem kimondottan zavart, hogy megint az unalomig csépelt, vérklisé osananajimi-kártyát dobta be (miért nem ismerkedhettek meg ott, a munkahelyükön? MIÉRT?)
Egyszerűbb a karakterek hátterét és kapcsolatát bemutatni, ha vannak közös pontok a múltjukban. Szerintem elsősorban ezért ennyire elterjedt a trope animékben. Engem nem zavar annyira.
Ezenkívül a japánok hajlamosak idealizálni a gyerekkorukat pszichológiai és szociológiai tényezők miatt. (Ez az egyik oka annak is, hogy a popkultúrájuk tele van tizenéves karakterekkel.)

Avatar
Junchi
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2108
Csatlakozott: 2007.06.23. 14:28
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Azuchi

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Junchi » 2019.12.07. 19:08

Galahad írta:
2019.12.07. 11:59
Egyszerűbb a karakterek hátterét és kapcsolatát bemutatni, ha vannak közös pontok a múltjukban.
Az oké, de én speciel jobban díjaztam volna ebben a sztoriban és ebben a felállásbán, ha a nulláról kezdik és mondjuk a munkahelyükön ismerkednek meg, jönnek rá arra, hogy a másik otaku, majd kezd el alakulni a kapcsolatuk. Az osananajimi-kártya meg már unalmas és klisé.

Ezért is írtam, hogy bár szórakoztató és relatable cucc a Wotakoi, de ennél többet nemigen hoz, pedig hozhatott volna és még úgy is maradhatott volna ez a bohókás, reflektálós hangneme.

Galahad
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 14
Csatlakozott: 2019.11.15. 17:22

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Galahad » 2019.12.07. 19:58

Junchi írta:
2019.12.07. 19:08
Az oké, de én speciel jobban díjaztam volna ebben a sztoriban és ebben a felállásbán, ha a nulláról kezdik és mondjuk a munkahelyükön ismerkednek meg, jönnek rá arra, hogy a másik otaku, majd kezd el alakulni a kapcsolatuk.
Igen, talán jobb lett volna így.
Úgy érzem, hogy az esetek többségében teljesen feleslegesen dobják be ezt a kártyát. Még olyan helyeken is megjelenik, ahol a jelenléte nem változtat semmit a történeten.

Avatar
Ayla
Fanatikus
Fanatikus
Hozzászólások: 1957
Csatlakozott: 2007.02.18. 16:59
Tartózkodási hely: sehol és mindenhol

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Ayla » 2020.01.02. 00:37

Múlt ősszel, munkába menet, metrón, végignéztem a

Kekkai Sensen mindkét sorozatát, melyet a vámpírok címszó, alatt leltem, de eléggé nem az volt benne a lényeg. Mindenesetre érdekes és szórakoztató volt, visszahozott egy csomó Durarara feelst, és ajánlom az erre érdeklődők figyelmébe.

ugyanígy

Blood Lad ami már nagyon szánalmas volt, de nevetni, félálomban a metrón, vámpíros contentnek, megtette.

Ha nem lenne elég nyilvánvaló elég specifikus dolgokra van csak időm, és bár hetekig bújtam a netet, sajnos érdemre való vámpíros anime content nincs. Ami volt, már láttam. : /

Néztem még, Steins;Gate OVÁkat és extrákat, amelyekről eddig nem tudtam illetve a sorozat folytatásait : )

Samurai Champloo valahogy eddig kimaradt az életemből, nagy kedvenc lett belőle!
Shotaaa!! Lolííí! Shotaa!! Lolíí!! Sho- LOLI! :D He. | hol vagy, Pantalaimon?

Avatar
Ayla
Fanatikus
Fanatikus
Hozzászólások: 1957
Csatlakozott: 2007.02.18. 16:59
Tartózkodási hely: sehol és mindenhol

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Ayla » 2020.01.08. 00:41

Hála a rengeteg ajánlásnak a többi topikban, nekifogtam a Vinland Sagának, ami egyelőre jobb, mint a Vikings :"D (amúgy nem vagyok meglepve)

Nagyon tetszik, azt hittem furcsa lesz északi ősnépeket animében nézni, de egyáltalán nem az, sőt. Élvezem, hogy északi cucc, de közben kielégül a japán rajongásom. Hat részt láttam eddig, próbálom nem egy ültő helyemben megnézni az egészet. A szereplők nagyon igazinak hatnak, ami nagyon hiányzott az életemből.
Shotaaa!! Lolííí! Shotaa!! Lolíí!! Sho- LOLI! :D He. | hol vagy, Pantalaimon?

Avatar
Ricz
Nagymester
Nagymester
Hozzászólások: 859
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Ricz » 2020.01.09. 21:47

Midnight Eye: Gokuu 1&2

Elöljáróban, mindkét durván egyórás film egy szolid 6 pontos darab. Az első filmnek a felvezetése kicsit hosszú, hiszen a sorsfordító dolog igazából a felénél következik be, aztán pedig az egész leszámolásos dolog a városi mágnással és nagy fegyvernepperrel durván összecsapott lett, pláne, hogy közben menteni is kell a nőt is. Az elején még egy kicsit szolidabban elrugaszkodott 2014-et kapunk a retrós közeljövő keretében, miközben azért így is vannak elég hajmeresztő dolgok, és ilyen a nepper cicuskája, aki a szájából képes lézert lőni, vagy a pávanő, aki hipnotizálja az áldozatait és öngyilkosságra kényszeríti őket javarészt. Ez igazából még olyan egye-fene animés baromságnak elmenne, de az igazi megalománia az mégiscsak a sorsfordulatban jön elő.
SPOILER
Nem tudjuk kik és miért, de a protag bal szemét egy hiper-szuper mikroterminálra cserélik, ami elemzi a környezetét, van röntgenmódja, beépített GPS, és bármilyen informatikai rendszert képes vele feltörni, köztük az orosz és amerikai nukleáris rakétaindító rendszert is, ami a mennyiségi licit csúcsa, pláne, hogy ha tudjuk, hogy az oroszok egy tényleg az AI-ra bízták a rakétarendszerüket, majdnem ki is robbant miatta egy III. világháború, mert programhiba... Az amerikaiaknál meg tavaly döntöttek úgy, hogy ideje a 8 hüvelykes floppy lemezeket végre kukázni és gépet fejleszteni, mert a lekapcsolt rendszer ősöreg gépei nem csatlakoztak az internetre sem, nemhogy még az elődjére, az ARPANET-re. Na mindegy, a nagyzolás legyen a legkisebb baja.
Viszont az utolsó 15 percre marad a leszámolás, a bosszú, aminek a csúcsnak kéne lennie, de csak egy röpke meh-re futja. A második filmben már kapunk válaszokat, de nem eleget és a retardkodás ugyanúgy megmarad. Itt már inkább az ellenfél minőségében van a licitálási kényszer.

A 6 pontot is inkább azért kapja, mert egész szépen le tudott kötni, és az a pár hülyeség zökkentett ki egy időre, ami felett nem tudtam napirendre térni.Viszont nem annyira semmilyen/átlagos, hogy megérje az 5 pontot, mivel maga a rajzolás azért szép, az animáció komótos is, a hangok rendben vannak... Szóval annyira technikai oldalról se nagyon tudott, mit maga ellen felmutatni. Egyedül talán a rendezés, hogy mire mennyi időt szánnak és ez a nagyzolási mánia az, amiket pontlevonással jutalmaztam.
"A vérfürdő a második legkimerítőbb tevékenység a futball után."
Kép
MAL || Librarian Warrior

Avatar
SaiyaGin
Haladó
Haladó
Hozzászólások: 38
Csatlakozott: 2018.10.25. 19:50
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: SaiyaGin » 2020.01.13. 18:31

Kanata no Astra 1-4: eddig nem rossz, egy olyan régimódi kalandsorozatnak tűnik, amilyet már régen nem láttam. A shounenes klisék és a sablonkarakterek néha zavaróak, de azért nem vészesek.

Avatar
Grimlock
Haladó
Haladó
Hozzászólások: 29
Csatlakozott: 2018.01.05. 21:45
Nem: Férfi

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Grimlock » 2020.01.15. 19:04

Dorohedoro

Hasonlóan alkalmazzák benne a CG-t, mint a beastars-ban ami nekem is bejött a grafika terén. Szóval lehet ezekkel az animékkel példálozni, hogy lehet szép is a CG grafika ha rendesen dolgoznak rajta. A történetet érdekesnek tartom, és tetszik ez a sötét világkép vázolás Hole város esetében. Az OP-t kicsit furán fogadtam, de végülis nem vészes. Az ED viszont az tetszett. Hasonló brutalitást várok el a sorozattól, mint ahogy az első részben is történt. A rész megnézése után jutott eszembe, hogy régebben hallottam a mangájáról, és a vélemények szerint valóban egy véres darab, én meg birom az ilyen mangákat is, szóval lehet belekóstolok a mangába is.

Avatar
SaiyaGin
Haladó
Haladó
Hozzászólások: 38
Csatlakozott: 2018.10.25. 19:50
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: SaiyaGin » 2020.01.30. 10:30

Kanata no Astra

2063-ban egy csapat középiskolás egy iskolai kirándulás során általuk érthetetlen módon a bolygójuktól 5000 fényévnyire teleportálódik. A történet a hazajutásuk története, ahogyan megpróbálnak hazakerülni, megküzdeni az útjuk közben érintett ismeretlen bolygókon rájuk leselkedő veszélyekkel, és közben rájönni arra, hogy mi a fene is történt velük.

A 6 és a 7 pont között vacillálok, mert bár sok pozitívumot találtam benne, voltak olyan hibái, amiket nem tudok említés nélkül hagyni, így inkább felsorolom azokat a pozitívumokat és negatívumokat, amik eszembe jutnak:

+ az elején egy klasszikus, régimódi kalandsorozat, a második fele már modernebb és némileg más jellegű, de a váltás sikerült úgy kivitelezni, hogy ne érződjön túl hirtelen jöttnek
- a történet egyes pontjain a problémák túl egyszerűen oldódnak meg (gondolok itt pl. Zack kütyüjeire)
- a sablonkarakterek (ügyetlen hősnő, hot-blooded shounenhős, magányos farkas, visszahúzódó "bocsánat, hogy élek" lány, stb.) eleinte elég zavaróak
+ szerencsére idővel mindegyikük kap elég szerepet ahhoz, hogy kibújhasson a sablonszerepből (talán Yun-huát kivéve)
+ a 14 rész a teljes történetet elmeséli és az utazás végét egy tisztességes hosszúságú lezárás követi, nem csak egy 3 perces epilógust dobnak elénk
- a titkok leleplezésekor fényre kerülő Nagy Magyarázat (TM) teljesen irreális, olyan idealista elemekkel, amiket egyáltalán nem tudtam komolyan venni

Avatar
Dodgers
Sensei
Sensei
Hozzászólások: 500
Csatlakozott: 2011.03.07. 09:00
Nem: Férfi
Kapcsolat:

Re: Animeajánló, milyen animét nézel mostanában?

Hozzászólás Szerző: Dodgers » Tegnap, 00:25

Egy jó két-három hete történt az, hogy a Promare angol feliratos BDrip-jei elkezdtek szállingózni a Nyaa-ra, én pedig kapva kaptam az alkalmon, hogy lássam, mit produkált ezúttal az Imaishi-Nakashima páros, mint a Gainax CUHRAZEEEE örökség legfőbb zászlóvivői. Már csak azért is érdekelt a dolog, mert a Trigger eddigi működése alatt csak kettő olyan cím volt, amire nyugodt szívvel rá tudtam bólintani, hogy igen, jó cuccok: a legelső Little Witch Academia project, illetve a 2018-as SSSS.Gridman. A közös nevező bennük az, hogy az említett páros egyik cuccon sem dolgozott, ami nem jött rosszul, mert valami oknál fogva az összes, általuk kreált cuccra jellemző az, hogy jó alapötlettel rendelkeznek és ideig-óráig, jó értelemben rájuk jellemző módon is tudják kivitelezni azt, ám a félidő környékén beüt a krach, kifullad a lendület és inkább robotpilótába kapcsol, hogy aztán a befejezésben az ember csak azt sajnálja, hogy nem a cucc felénél vágták el a szalagot. Ez leginkább a Kill la Kill kapcsán esett rosszul úgymond, mert *nagyon* bejött a cuccról, sugárzás előtt alkotott kép, és a sztori második fele csak nem tudta úgy tartani a lendületet és a hévet, ahogy kellett volna, csak azért is a robotpilóta és a keserédes befejezés érvényesült.

Ezt a negatívum hullámot csak azért biggyesztettem a komment elejére, mert a Promare-nek sok mindenhez kellett felnőnie a szememben: be kellett bizonyítania, hogy Imaishi-Nakashima nem csak a jó alapötletek és sztori eleji cselekményszövés kiötlésére kárhozottak a Trigger-es karrierjük kezdete óta; be kellett bizonyítania, hogy nem a Gainax-al ért véget az a nagyon jól behatárolható, ízlésfüggő, de mindenképpen karakteres és vadul élettel teli, jól kivitelezett STÍLUS ami a cég 2000-es évekbeli portfólióját jellemezte; be kellett bizonyítania, hogy nem csak a Tsurubaya-szolgáltatta Gridman licensz és az azon dolgozó stáb képes arra, hogy tényleges szóra érdemes és értékes Trigger produktumot tegyen le az asztalra a stúdió berkeiben; be kellett bizonyítania, hogy Nakashima ne csak a Kamen Raider Fourze miatt legyen jó néven említve az évtized alatt; be kellett bizonyítania, hogy ezúttal is képes-e a Trigger éppen csak annyira rátámaszkodni a Gurren Lagann-ra (és a Getter Robo-ra, mert a GL effektíve a GR Gainax-osított változata volt), hogy a cucc és a stúdió identitása azért megmaradjon; és ami a legfőbb: be kellett bizonyítania, hogy tanult-e Imaishi és Nakashima az évtized alatti munkásságukból.

A legegyszerűbb, ha a legutolsó passzus köré építem fel a karakter dömping lényegét, mert voltaképpen egy egyszerű igen/nem válaszon alapul az egész kommentnek a sarokköve, amire pedig azt mondom: *igen*. Nem arról van szó, hogy Imaishi-Nakashima hirtelen felértek Anno szintjéhez, mert aki ismeri a két fickó munkásságát a Gurren Lagann-os időkből, azoknak szerintem nem hat újdonságnak ha azt mondom, hogy szerintem a kettejük ereje az olyan sztorikban mutatkozik meg, ahol a vadul stilizált szereplők vizuális pózőrségeik és menősködéseik mögött szimpatikus, nem *annyira* mélyen kidolgozott de mégis emberi karakterek vannak, akiket a történések héve jóba-rosszba képes belesodorni, de a végén képesek azon felülkerekedni, hogy aztán egy nagyon jól kimunkált stílusban és forró vérű elhivatottságban vegyes végjátékban sikerrel járjanak. A recept egy része persze a Getter Robo pepitában, de a GL jó érzékkel alkot magának egy saját kis produktumot, és ha van egy olyan pont, ahol Imaishi-Nakashima tehetsége fejlődni tudott az évtized alatt, az a szereplők emberi mivoltának jobb kihangsúlyozása. Ezt nem úgy kell értelmezni, hogy hirtelen egy über-realisztikus karakter drámába avanzsál a sztori, sokkalta inkább a szereplők nézőben keltett közvetlenségének az érzete az, ami képes volt a javulásra. Erre szerintem a legjobb példa Galo, az egyik főszereplő: a karadesign látványosan a Kamina fémjelezte vonalra akar ráfeküdni a vad, tüskés kék séróval és a szó minden fizikális értelmében hangos jelenléttel, de ahelyett, hogy egy klónról lenne szó, inkább egy kissé forrófejű és harcias, de az érzelmeivel és igazságérzetével jobban öntudatos, a hibáit és tévedéseit ténylegesen, szívvel értelmező és javítani szándékozó srácról van szó, akinek a harc közbeni jelenléte leginkább a kabuki színjátszásra jellemző hangos, de mégis figyelmet és tekintélyt megkövetelő stílus iránti rajongásából fakad. Leo ugyancsak jól kimunkált figura ebből a szempontból, hiszen a szépfiús külső mögött egy elég jó Galo ellentét húzódik: azt nem spoilerezem, hogy ez az ellentét milyen mély szintre van bekalibrálva, de az író pároshoz képest nagyon jól van balanszolva az a pont, amikor a két szereplő még úgy tér el egymástól, hogy a másikat ne csak a felszínes benyomás alapján ítéljék meg, hanem az emberként viselt habitusukat és meglátásaikat is megértsék anélkül, hogy fölöslegesen magasan hordanák az orrukat. Ebből a szempontból nem mondom azt, hogy az SSSS.Gridman le lett taszítva a trónról a maga magába borulósabb karakterábrázolása révén, de Galo és Leo kettőse nagyon jól demonstrálja azt szerintem, hogy mennyit fejlődött Imaishi és Nakashima írása ilyen téren, legalábbis az eset legnagyobb részében.

Van nem egy olyan dolog, ami a KLK-ban nem tetszett, de hülyeség lenne azt mondanom, hogy az emberibb hangnemért nem erőltette volna meg magát, és a sorozat első felében ez szerintem még tapinthatóan megvolt (pölö mikor Ryuko a Makanshoku családot akarja kirángatni az újonnan szerzett kapzsiságukból és egójukból). Nem *annyira* markánsan mint a Promare esetében, viszont a KLK-é az előny ha azt nézem, hogy a szereplőgárda mögé helyezett súly viszonylag egyenletes volt, nem igazán volt meg az, hogy van egy szereplőcsoport, ami nyilvánvalóan több figyelmet kapott a sztori részéről. A KLK a GL örökségnek ezt a részét jól vette át, viszont a Promare esetében sem lenne helyes dolog azt mondanom, hogy nem vette volna át: inkább azt mondanám, hogy a sztori óhatatlanul egy háromfős magra helyezi a hangsúly legfőbb részét, a többiek pedig több-kevesebb sikerrel osztoznak a ranglétrán. A maga kis funkcióját mindenki jól ellátja, viszont amíg a GL és a KLK jó érzékkel tudta a ringen belül tartani a másodlagos szereplőket, addig a Promare esetében már érezhető az, hogy vagy valamelyik szereplőnek tényleg nem szántak olyan sok mindent, vagy volt mit szánni rá, de csak ott motoszkál az emberben az érzés, hogy többet is szerepelhettek volna. Viszont ahogy mondtam, a maga kis feladatát mindenki ellátja, és itt jön képbe még egyszer az írópáros fejlődése: a kiszabott idők alatt a pozitív szereplőkről kialakul annyi szolid kép, hogy ők is decensek legyenek, a negatívak esetében pedig vagy a lármás/erőszakos marharépa, vagy a tipikusabban Gainaxos übergonosz, de "ember" tényezőt mégsem hiányoló stílus dominál. Egyrészt nem kimondottan a legárnyaltabb-kiegyensúlyozottabb elosztás, viszont az írópáros stílusának központi magját így is nagyon jól ragadják meg: a leginkább a rasszizmust, mint központi(szerűbb) témát pecegető sztori jó szokáshoz híven itt sem megy bele übermélyen a dolgok lélektani mélyébe, de amilyen viszonylag egyszerűen van tálalva, annyira van jelen a szív és a hév, tényleg olyan formában, ami úgy idézi fel a GL, és a KLK jobb örökségét, hogy közben a stuff saját identitása tényleg az övé. Rá lehet mondani, hogy csak popcorn mozi, vagy hogy túlzottan mainstream barátságos, ész nélküli cucc, de ha valaki a Gainax-GL esszencia egy nem kopírozott sűrítményét akarja látni egy mozi keretén belül, a Promare nagyon jól megfelel szerintem a célnak. Még a KLK örökségből is jutott valamelyest a sztoriba, hiszen itt is van egy olyan pont, ahol nyilván az echte bevallott "lol, így van oszt kész" dominál egy fontosabb sztori pillanat mögött, de a KLK-hoz képest szerintem itt jobb érzékkel van érzékeltetve az, hogy az írók hol szabják meg a határt a hülyeség és a tényleg plot pont között.

Az pedig a GL-KLK hatás közös ráhatása az, hogy a Promare-ban nagyon jó érzékkel van jelen a "don't think, feel" jellegű túlzás és kockázat-ellenlépés növelés jelensége, ami a KLK-hoz képest annyi előrelépést mondhat magáénak, hogy a felvezetés jobban kivitelezett, inkább jön le egy természetesen folyásnak, semmint egy jobb pontnak egy lohadtabb előzmény után. Felvetődhet ugyanakkor a kérdés, hogy mi a helyzet az Imaishi-Nakashima páros gyerekbetegségével, vagyis az idő előtt kifulladással és robotpilótába kapcsolással, mert a cucc egyik érdekesebb aspektusa ítélkezési szempontból. Hellyel-közzel ki lehet tapintani egy pontot, amitől kezdve a sztori egy kicsit egyszerűbb, magának időt nem annyira hagyó módba kapcsol, ami magában hordozza a rasszizmus tematikájának lezárásával nem túlzottan foglalkozó hozzáállást, és a másodlagos szereplők jobb kidomborításának hiányát is. Viszont ennek kapcsán játszom ki az idézőjelest aduászt a mozi megítélésével kapcsolatban: hiába lehetne azt mondani, hogy ezek lennének a legkonkrétabb kifogásaim a sztori vezetésével kapcsolatban, inkább a másodlagos szereplők kérdése az, ami jobban zavar, és akkor sem annyira számottevően. A "mondanivaló" közlését egy jó kompromisszumnak fogom fel, mivel lehet, hogy nem igazán van még indirekt introszpektív pont se téve az ügy végére, de a "don't think, feel" mantra korrekt módon szolgálja ki a sztorit: nincs is igazán mit fejtegetni, hiszen a szereplők együttműködése és az abból fakadó HOT BLOODED ACTION úgyis beleülteti az emberbe azt a hangulatot és érzést, amiből úgyis tudja, hogy hányas a kabát a sztorit illetően. A KLK érdekes módon ennek egy kicsit az inverze volt: ott effektíve kerek-perec ki volt mondva ami ki kellett hogy jöjjön, csak éppen a sztori addigi felvezetése volt hézagos a fogazatát tekintve.

A KLK, mint viszonyítási alap úgy is felhozható, hogy az ottani vizuális vonulathoz hasonlóan a Promare is rendelkezik egy, azonnal behatárolható külsőségbeli identitással, hiszen amíg a KLK-ban a "piszkos", állóképeket nagyon jó kameraállásokkal megdobó, a szereplők és fontosabb objektumokat a jelenettől függően, de mindig markánsan megjelölő feliratozás, illetve a piros fonalakat mint központi motívumként használó rajzstílus teszi önmagává, addig a Promare esetében a letisztult, sokszor harsány, de a jelenet igényeihez mérten sötétített, egymással jól komplementáló színvilág és rajzolás, a néha kicsit túl kaotikus, de a mecha örökséget nagyon jól továbbvivő animációk és beállások, illetve a háromszögek és stilizált tűzeffektek kavalkádjára alapuló vizuális vonás teszi önmagává, a KLK-ra jellemző feliratozások öröklésével megfejelve. Nem feltétlenül mondanám, hogy a letisztultság ne lehetne egy picit visszább fogva, illetve a CG-t egyébként látványosan és dinamikusan használó harcok ne bírtak volna el egy kis kaotika gyomlálást, de összességét nézve sajnálom, hogy nálunk nem játszották a mozik a filmet, mert abszolút nyilvánvaló, hogy hatalmas szélesvásznat és gyilkos hangrendszert vizionáltak maguk előtt a Trigger-es fiúklányok a kreálás során. Az ezúttal is Sawano jegyezte OST persze egy szerényebb hangrendszert is elbír, és a KLK-hoz képest szerintem a Promare jobban képes fuzionálni a Gainax örökség stílusát a fiatalosabb-epikebb zenei stílussal, és a KLK-val ellentétben nincs jelen egy fő zenei motívum túlzottan gyakori ismétlése sem, szóval Sawano is megkapja tőlem a maga kis vállveregetését.

Őszintén szólva volt egy bizonyos szintű pesszimizmusom a film irányába, mert nem lepődtem volna meg, ha megint csak a Trigger név vitte volna el a hátán egy nagy adag "GL annak a generációnak, akinek a GL már túl régi és nem elég Boys' Love kompatíbilis" hatással megfejelve, de kimondottan örülök hogy Imaishi és Nakashima meg tudtak cáfolni. Finomítani való pontjai természetesen vannak a cuccnak, és akinek a GL, vagy az általános Gainax CUHRAZEEEE nem jön be, annak szerintem ez a film se fogja elnyerni a tetszését, de amire az író páros képes és hivatott, annak a mozi tényleg jól megfelel: jópofa, stílusos, karakteres, lendületes, az agyat nem túlzottan megterhelő, a lelkesedésnek és a hévnek tudatosan behódoló cucc. Simán megy is rá tőlem a 8.5/10, és a tudat, hogy az első LWA project-el és az SSSS.Gridman-el karöltve végre összeált a személyes Trigger trifekta, ami azt mondatja velem, hogy megérte életben tartani a Gainax örökség egy populáris részét.
Kép Kép

Válasz küldése