Yuki írta:
Nem értem miért gondolod ezt így... Ez olyan, mint a nyelvvizsga-kérdés.... attól még k***jól beszélek egy nyelvet, hogy nem mentem papírért.
Öhhhh... khm, azért egy nyelvizsgát meg egy tanárságot ne hasonlítsunk össze, ha lehetne... #_# két totál különböző dolog, teljesen más kell mindegyikhez (hozzáállásban, felkészültségben, lélekben, stb). Az egyikre ráér pár évet (még annyit se) kell készülnöd, a másikra akár a fél életed is rámehet. Meg egyáltalán: durva hasonlat volt ez o_o.
Egyébként én nem arról beszéltem, hogy nem lehet jó
tehetséged, rátermettséged arra, hogy taníts, anélkül, hogy ne lenne diplomád. Ilyen persze hogy van. Én azt mondtam, hogy úgy nem lehet tanítani huzamosabb ideig (pénzért, mondjuk Japánban), hogy ne legyen egy konkrét tanári végzettséged. Itt most nem csak a diplomáról beszélek, hanem arról, amit az egyetemen kapsz tanári képzés alatt - és arról, amit később megtapasztalsz a tanításkor. Azt meg már meg se említem, hogy Japánban tanítani alapból szerintem teljesen más lehet... a rendszer mellett ugye még az emberek is teljesen mások. Teljesen másként kell hozzáállni (pl. nem leüvölteni az alvó gyereket, és nem seggbe rúgni, amiért elkésett, az ottani módszertan is totál másmilyen lehet, stb.) Szóval ahogy vki már fennt említette, az egy teljesen más kultúra, és imho sokkal keményebb belerázódni az ottani tanításba, mint ahogy azt az ember képzelné. (Az itthoniba is, de az ottaniba sztem pláne o_o).
Yuki írta:
Ami meg a tanítást illeti van benne gyakorlatom (nem csak nyelvből) és a magánvéleményem az, hogy ha vki elvégzi a magyar szakot meg egy tanárszakot attól még nem fog jól tanítani, mert ahhoz, hogy valaki TANÍTANI tudjon, ahhoz sokminden más is kell, mint a suliban szádbarágott anyag.
Öö, persze, hogy sok más minden is kell, főképp az elhivatottság, a türelem, a rengeteg tapasztalat, az, hogy ne vágd a gyerek fejéhez öt perc múlva a könyvet, stb. Ezek, ÉS az, amit tanítanak tanárszakon. Az előbb felsoroltakat egyébként igenis próbálják begyakoroltatni már tanár szakon is (természetesen nem mindig sikeresen... de legalább próbálkoznak). Én se azt mondom, hogy mindenkiből aki tanár szakos, abból jó tanár lesz, DE igenis elvégzett egy képzést, ami - akár később tudja jól alkalmazni, akár nem - sokkal jobban behatóbbá tette a tanárság szakmájában. Egyszerűen tudja, mi az ami helyes és mi az ami nem, tanult módszertant meg hasonló kedves dolgokat. És azt ne mondja nekem senki, hogy ezt egy jelenkori tizen-huszon éves akármilyen szakos, tanárképzés nélkül simán levágná a gimnáziumban 30 diák előtt huzamosabb ideig, úgy, hogy annak foganatja legyen... mert azt nem hiszem el. o_o. Erre az esély szerintem 0,000% és vhol a végén egy 1-es. A tanárság szerintem főképp elhivatottság és kitartás kérdése: ha nem érzed magad tanár alkatnak, hosszú időn belül belebuksz a dologba.
Egyébként ha már itt tartunk, én is próbálkoztam tanítással, volt, hogy egyszerre több emberkét is tanítottam, de csak magánúton próbálkoztam, és amíg nincs a zsebemben a tanári diploma, nincs mögöttem tanári gyakorlat, addig nincs kedvem se magamat, se másokat átverni azzal, hogy a mellemet döngetem, hogy OMG én már tanítottam... mert az, hogy ezt-azt egy ideig tanít az ember, az azért még NAGYON messze van attól, hogy az embernek pofája legyen kiállni és pénzt kérni a tanításáért. És akkor még nem is említettük meg, hogy az is függ, mit tanítasz, mert mindegyiket teljesen másként kell, másmilyen szellemben, másmilyen módszerekkel... és ezt bizony csak hosszú évek alatt lehet kitapasztalni, bárki bármit mond és képzel.
Yuki írta:
Másrészt.. pl a műszaki szakmában direkt hívnak laikusokat egy adott csoportba.. mert néha ők világítanak rá fontos dolgokra... Értsd: Amit az egyetemen tanulsz az egy SABLON, amit lehet használni, de nem feltétlen válik be.
Persze, nem feltétlenül válik be, de 80%-ban igen. Ha minden ember csak a saját kútfejéből venné elő a módszereket elsőre, akkor elég érdekes világ lenne...
Yuki írta:
A nyelv tanításához pedig egy bizonyos szisztémát kell csak tudni, hogy hogyan érdemes tanítani. Felépíteni a tananyagot, milyen sorrendben ajánlott az adott elemeket tanítani, és mikor milyen fokon belemenni a részletekbe... a többi baromságot (szemantika és társai) SOSE fogod használni a gyakorlatban... SOHA.
Nah azért álljunk meg egy kicsikét. Ezt most ugye Te se gondoltad komolyan ^^". Az a bizonyos szisztéma nyelvenként eltérő dolog, tehát már alapból marhára bonyolult, és jól oda kell figyelni vele (főleg ha 6 éves gyereket tanítunk @_@). Az egy dolog, hogy az ember gyakorlatban nem tanítja azt, amit mondjuk megtanul pedagógiából meg pszichológiából, de rengeteget hozzáad ahhoz a stílusához, a gondolkodásához, közben kétszer meggondolja, hogy tényleg tanár legyen-e (mert a tanárság igenis egy hivatás, sportból nem bírod sokáig, mert kidőlsz, kész). A sok "hülye és unalmas tantárgy" által alakul ki benned az, ahogy majd sokkal később taníthatsz. Vicces is lenne, ha az ember csak úgy leülne, hogy "jóvan, akkor mától én leszek a tanár" o_o.
Bocs a sok dumáért... a fél családom pedagógus ^^".
Na de most már tényleg részemről lezárva, mert jön Rage és leharapja a fejünket a sok off miatt ^^".