Catrin írta: ↑2021.02.17. 11:45
1. Mo Dao Zu Shi (2018, 2019)
LOL, csak most jutottam ide, hogy nyilatkozzak a '10-es évtized számomra legjobb darabjáról. Azért is halogattam, mert az elmúlt 2-3 évben annyit foglalkoztam vele, a regényével, audiójával, doramájával, manhuájával, az írónőjével, az írónő további műveivel, hogy kissé nehéz elvonatkoztatni mindettől, mikor csak az animét/donghuát értékelem. Pedig el szerettem volna, gondoltam jó lenne itt ezt a kínai sorozatot kicsit jobban bemutatni, illetve hangsúlyozni, miért is olyan nagy szám már önmagában is az anime változat. De az elmúlt 2-3 hónapban egyáltalán nem volt kedvem ezt megírni, sőt most sincs (talán azért, mert erről már sok content van itt-ott, újat hozzátenni pedig idő - ami nekem jelenleg másra kellXDD), így arra jutottam, hogy ez is csak egy nosztalgiázós poszt lesz. Mert pár sorral lerendezni viszont semmiképp sem akartam. xdd
Első körben: miért is előzte be az alábbiakat?? (Pláne, hogy ezt sem tudom 10/10-re értékelni, néhány korábbi helyezettel ellentétben! XDDDD)
10. DB Kai
9. Fune wo Amu
8. Nobunaga Concerto
7. Fate/Zero
6. Shiki
5. S;G
4. Wotakoi
3. Fafner
2. YoI
Egyrészt több szempontból is újdonság, új élmény volt, másrészt olyan mértékű függést indított be nálam, amit az előzők valamivel visszafogottabban... Szóval már csak emiatt a hatás miatt is örömmel teszem az első helyre. Viszont úgy gondolom, hogy objektíven is van olyan jó ez a donghua, hogy helye legyen egy ilyen évtizedes, TOP10-es listán (hm, ilyen esetben talán csak azért nem raknám elsőnek, mert még nem adaptálták végig a sztorit).
Szóval ezek okait keresgélve próbálom visszaidézni, miért talált be ennyire a modao, persze csapongó lesz, és sok minden felett elsikló (pl. a yoi-nál is elfelejtettem kiemelni, mennyire jó volt látni, érezni, ahogy Yuri stresszel - egyéb lelki folyamatok enyhe, de fontos tálalása; vagy hogy a 10. epizód vége nem csak a fordulat miatt zseniális, hanem azért, mert úgy értelmet nyer Viktor sorozat eleji viselkedése, amit elsőre mindenki csak túl szexis és flörtölős, magabiztos külföldiként könyvelt el, közben meg kiderült, hogy az egésznek van már egy lényeges alapja köztük...... Yuri, a megbízhatatlan narrátor, ugyebár... szóval ezekről is írni akartam a fangirl ömlengés mellett, de már kinek jutott eszébeXDDD)... De azért most is írom, ami jön:
Első évad:
2018-ban még az animés oldalak szerepeltették a >shounen ai< címkét az adatlapján és a szezonos chartoknál, ami azóta több helyen is lekerült; jobb is így, anno viszont engem emiatt érdekelt kicsit jobban. BL sorozatokat addig nem igazán néztem, és menő volt a
fanart-festmény-szerű borítója, na meg a kínai fantasy környezete... Az első részről jó vélemények érkeztek, így gondoltam, szezonosként követem én is.
Az első ep. engem nagyon meglepett: mókás és gyors kínai szöveg, amit szokni kell, gyönyörű, aprólékosan kidolgozott hátterek, itt-ott furcsa mozgás az animációban, masszív kínai kulturális és történelminek ható közeg, menő fightos zombi-fantasy epizódsztorival, egyforma fehérruhás bishikkel és egy már itt ARC főszereplővel, akinek a gondolkodása, viselkedése, és múltjának súlya egyből az emberre zúdult, de nagyon is felcsigázó mennyiségben. A rész végén pedig jött a MÁSIK, első ránézésre jégbishiXDD, így alig várták a fangirlök, mi lesz velük... de hamar rájöttünk, hogy egy nagyon lassan bemutatott és animében erősen megvágott románcról van itt szó. Viszont így is működik, és így is szép tálalást kap a páros.
A sorozat 15 részéből az első kettő hosszabb az átlagosnál, ami szintén jól állt neki, a történet szerkezete viszont érdekes... mert a 3. résztől kezdve a főszereplők múltját láthatjuk, egészen a 15. ep. feléig. Ez csak azért volt furcsa, mert a jelen cselekménye elsőre izgalmasabbnak tűnt, plusz a főszereplők is zavaróan ugyanúgy néztek ki mindkét intervallumban, így eleinte vártuk, mikor tér vissza a cselekmény ismét a jelenbe, egyáltalán visszatért-e már.XDD De pár epizód után ráhangolódtunk a dologra, és nem kombináltuk tovább a hülyeségeket.XD Pláne, hogy a múlt is egyre tisztább és egyre drámaibb irányt vett. Amikor a főszereplő klánját megsemmisíti egy elnyomó hatalom, az a rész annyira hatásosra, menőre, ügyesen tálalt családdrámára sikerült, hogy attól kezdve tudatosult bennem: ez a cucc már rég nem egy kis kínai újdonság, nem egy kis BL szórakozás, hanem részek óta egyre jobban magával ragad, egyre több réteget mutat, egyre érdekesebb a világa és a szereplői. Sokoldalú, szórakoztató, epic, szezonkedvenc, és az egész közege olyan hatást nyújt, amit semmi máshoz nem tudtam hasonlítani (sztori/karakter/műfaj sémák mellett sem). Ez az egyedisége és színvonala az, ami elsőre elvarázsolt. Amihez tényleg masszívan hozzájárulnak a jól megírt karakterei. Az első évad könnyedén felcsigázott, hogy amíg várakozunk, olvassuk el a regényt, ami messze jobb és több, mint az adaptáció.
Mégis azt mondom, hogy az első évad ügyesen mutatta be az alapmű addigi eseményeit, és ebben a formában előnyére vált, hogy a múltat is kicsit összébb vonva tálalta.
A regény és a további adaptációk okozta rajongást nem taglalom, masszívan benne élekXD, csak már sokkal erősebb az írónő újabb műve, a Tian Guan Ci Fu regény iránti imádatom, ami terjedelmében, történetileg és irodalmilag is többet képvisel. A modao minden összetevője mellett a végére azért érezhetően könnyedebb (és hatásvadász) BL mű maradt, míg a TGCF már egy még színvonalasabb, komplex fantasy, mondhatni egy igazi nagyregény a sorsról, a hitről és a szerelemről, amit nagyon bájos humor tesz olykor könnyedebbé, mókássá, súlyos emberi cselekedetek pedig drámaivá.
Persze az egyik legnagyobb vonzereje ezeknek a műveknek az epic, kvázi az összes szereplő sorsán átívelő cselekmény mellett, hogy olyan főszereplő párt kapunk, akik végig támogatják egymást, bíznak egymásban, a végletekig hűségesek és odaadóak - és hiába van az egyik fél fókuszban, a történet a másik felet is ugyanolyan magasságokba emeli. Tényleg fontosak egymásnak, amihez nem társul műdráma. Én ugyebár rajongok az ilyen partneri kapcsolatokért, karakterekért az animékben is - akiket eddig legtöbbször csak mellékszerepekben láttam: ahol ennyire egyenlő mindkét fél. Ritka, hogy egy főszereplőhöz ilyen társat írjanak, aki ennyire hangsúlyos, és nem (gyerekes) sablontenger a kapcsolatuk vagy egyáltalán az összejövésük. Azt nem mondom, hogy a mdzs és a tgcf párjai sablonoktól mentesek, de nagyon fontos (tudom már önismételve hangsúlyozomXD), hogy úgy kapnak ilyen romantikus fókuszt, hogy nem egy tucat shoujo vagy BL mű főszereplői, hanem egy nagyobb volumenű sztori és világkép részesei, sok más fontos elemmel, eseménnyel, üzenettel az ő folyamatosan alakuló kapcsolatuk mellett.
Érdekes, hogy Mo Xiang Tong Xiu műveiben a kultivációs világ és a férfixférfi szál mellett a második esély, a folyamatos nyomozás és krimiszál, a kritikus humor állandó témái és kellékei. Ezek a danmei (kínai BL) egyfajta sablonjai is lehetnek, de mindegyik művében más irányból, más adagolásban teszi ezeket egyedivé és izgalmassá. Leginkább azzal, hogy a jól átgondolt és szövevényes cselekményéhez szürke moralitás társul. Amit megint csak szívesen fogyaszt az ember a mostani gyakran egydimenziós anime tengerben..... (és egyébként is) Tényleg mindegyik protagonistának megvan a maga hibája, bűne, terhe, amit cipel, amit így vagy úgy, de próbál feldolgozni... mindezt szintén nem fájdalmas műdrámával... az antagonisták pedig mind érdekes, többször szimpatikus szereplők, akik logikus és/vagy elképesztő elvek alapján alakítják mások hátrányára (nem mindig, sőt) a sztorit.
Úgy gondolom, bár nyilván nem egyforma mértékben, de ezek az erények és eszközök mind megjelennek az anime változatokban is. Még ami csak sejtetés szintjén, az is jól érzékelhető és hozzájárul az adaptációk nagyszerű hangulatához.
Második évad:
Visszakanyarodva a donghua adaptációra... hehe. A folytatás 2019-ben már csak 8 részes lett. Kár érte, mert a feldolgozott cselekmény mennyiség ennél többet érdemelt volna (még akkor is, ha nem pótolják a romantikus jeleneteket, a múltat itt sem kellett volna ilyen villámléptékben tálalni). Bár hozzáteszem, ha nem adaptációként nézem, bár gyors a tempó, de szerintem érthető és izgalmas. Önmagában ez egy érdekes és baromi hatásos évad, tetszetős ahogy folytatja az elsőt: kezdetét veszi a nyomozás végre a jelenben, amivel párhuzamosan követhetjük tovább a múltat, mi is vezetett anno a főhős halálához, miért idézték 13 évvel később vissza a lelkét... Ha csak az évadban bemutatott cselekményszakaszt nézem, akkor az itteni eseményeket még jobban is kedvelem, mint az első évadét (ezért kicsit feljebb is pontoztam, pedig objektíven nem érdemli meg). Sajnos adaptációként viszont tényleg lehetett volna még jobb. (Kis kieg. az eddigiekhez néhány revaccs élményem: mikor Risával egyben maratonoztuk le mind az eddigi 23 részt, akkor szembetűnőbb volt a második évad kapkodós tempója és néhány felesleges original eleme. Ezzel szemben mikor Hirotakával néztük, jóval lassabb adagolásban a 2. évadot, akkor nem tűnt így el az elsőtől.XDDD Számítanak a körülmények.XDD)
A látvány és az OP-ED egyébként itt is gyönyörű, a színészek játékát is már rég megimádtuk (elsőre furcsa a most futó japán verzióval hallgatni a kínai után őket). Talán a gyorsabb adaptálás és a rövidebb évad miatt persze lett pár spórolósabb, újrafelhasznált jelenet, de szumma végig egységes maradt a színvonal, amit szintén nagyon imádok a modaóban.
Ezekkel kapcsolatban még kiemelném, hogy mivel közvetlen folytatásról, illetve egy egységes történetről van szó, amit majd a harmadik évad zár le, ezt a két eddigi évadot a kihívás szempontjából egyként kezelem. Együtt alkotják a jelenlegi első helyet.^^
Azóta persze már a 20-as évek hozadéka, de kaptunk ajándék chibi évadot is, ami bár viccelődve, de bemutat az animéből kimaradt, romantikusabb regény jeleneteket is.
A harmadik és egyben záró évad idén nyáron érkezik, kíváncsian várom, sok-sok kihagyásra, rövidítésre és nagyon gyors tempóra számítok. 12 részes lesz elvileg, ami a maradék eseményekre nem lenne elég, ha közel mindent bemutatnának. Ettől függetlenül úgy érzem, hozni fogja az eddig színvonalat és lehetőségeihez mérten egy szerethető, izgalmas kivonata marad a regénynek. Tűkön ülök!
------
(...)
A nem-időben, de teljesített kihívás végén megjegyezném, hogy nem szándékosan a KÍNAI és a KOREAI címeket válogattam be előre... de jót nevettem rajta... Valamit elmond a jelenlegi animékkel való viszonyomról.XDD Szeretem ofc a japán cuccokat, mint ahogy az az elmúlt hónapok hsz-eiből is látszik, de igazán újíthatnának valami működőt, alkothatnának/adaptálhatnának még tartalmasabb, színvonalasabb történeteket. Régi lemez. Hehe. (Egyébként nézegetek azóta más donghuákat, és a többségük nagyon gagyi.... - azok főleg, amik túlságosan követik a japán trendeket is, csak jóval gyengébb vizualitással - szóval MXTX cuccai egyelőre áldás a kínai animációra nézve. Kár, hogy a sok másik, állítólag jó regényeket csak kis adagokban és több helyen cenzúrázva tudják csak adaptálni a kínaiak. A TGCF donghua rendezője is úgy nyilatkozott, hogy nincs is igazán meg rá a munkaerejük, egyelőre kevés az igazán tehetséges animátoruk.)