Hearthstone
Elküldve: 2017.03.10. 22:54
Hearthstone
Na, lehet túl sokat dicsértem Blizzéket mostanság és "be kellett ütnie a karmának" (XD), mert ezúttal sikerült egy olyan szemét játékot összehozniuk, ami komolyan megemelte a vérnyomásomat, pedig nem vagyok az a "vesztett meccs miatt kettétörte a billentyűzetet" fajta gamer. Szóval az ugye már itt mindenkinek elég világos lett, hogy többségében kedvelem Blizzék játékait, illetve itt tenném hozzá, hogy gyűjtögetős kártyajátékok tekintetében sem vagyok már teljesen szűz, lévén úgy 10-15 éve, amikor nálunk is itt tombolt a nagy YuGiOh-láz, engem is rendesen berántott és még össze is állítottam két (szvsz egész jó) paklit magamnak. (Persze ne ilyen "versenyen is megállná a helyét" típusú paklira gondoljatok, de haverokat rendszeresen aláztam velük, úgyhogy mondhatjuk, hogy nem valami sima standard deckek voltak. XD) Mindezek miatt kíváncsian vágtam bele a Hearthstone nevű ingyenes (haha, na persze, na erről majd lesz szó...) online kártyajátékba, ami egyfajta YuGiOh/Magic the Gathering "koppintás", csak éppen Warcraftos lapokkal. XD (Megjegyzem, korábban kiadtak egy "World of Warcraft - Trading Card Game" cím alatt futó, valódi lapokkal operáló játékot, csak aztán valahogy ennek gyártásával egy idő után leálltak, kvázi "helyette" jött a Hearthstone.)
Így a fentiek fényében gondolom látszik, hogy kíváncsian vártam, a stratégiai játékok, az MMO, a MOBA és az FPS után Blizzék trading card game vonalon mit fognak virítani. Magával a játék felépítésével ezúttal is elégedett voltam, abszolút átjött a "Nem Kaiba, még nincs vége, megfeledkeztél a csapdalapomról!"-feeling, ahogy az ilyen "Yugi, jó, hogy most négy szörnyet is kiraktál, mert ez a varázslap bizony minden 2, vagy az alatti támadópontú szörnyet automatikusan megsemmisít és hát nézd csak, neked mind a négy pont ilyen, muhahahahaa!!!444" húzások is lehetségesek benne. Itt is el lehet dönteni, hogy az ellenfél szörnyeit csapkodjuk, vagy esetleg rögtön az "arcára megyünk", vagyis közvetlenül az ő életpontjait támadjuk be, illetve lehet még ezerféle taktikát kitalálni és arra paklit építeni. Hogy egy kis WoW-feelinget is vigyenek a dologba, a WoW egykori 9 alapkasztjával játszhatunk, mint választható hősök, akiknek még XP csíkjuk is van, hogy meglegyen a fejlődés, meg a WoW-utalás élménye.
A feelingre szintén nem lehet panasz, eleve az egész tényleg olyan érzés, mint amikor a megfáradt vándor betér egy fantasy-fogadóba kártyázni egy sárkányölős, fárasztó nap után, illetve a poénok sem maradtak el, szal van itt Leeroy Jenkins-es, legendary lapon át egészen "Infested Tauren" nevű csoda (hogy még egy Warcraft-Starcraft crossover is befigyeljen XD).
Eddig tehát minden szép és jó és kérdezhetnétek is, hogy "de akkor hol itt a gond?" Nos, az új lapok gyűjtésének a menete lett direkt szemét módon kitalálva és itt döbben rá a játékos, hogy ez bizony egy pay to win szemétség. Máris kifejtem: mint minden gyűjtögetős kártyajátékban, úgy ebben is az alappaklival még sokat nem érsz, hanem venned kell a booster packeket, hogy az azokban lévő random lapok segítségével végül összerakhass egy immár ténylegesen ütős paklit. Boostereket pedig kétféleképpen tudsz venni: játékbeli aranyért, illetve valódi pénzért. Eddig még nem tűnik annyira szemétnek a koncepció, hiszen a Heroes of the Storm-ra emlékeztet, amit ugye hülyére dicsértem korábban: abban is ha Mágnás Miska vagy, akkor elcseszhetsz több, mint 100.000 Ft-ot is rögtön az elején a játékra és egyből unlockolod az összes hőst, ha viszont ennél "skótabb" vagy, akkor úgyis játszhatsz, hogy valódi pénzből egyetlen fillért sem adsz bele, maximum eltart majd egy darabig, amíg a hősöket begyűjtöd, de ettől az aktuális meccseken nem fogsz kevesebb eséllyel indulni. Aranyat pedig mind a HS-ben, mind a HotS-ban daily questek segítségével tudsz csak gyűjteni. Na és itt jön be a nagy szemétség: HS-ben majd' minden quest csak akkor ad jutalmat, ha nyersz! HotS-ban ez nem volt probléma, hiszen a legtöbb quest arról szól, hogy "játssz 2 meccset egy Starcraft hőssel", vagy valami hasonló egyszerű kritérium, tehát ha sietsz, akkor nyomsz egy AI elleni, kezdő fokozatra állított meccset és 10-15 perc alatt megcsináltad a dailiket. HS-ben ellenben a legtöbb quest:
-"nyerj 2-3 meccset XY kaszttal"
-vagy ha nem ilyen, akkor meg "játssz ki 40 shaman lapot, 30 kalóz lapot" stb. (Ez valamivel könnyebb, de egyrészt 30 kalóz laphoz szintén venned kell elég sok boostert, azokhoz viszont arany kell, aranyhoz viszont meg kell csinálnod a questet, amit viszont nem tudsz, ha nem nyersz, nyerni viszont csak boosteres paklikkal tudsz, a boostert viszont venned kell...gondolom már látszik, mire megy ki az ördögi kör.)
Na, de semmi gond, mondhatná az ember, hogy "majd itt is legkönnyebb fokozatra állított AI meccseket nyomok, mint a HotS-ban és hipp-hopp kész lesz a quest!", haha, NEM, mert Blizzék erre is gondoltak: az összes quest csakis player vs player módban teljesíthető. Van persze AI elleni mód is a játékban, de az kb. csak gyakorlásra jó, mert questet nem tudsz velük teljesíteni. Oké, semmi gond, akkor nyerünk majd a PvP-ben... Höhö, de úgy sem fogsz tudni, mert 10-ből 9 meccsen valami Mágnás Miskát kapsz ellenfél gyanánt, aki 10-20 ezreket szórt el booster packekre és most már olyan paklija van, hogy még ha csak egyetlen lap maradt a kezében, az is tuti pont valami olyan lesz, ami pont hozzásegíti őt a győzelemhez. -__- (Komolyan, nem is tudom hányszor volt, hogy már épp megöltem volna a fazont, a keze is szépen kiürült, de mit ad Isten, felhúzza az utolsó lapját és "véletlenül" pont valami olyat húz, amivel lazán fordít az álláson... Ha nem tudtam volna, hogy PvP meccsen vagyok, eskü azt mondanám, hogy "tutira valami expert-level AI, ami még "csal" is, csak hogy jól megizzassza a pakliját tesztelő játékost", de nem, ezek csak szimplán elverték a fizetésük negyedét booster packekre és ilyen "Exodiával" nyomuló paklikkal irtják az ellent. -__- )
Btw, a játék "ellenfél-keresője" is igen érdekesen működik... Elvileg úgy nézne ki a dolog, hogy ha már zsinórban sokadjára veszítesz, akkor lejjebb viszi a nehézségi szintet és kapsz valami n00b ellenfelet, hogy kicsit te is örülhess. Ha pedig már sokadjára alázol, akkor jön egy Yami Yugi, aki meg veled törli fel a padlót. Aham, kár, hogy ez igen hamar átcsap ilyen "10 meccsből 9-ben esélyed sincs" ellenfeleket felvonultató szopórollerre. Sanszosan ugyanis nem azt nézi a program, hogy mennyit nyersz vagy vesztesz, hanem a lapjaid számát és fajtáit. Legalábbis igen érdekes volt, hogy amíg csak a starter deckekkel nyomultam, addig valóban érezhető volt egyfajta 50-50% körüli nyerési-vesztési arány, azonban ahogy elkezdtem booster lapokat is pakolni a paklimba, illetve netes segítséggel összeraktam egy viszonylag ütős paklit, hirtelen mintha legalább három fokozaton nehezebbre kapcsoltam volna a játékot és pár nyerés után máris jöttek az ilyen legendary lapokkal nyomuló, hat kör alatt kivégző fazonok, akiket korábban még csak soha nem is láttam. Szal ja, "vicces" a dolog... És Redditen, meg HS fórumon utánaolvasva ezt nem én "hallucinálom", hanem még elég sokan panaszkodtak ugyanerre.
Persze most mondhatnátok, hogy "Oké, Titkos, de akkor ne játssz ezzel, ha így felidegel...", hát nem is fogok, eleve csak azért ástam bele magam ennyire, mert az első 100 megnyert PvP meccs után jár egy ajándék mount a HotS-ban (ez ilyen "keresztbe-promó", van még egy pár ilyen... XD), viszont az röhej, hogy eleve a netről néztem le egy profi játékosok által ajánlott paklit, ami valóban működött, nem is rosszul, de még így is volt, amikor ilyen "5 vereség, 1 nyereség" arányban szenvedtem vagy egy óráig és gondoltam, ha már lassan tényleg nyugtatót lett volna kedvem szedni, akkor kissé kiírom magamból a dolgot.
Illetve amiért még zavar ez az egész:
-Ez nem lenne egy rossz játék, de ez a pay to win megoldás az egészet megmérgezi.
-Jól mondta egy fazon valamelyik gamer fórumon: "Egyetlen olyan játékot sem engednék meg "free to play"-nek nevezni, amiben vásárolt cuccok révén nőnek a nyerési esélyeid". És ja. HotS-ban nem zavar, hogy vannak ilyen "csak valódi pénzért vehető skinek" és hasonlók, mivel ez csak kozmetikai cucc, nem lesz a karakteredből félisten, ha megveszed és ráadod. Itt meg gyakorlatilag minél több pénzt ölsz a kártyába, annál táposabb leszel, ha akarod, elversz rá a legelején több száz ezret és utána félig részegen is bárkit megversz, mert kis túlzással gondolkodnod sem kell, hogy melyik lapot mikor rakd ki, mert annyira brutál lesz a paklid, hogy előjön a már fentebb említett "ha már csak egy lap van a kezedben, még az is használható lesz és simán nyersz"-eset. És erre persze meg lehetne mondani, hogy "dehát az összes TCG ilyen", nos valóban, de a HS-en kívül még egyiknél sem láttam, hogy "free to play"-nek hazudná magát. Legalábbis nem tapasztaltam még, hogy a Magic the Gathering, a YuGiOh, a Hatalom Kártyái, vagy bármelyik más azt adná be neked, hogy "á, nyugi, nulla forintból is élvezetes lesz a játék". Ezt csak a HS-nél tapasztaltam, amit azért is sajnálok, mert pont a HotS volt rá előtte a remek példa, hogy hogyan lehet valami valóban free to play és egyszersmind erősen fejőstehén is, ráadásul ennek az a fajta keveréke, ami közben mégsem teszi tönkre a játékélményt. Ott tényleg az van, hogy ha türelmetlen és maximalista vagy, akkor elkezded ott is szórni a pénzt, ha viszont ki tudod várni, amíg összegyűlik a játékbeli arany, akkor sincs semmi gond, nem kerülsz hátrányba a többiekkel szemben és végképp nem kell hónapokat questelned, míg bármit is tudsz venni. (Mert komolyan azt számolgattam, hogy legjobb esetben úgy heti 2-3 boostert tudsz venni a HS-ben, amiben lesz öt random lap, szóval ha valami tényleg ütős paklit akarsz egyetlen forint valódi pénz nélkül összerakni, hát készülj fel arra, hogy még a legjobb esetben is hónapokat kell rá napi szinten elbasznod...) Ja igen, ez meg a másik, hogy még ha kőgazdag vagy, a randomság akkor is megszívathat, szal pl. emlékszem, amikor a Gameday Irodás Imi valódi pénzen vett magának 100(!) booster packet, ott csorgatta a nyálát előre, hogy "naaa, ezekben már azért úgy 2-3 legendary lap is tuti lesz!", aztán kamerák előtt kinyitogatta mindet és bizony csupa common gagyiság volt az összes. Más játékban legalább ha valódi pénzért veszel valamit, ott garantáltan azt is kapod, amit szeretnél, de itt még erre is kitaláltak egy "randomsági tényezőt".
Persze most lehetne itt azzal mentegetni a Blizzt, hogy "jóóó, dehát napi egyszer cserélhetsz daily questet" (ja, csak még így is random, hogy a kidobott quest helyett mit kapsz, lehet egy még rosszabbat/nehezebbet...), vagy "de azért így is összejön előbb-utóbb 1-1 boosterre a pénz" (hogyne, évekig akarok szenvedni egy kártyajátékban pusztán a pakliépítéssel, pláne úgy, hogy közben párhavonta jönnek ki az újabb és újabb kiegészítők, amikből Mágnás Miska már a játékba kerülésük napján bevásárol, magyarul mire én összeszenvednék egy aránylag működő paklit, a "fizetős vendégeknek" már hatszor jobb lesz az újabb lapokból minden esetben...), de ezek baromi gyenge kifogások, maradjunk annyiban, hogy ezt elcseszte a Blizz rendesen, jó példája annak, amikor a pénzéhségüket nem tudták kordában tartani. (Pedig azt hinnétek, hogy a még mindig havidíjas WoW-ból így is vígan élnek, meg Chris Metzen is tavaly 42 évesen már nyugdíjba mehetett, stb. :P Apropó, látjátok, a WoW-ra egy rossz szavam nincs, az sosem hazudta magát ingyenesnek. )
Szal na, kár érte, mert mint kártyajáték, teljesen rendben van, de ezzel a "bújtatott" pay to win megoldással olyan jó kis predeterminált vesztes leszel a játékban, mintha Urobutcher egyik animéjében vállaltál volna magical girl szerepet. XD Úgyhogy az OW-vel, vagy a HotS-al ellentétben az ebben való elmélyülést csak azoknak tudom ajánlani, akik:
-szeretnek tátott szájjal rohanni a faszerdőben XDDD
-nem zavarja őket, ha több tíz/száz ezret fognak elverni valódi pénzben egy virtuális kártyajátékra, ahol még így is benne lesz a pakliban (höhö, pun intended, érted... XDDD bocs XD), hogy nem az esik ki a boosterből, amit szeretnének, vagy hogy az ellenfél még náluk is gazdagabb és neki még az övékénél is jobb paklija van. XD
A vicc az, hogy a megoldás baromi egyszerű lenne: a questeknél mindössze el kellene törölni azt a kritériumot, hogy csak a megnyert meccseket számolja a program és máris egy igazságosabb hadszíntérről beszélnék. (Még úgy is, hogy Mágnás Miska mindig helyzeti előnyben lesz az átlag játékossal szemben, de legalább ha ezt a fentit bevezetnék, akkor Átlag Józsi sem érezné úgy, hogy egy szélmalomharc az egész játékban töltött ideje.)
Aki esetleg még hozzám hasonlóan próbálkozott ezzel a játékkal és van valami ellenérve, azt komolyan szívesen meghallgatnám, mert nem vagyok ellenére a "lassan építkezős" játékoknak (8-10 éve WoW-ozom és hát ott sem kapsz karaktergenerálás után rögtön egy Terminátort... XD), plusz a questeken kívül építgettem én boosteres lapokból paklit, sőt, még az is megvolt, hogy lapokat disenchantoltam és dustból építettem meg 1-1 kártyát, de ez az egész koncepció még így is olyan szinten unfair volt, hogy nem vicces.
A rantért meg bocs, a jó hír az, hogy ezzel a végére értem a jelenlegi Blizzard játékok "tesztelésének", így hacsak a Starcraft II single player kampányának történeti húzásai, vagy esetleg a Lost Vikings platformer nehézségi szintje fel nem idegel majd a későbbiekben (de valszeg ezekkel nem holnap kezdek el játszani... XD), akkor elvileg több ilyen nem lesz a közeljövőben. XD
Na, lehet túl sokat dicsértem Blizzéket mostanság és "be kellett ütnie a karmának" (XD), mert ezúttal sikerült egy olyan szemét játékot összehozniuk, ami komolyan megemelte a vérnyomásomat, pedig nem vagyok az a "vesztett meccs miatt kettétörte a billentyűzetet" fajta gamer. Szóval az ugye már itt mindenkinek elég világos lett, hogy többségében kedvelem Blizzék játékait, illetve itt tenném hozzá, hogy gyűjtögetős kártyajátékok tekintetében sem vagyok már teljesen szűz, lévén úgy 10-15 éve, amikor nálunk is itt tombolt a nagy YuGiOh-láz, engem is rendesen berántott és még össze is állítottam két (szvsz egész jó) paklit magamnak. (Persze ne ilyen "versenyen is megállná a helyét" típusú paklira gondoljatok, de haverokat rendszeresen aláztam velük, úgyhogy mondhatjuk, hogy nem valami sima standard deckek voltak. XD) Mindezek miatt kíváncsian vágtam bele a Hearthstone nevű ingyenes (haha, na persze, na erről majd lesz szó...) online kártyajátékba, ami egyfajta YuGiOh/Magic the Gathering "koppintás", csak éppen Warcraftos lapokkal. XD (Megjegyzem, korábban kiadtak egy "World of Warcraft - Trading Card Game" cím alatt futó, valódi lapokkal operáló játékot, csak aztán valahogy ennek gyártásával egy idő után leálltak, kvázi "helyette" jött a Hearthstone.)
Így a fentiek fényében gondolom látszik, hogy kíváncsian vártam, a stratégiai játékok, az MMO, a MOBA és az FPS után Blizzék trading card game vonalon mit fognak virítani. Magával a játék felépítésével ezúttal is elégedett voltam, abszolút átjött a "Nem Kaiba, még nincs vége, megfeledkeztél a csapdalapomról!"-feeling, ahogy az ilyen "Yugi, jó, hogy most négy szörnyet is kiraktál, mert ez a varázslap bizony minden 2, vagy az alatti támadópontú szörnyet automatikusan megsemmisít és hát nézd csak, neked mind a négy pont ilyen, muhahahahaa!!!444" húzások is lehetségesek benne. Itt is el lehet dönteni, hogy az ellenfél szörnyeit csapkodjuk, vagy esetleg rögtön az "arcára megyünk", vagyis közvetlenül az ő életpontjait támadjuk be, illetve lehet még ezerféle taktikát kitalálni és arra paklit építeni. Hogy egy kis WoW-feelinget is vigyenek a dologba, a WoW egykori 9 alapkasztjával játszhatunk, mint választható hősök, akiknek még XP csíkjuk is van, hogy meglegyen a fejlődés, meg a WoW-utalás élménye.
A feelingre szintén nem lehet panasz, eleve az egész tényleg olyan érzés, mint amikor a megfáradt vándor betér egy fantasy-fogadóba kártyázni egy sárkányölős, fárasztó nap után, illetve a poénok sem maradtak el, szal van itt Leeroy Jenkins-es, legendary lapon át egészen "Infested Tauren" nevű csoda (hogy még egy Warcraft-Starcraft crossover is befigyeljen XD).
Eddig tehát minden szép és jó és kérdezhetnétek is, hogy "de akkor hol itt a gond?" Nos, az új lapok gyűjtésének a menete lett direkt szemét módon kitalálva és itt döbben rá a játékos, hogy ez bizony egy pay to win szemétség. Máris kifejtem: mint minden gyűjtögetős kártyajátékban, úgy ebben is az alappaklival még sokat nem érsz, hanem venned kell a booster packeket, hogy az azokban lévő random lapok segítségével végül összerakhass egy immár ténylegesen ütős paklit. Boostereket pedig kétféleképpen tudsz venni: játékbeli aranyért, illetve valódi pénzért. Eddig még nem tűnik annyira szemétnek a koncepció, hiszen a Heroes of the Storm-ra emlékeztet, amit ugye hülyére dicsértem korábban: abban is ha Mágnás Miska vagy, akkor elcseszhetsz több, mint 100.000 Ft-ot is rögtön az elején a játékra és egyből unlockolod az összes hőst, ha viszont ennél "skótabb" vagy, akkor úgyis játszhatsz, hogy valódi pénzből egyetlen fillért sem adsz bele, maximum eltart majd egy darabig, amíg a hősöket begyűjtöd, de ettől az aktuális meccseken nem fogsz kevesebb eséllyel indulni. Aranyat pedig mind a HS-ben, mind a HotS-ban daily questek segítségével tudsz csak gyűjteni. Na és itt jön be a nagy szemétség: HS-ben majd' minden quest csak akkor ad jutalmat, ha nyersz! HotS-ban ez nem volt probléma, hiszen a legtöbb quest arról szól, hogy "játssz 2 meccset egy Starcraft hőssel", vagy valami hasonló egyszerű kritérium, tehát ha sietsz, akkor nyomsz egy AI elleni, kezdő fokozatra állított meccset és 10-15 perc alatt megcsináltad a dailiket. HS-ben ellenben a legtöbb quest:
-"nyerj 2-3 meccset XY kaszttal"
-vagy ha nem ilyen, akkor meg "játssz ki 40 shaman lapot, 30 kalóz lapot" stb. (Ez valamivel könnyebb, de egyrészt 30 kalóz laphoz szintén venned kell elég sok boostert, azokhoz viszont arany kell, aranyhoz viszont meg kell csinálnod a questet, amit viszont nem tudsz, ha nem nyersz, nyerni viszont csak boosteres paklikkal tudsz, a boostert viszont venned kell...gondolom már látszik, mire megy ki az ördögi kör.)
Na, de semmi gond, mondhatná az ember, hogy "majd itt is legkönnyebb fokozatra állított AI meccseket nyomok, mint a HotS-ban és hipp-hopp kész lesz a quest!", haha, NEM, mert Blizzék erre is gondoltak: az összes quest csakis player vs player módban teljesíthető. Van persze AI elleni mód is a játékban, de az kb. csak gyakorlásra jó, mert questet nem tudsz velük teljesíteni. Oké, semmi gond, akkor nyerünk majd a PvP-ben... Höhö, de úgy sem fogsz tudni, mert 10-ből 9 meccsen valami Mágnás Miskát kapsz ellenfél gyanánt, aki 10-20 ezreket szórt el booster packekre és most már olyan paklija van, hogy még ha csak egyetlen lap maradt a kezében, az is tuti pont valami olyan lesz, ami pont hozzásegíti őt a győzelemhez. -__- (Komolyan, nem is tudom hányszor volt, hogy már épp megöltem volna a fazont, a keze is szépen kiürült, de mit ad Isten, felhúzza az utolsó lapját és "véletlenül" pont valami olyat húz, amivel lazán fordít az álláson... Ha nem tudtam volna, hogy PvP meccsen vagyok, eskü azt mondanám, hogy "tutira valami expert-level AI, ami még "csal" is, csak hogy jól megizzassza a pakliját tesztelő játékost", de nem, ezek csak szimplán elverték a fizetésük negyedét booster packekre és ilyen "Exodiával" nyomuló paklikkal irtják az ellent. -__- )
Btw, a játék "ellenfél-keresője" is igen érdekesen működik... Elvileg úgy nézne ki a dolog, hogy ha már zsinórban sokadjára veszítesz, akkor lejjebb viszi a nehézségi szintet és kapsz valami n00b ellenfelet, hogy kicsit te is örülhess. Ha pedig már sokadjára alázol, akkor jön egy Yami Yugi, aki meg veled törli fel a padlót. Aham, kár, hogy ez igen hamar átcsap ilyen "10 meccsből 9-ben esélyed sincs" ellenfeleket felvonultató szopórollerre. Sanszosan ugyanis nem azt nézi a program, hogy mennyit nyersz vagy vesztesz, hanem a lapjaid számát és fajtáit. Legalábbis igen érdekes volt, hogy amíg csak a starter deckekkel nyomultam, addig valóban érezhető volt egyfajta 50-50% körüli nyerési-vesztési arány, azonban ahogy elkezdtem booster lapokat is pakolni a paklimba, illetve netes segítséggel összeraktam egy viszonylag ütős paklit, hirtelen mintha legalább három fokozaton nehezebbre kapcsoltam volna a játékot és pár nyerés után máris jöttek az ilyen legendary lapokkal nyomuló, hat kör alatt kivégző fazonok, akiket korábban még csak soha nem is láttam. Szal ja, "vicces" a dolog... És Redditen, meg HS fórumon utánaolvasva ezt nem én "hallucinálom", hanem még elég sokan panaszkodtak ugyanerre.
Persze most mondhatnátok, hogy "Oké, Titkos, de akkor ne játssz ezzel, ha így felidegel...", hát nem is fogok, eleve csak azért ástam bele magam ennyire, mert az első 100 megnyert PvP meccs után jár egy ajándék mount a HotS-ban (ez ilyen "keresztbe-promó", van még egy pár ilyen... XD), viszont az röhej, hogy eleve a netről néztem le egy profi játékosok által ajánlott paklit, ami valóban működött, nem is rosszul, de még így is volt, amikor ilyen "5 vereség, 1 nyereség" arányban szenvedtem vagy egy óráig és gondoltam, ha már lassan tényleg nyugtatót lett volna kedvem szedni, akkor kissé kiírom magamból a dolgot.
Illetve amiért még zavar ez az egész:
-Ez nem lenne egy rossz játék, de ez a pay to win megoldás az egészet megmérgezi.
-Jól mondta egy fazon valamelyik gamer fórumon: "Egyetlen olyan játékot sem engednék meg "free to play"-nek nevezni, amiben vásárolt cuccok révén nőnek a nyerési esélyeid". És ja. HotS-ban nem zavar, hogy vannak ilyen "csak valódi pénzért vehető skinek" és hasonlók, mivel ez csak kozmetikai cucc, nem lesz a karakteredből félisten, ha megveszed és ráadod. Itt meg gyakorlatilag minél több pénzt ölsz a kártyába, annál táposabb leszel, ha akarod, elversz rá a legelején több száz ezret és utána félig részegen is bárkit megversz, mert kis túlzással gondolkodnod sem kell, hogy melyik lapot mikor rakd ki, mert annyira brutál lesz a paklid, hogy előjön a már fentebb említett "ha már csak egy lap van a kezedben, még az is használható lesz és simán nyersz"-eset. És erre persze meg lehetne mondani, hogy "dehát az összes TCG ilyen", nos valóban, de a HS-en kívül még egyiknél sem láttam, hogy "free to play"-nek hazudná magát. Legalábbis nem tapasztaltam még, hogy a Magic the Gathering, a YuGiOh, a Hatalom Kártyái, vagy bármelyik más azt adná be neked, hogy "á, nyugi, nulla forintból is élvezetes lesz a játék". Ezt csak a HS-nél tapasztaltam, amit azért is sajnálok, mert pont a HotS volt rá előtte a remek példa, hogy hogyan lehet valami valóban free to play és egyszersmind erősen fejőstehén is, ráadásul ennek az a fajta keveréke, ami közben mégsem teszi tönkre a játékélményt. Ott tényleg az van, hogy ha türelmetlen és maximalista vagy, akkor elkezded ott is szórni a pénzt, ha viszont ki tudod várni, amíg összegyűlik a játékbeli arany, akkor sincs semmi gond, nem kerülsz hátrányba a többiekkel szemben és végképp nem kell hónapokat questelned, míg bármit is tudsz venni. (Mert komolyan azt számolgattam, hogy legjobb esetben úgy heti 2-3 boostert tudsz venni a HS-ben, amiben lesz öt random lap, szóval ha valami tényleg ütős paklit akarsz egyetlen forint valódi pénz nélkül összerakni, hát készülj fel arra, hogy még a legjobb esetben is hónapokat kell rá napi szinten elbasznod...) Ja igen, ez meg a másik, hogy még ha kőgazdag vagy, a randomság akkor is megszívathat, szal pl. emlékszem, amikor a Gameday Irodás Imi valódi pénzen vett magának 100(!) booster packet, ott csorgatta a nyálát előre, hogy "naaa, ezekben már azért úgy 2-3 legendary lap is tuti lesz!", aztán kamerák előtt kinyitogatta mindet és bizony csupa common gagyiság volt az összes. Más játékban legalább ha valódi pénzért veszel valamit, ott garantáltan azt is kapod, amit szeretnél, de itt még erre is kitaláltak egy "randomsági tényezőt".
Persze most lehetne itt azzal mentegetni a Blizzt, hogy "jóóó, dehát napi egyszer cserélhetsz daily questet" (ja, csak még így is random, hogy a kidobott quest helyett mit kapsz, lehet egy még rosszabbat/nehezebbet...), vagy "de azért így is összejön előbb-utóbb 1-1 boosterre a pénz" (hogyne, évekig akarok szenvedni egy kártyajátékban pusztán a pakliépítéssel, pláne úgy, hogy közben párhavonta jönnek ki az újabb és újabb kiegészítők, amikből Mágnás Miska már a játékba kerülésük napján bevásárol, magyarul mire én összeszenvednék egy aránylag működő paklit, a "fizetős vendégeknek" már hatszor jobb lesz az újabb lapokból minden esetben...), de ezek baromi gyenge kifogások, maradjunk annyiban, hogy ezt elcseszte a Blizz rendesen, jó példája annak, amikor a pénzéhségüket nem tudták kordában tartani. (Pedig azt hinnétek, hogy a még mindig havidíjas WoW-ból így is vígan élnek, meg Chris Metzen is tavaly 42 évesen már nyugdíjba mehetett, stb. :P Apropó, látjátok, a WoW-ra egy rossz szavam nincs, az sosem hazudta magát ingyenesnek. )
Szal na, kár érte, mert mint kártyajáték, teljesen rendben van, de ezzel a "bújtatott" pay to win megoldással olyan jó kis predeterminált vesztes leszel a játékban, mintha Urobutcher egyik animéjében vállaltál volna magical girl szerepet. XD Úgyhogy az OW-vel, vagy a HotS-al ellentétben az ebben való elmélyülést csak azoknak tudom ajánlani, akik:
-szeretnek tátott szájjal rohanni a faszerdőben XDDD
-nem zavarja őket, ha több tíz/száz ezret fognak elverni valódi pénzben egy virtuális kártyajátékra, ahol még így is benne lesz a pakliban (höhö, pun intended, érted... XDDD bocs XD), hogy nem az esik ki a boosterből, amit szeretnének, vagy hogy az ellenfél még náluk is gazdagabb és neki még az övékénél is jobb paklija van. XD
A vicc az, hogy a megoldás baromi egyszerű lenne: a questeknél mindössze el kellene törölni azt a kritériumot, hogy csak a megnyert meccseket számolja a program és máris egy igazságosabb hadszíntérről beszélnék. (Még úgy is, hogy Mágnás Miska mindig helyzeti előnyben lesz az átlag játékossal szemben, de legalább ha ezt a fentit bevezetnék, akkor Átlag Józsi sem érezné úgy, hogy egy szélmalomharc az egész játékban töltött ideje.)
Aki esetleg még hozzám hasonlóan próbálkozott ezzel a játékkal és van valami ellenérve, azt komolyan szívesen meghallgatnám, mert nem vagyok ellenére a "lassan építkezős" játékoknak (8-10 éve WoW-ozom és hát ott sem kapsz karaktergenerálás után rögtön egy Terminátort... XD), plusz a questeken kívül építgettem én boosteres lapokból paklit, sőt, még az is megvolt, hogy lapokat disenchantoltam és dustból építettem meg 1-1 kártyát, de ez az egész koncepció még így is olyan szinten unfair volt, hogy nem vicces.
A rantért meg bocs, a jó hír az, hogy ezzel a végére értem a jelenlegi Blizzard játékok "tesztelésének", így hacsak a Starcraft II single player kampányának történeti húzásai, vagy esetleg a Lost Vikings platformer nehézségi szintje fel nem idegel majd a későbbiekben (de valszeg ezekkel nem holnap kezdek el játszani... XD), akkor elvileg több ilyen nem lesz a közeljövőben. XD