elnezest nem szandekoztam nagyon offtopic lenni
de akkor megprobalom japanra kiterjeszteni az elozo hozzaszolasomat
. szoval mint az elozoekben irtam az amerikai iskolak nagyon gyakorlatiasak, s talan ez is az egyik legnagyobb problemajuk. japan sok mindenben probalja utanozni amerikat es ez sajnos sok hatulutovel is jar. nagyon erdekes fejlemeny hogy pl a japan altalanos iskolai tortenelem konyvekbol kivettek a regeszettel kapcsolatos reszeket (mint mezopotamia, jomon-kor, egyiptom ...), mivel azt mondtak, hogy az amerikaikhoz hasonloan majd az ujkori tortenelemre helyezik a hangsulyt (es ebben benne van az hogy nem erezte sok politikus eleg megalapozottnak a japan regi korokkal, mint jomon-jidai kapcsolatos regeszeti eredmenyeket). ezzel kapcsolatban csak termeszetesen ket nagyon fontos megjegyzesem lenne, meghozza az hogy amerika es japan tortenelme kozott igen nagy kulonbseg van (marmint a "hoditok amerikai torteneleme") mint nagyon jol tudjuk az amerikai tortenelem tulajdonkeppen sok ember szemeben 1492ben kezdodott, a masik fontos dolgot inkabb pozitivumkent emlitenem es szinten visszautalnek a magyar es mas orszagok oktatasi rendszerenek hianyossagara, miszerint is az okori regeszeti eredmenyeket sok tankkonyv tenykent kezeli (es tenykent beszel pl egyiptomi tortenelmrol), habar sok esetben nem igen megalapozottak ezek a kutatasok. az mar termeszetesen mas kerdes, hogy ezert nem kellene az egeszet kitorolni a tankkonyvbol , hanem eleg lenne csak megemliteni az adatok bizonytalansagat, sajnos a japanok nem igy dontottek.
van egy masik erdekes dolog is a japan tortenelem oktatassal, meghozza az, hogy a prof.om szerint a "high school"okban nem kotelezo a japan tortenelem tanulasa, de a vilagtortenelem tanulasa kotelezo (habar errol en masfajta informaciokat is hallottam). ez elvezet egy masik erdekes dologra a japan kozepiskolakkal kapcsolatban. ugyanis nekem nagyon ugy tunik hogy a japan kozepiskolak (altalanos es kozepiskolak) valamilyen hibrid modelt kovetnek. eloszor is az amerikai iskolakhoz hasonloan lehetoseg nyilik a kozepiskolakban tantargyakat valasztani, mint biologiat v kemiat v fizikat v foldrajz... masik szempontbol viszont nagyon hasonlit a magyar kozepiskolai rendszerhez: az orakon nincs nagy aktivitas, sok magolas ... az iskolak sokaig tartanak termeszetesen, de mar ezen a honlapon is lehetett olvasni ennek az okat, meghozza, hogy nem azert tartanak sokaig mert sok ora van, hanem azert, mert sok szakkor , klub van amiben reszt vennek. kulonben a juku (egyetemi felvetelire tanulas ...) is tul van misztifikalva szerintem, mivel a velemenyem szerint ez az egyetemre tanulas nagyon hasonlo a magyar rendszerhez (nekem is sok osztalytarsam kulon orakat vallalt tobb evig a felvetelire valo felkeszules jegyeben).
masik jellegzetesege a japan oktatasnak termeszetesen a nyelvtanulassal kapcsolatos, ami ugyancsak nagyon erdekesen eleg keson kezdodik (ha jol tudom az altalnos iskola utan) es a legtobb esetben csak angolra korlatozodik (habar sok politikus szerint meg kesobb kellene kezdeni a nyelvoktatast, mivel eloszor ugyebar japanul kellene jol megtanulni). habar itt is kiemelnem hogy a nyelvoktatas (ha van) a kozepiskolaban szerintem kb. ugyanaz mint magyarorszagon a legtobb helyen, tehat foleg a nyelvtant tanuljak , beszed gyakorlatok nem igen vannak.
az egyetemek eseteben a felveteli szerintem nagyon hasonlo a magyarhoz (marmint a regihez es ugyancsak tul van misztifikalva szerintem). az egyetem eseteben a legjobban szembetuno volt szamomra szerintem hogy igen keves a hallgatoi letszam europahoz viszonyitva (foleg olaszorszaghoz, mohoz, nemetorsz. frohoz...) elegge alacsony, ezt csak azert tartom erdekesnek, mivel japan lakossaga kb 10szer akkora mint moe. masik fontos szembetuno dolog hogy a japan egyetemi rendszer igen hasonlo az amerikaihoz es az angolhoz, ami azt jelenti, hogy igen nagy a szabadsag az egyetemen belul, pl orak valasztasaban... a vizsgak nem nehezek, de csak 1szer van lehetoseg megirni, es nincs a magyar vizsgaidoszakhoz hasonlo idoszak, es termeszetesen a vizsgakon is az amerikai ... szokasokat kovetve nem az adatok kerdezesen van a hangsuly hanem az anyag megertesen. egy erdekes vonulata meg ennek a rendszernek hogy sok ora eseteben nincs vizsga az oran, hanem felevi v evvegi beadandot kell irni. van egy olyan kepzet termeszetsen hogy a japan egyetemeken csak jatszanak az emberek es igazi tanulasrol nincs szo. hat errol csak az a velemenyem, hogy ez egyetemenkent es emberenkent kulonbozik, mivel minden orszagban van olyan ember aki tanulni akar es annak nehez az egyetem, aki pedig csak szorakozni akar annak nem kell sokat tanulnia. termeszetsen az egyetemeken igen nagy hangsuly van a gyakorlati reszen a tananyagnak.
sajnalom hogy hosszura sikeredett de remelem le tudtam irni hasznos dolgokat.
-----
Mesi: nem sertettel meg es termeszetesen ne tartsd magadban gondolataidat. en is csak a velemenyemet irtam le es szivesen hallgatom meg masok velemenyet is. termeszetsen ha vlmit felrertettem legszives ird meg mi volt az.