Neon Genesis Evangelion

Egyes anime sorozatok, filmek, OVA-k megtárgyalása
raz86
Törzskommentelő
Törzskommentelő
Hozzászólások: 361
Csatlakozott: 2005.11.08. 07:30
Tartózkodási hely: a monitor előtt

Hozzászólás Szerző: raz86 »

Avatar
AyaDid
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1042
Csatlakozott: 2003.10.20. 17:34
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: AyaDid »

loooooool :lol: ilyen kell nekem is xD
Odi et amo. Quare id faciam fortass requiris: nescio, sed fieri sentio et excrucior.
Avatar
Dawe
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 24
Csatlakozott: 2006.01.18. 16:47
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Dawe »

Hmm... Eva 00-ban nem létezik? Olyan kéne :D
Avatar
DinkaMailer
Sensei
Sensei
Hozzászólások: 539
Csatlakozott: 2005.07.31. 19:21
Tartózkodási hely: In da' land of pulykakakas :) [Debrecen rulez!]
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: DinkaMailer »

Mostanság mindenből pénzt akarnak csinálni... :roll:
Kép
Avatar
Raizen
Szakértő
Szakértő
Hozzászólások: 124
Csatlakozott: 2006.01.14. 12:07
Tartózkodási hely: Dreamworld

Hozzászólás Szerző: Raizen »

Kaoru-chan:
Tetszik az elemzésed :wink: Hideaki Annorol annyit, hogy az Evangelion készítésének idején, ha jól tudom, erősen depressziós volt (szerencsére... "normális" ember képtelen lenne ilyen animét alkotni :) ) Nem tudok sok mindent hozzátenni a leírásodhoz, talán csak annyit, hogy engem a mély mondanivaló és a szereplők eszméletlen kidolgozása mellett a rengeteg bibliai/mitológiai utalás is tetszett... minimum háromszor meg kell nézni ahhoz, hogy a lehetp legtöbbet megértsd belőle, és még akkor sem láttál semmit. Szóval bki bmit mond, az Eva nem véltlenül tett szert ekkora kultuszra.

EDIT: Egyébként Misato esete is hasonlít Asukáéhoz: ő is azért beszél olyan sokat, és azért viselkedik úgy, ahogy, mert képtelen elviselni a magányt és a felgyülemlett fájdalmat.

Ez naggyon Lol xD Biciklit cserélek :D
Is the destiny of mankind controlled by some transcendental entity or law? Is it like the hand of god hovering above? At least it is true that man has no control, even over his own destiny.

Kép
Avatar
Dawe
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 24
Csatlakozott: 2006.01.18. 16:47
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Dawe »

Én azt vettem észre, hogy az NGEről kialakított véleménye függ attól, hogy milyen lelkiállapotban nézi. Most végeztem negyedszerre a sorozattal, mikor először néztem, nem volt semmi lelki porblémám, és csak annyit szűrtem le belőle, hogy jó. Másodszorra kissé depressziósabban azt szűrtem le belőle, hogy nagyon jó. Harmadszorra semmi nem változott, de most, negyedszerre, szinte teljes depresszióban sokkal több mindent értettem meg belőle. Nem a mitológiai utalásokból, hanem a lelki "üzenetéről". Azóta teljesen másképp nézek az NGEre.

Amúgy az egész http://evastore.jp lol. (Jól láttam, hogy azok NGE-s nyakkendők?)
Avatar
Gendo
Profi
Profi
Hozzászólások: 229
Csatlakozott: 2004.11.17. 18:39
Tartózkodási hely: Pápa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Gendo »

Ez a bicikli tényleg lol, de első ránézésre sztem nem az én méretem :vigyor:
Továbbá megnéztem azt a belinkelt animeboltot. Hát mindenesetre nekem túl drága :? És nemhiszem hogy a közeljövőben bármelyik cucc is olcsóbb lenne :?
Kép
Akkor...hol van az álmom? - Az a valóság folytatása.
És hol van a valóság? - Az álmod végén.
raz86
Törzskommentelő
Törzskommentelő
Hozzászólások: 361
Csatlakozott: 2005.11.08. 07:30
Tartózkodási hely: a monitor előtt

Hozzászólás Szerző: raz86 »

Gendo írta: Továbbá megnéztem azt a belinkelt animeboltot. Hát mindenesetre nekem túl drága :? És nemhiszem hogy a közeljövőben bármelyik cucc is olcsóbb lenne :?
Tény hogy nem olcsó eleddig én is csak 2 EVA mangát vettem.Bár egy Asuka figurán is gondolkozok.

Dawe kérdésére válaszolva,igen szerintem azok NGE-s nyakkendők!
TTL
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: 2006.04.02. 23:58

Leírások

Hozzászólás Szerző: TTL »

Nem tud valaki olyan oldalt/leírást, ahol az infrastruktúráról, főleg a fegyverekről, meg a mechákról van infó. Technikai adatok, méret.
Lehetőleg ábrákkal, ne japánul.
Kösz.
Avatar
anonymus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 15
Csatlakozott: 2005.12.28. 03:57
Tartózkodási hely: mikor hol

Hozzászólás Szerző: anonymus »

kaoru-chan írta: [...], és sokkal jobban kiakadtam rajta, mint annó. Ehhez nagyban hozzájárul jelenlegi instabil lelkiállapotom is (érettségi előtt állok...).
Azt hiszem nálam is ez a helyzet :D

Itt egy oldal melyen lehet a mechákról olvasni, bár nem az igazi:
http://evangelion.fateback.com/mysterieskabbalah.html
Ha tudtok jobbat kérlek írjátok le, mert engem is érdekelne hol találok részletesebb leírást a sorozatban fellelhető fegyverekkel, járművekkel kapcsolatban.

Egyébként visszatérve erre a szemilyiséges témára,
azt vettem észre hogy egyes szereplőkre (ha külön személyiségeknek tekintjük őket) ráillenek bizonyos típusú személyiségzavarok jegyei pl.:Asukánál a hisztrionikus személyiségzavar jellemzőit figyelhetjük meg: A hisztrionikus személyiségű emberek társkapcsolatai többnyire viharosak és boldogtalanok. Az e típusba tartozó emberek gyerekkorukban általában ügyeskedő, csábító, manipulatív módon viszonyulnak környezetükhoz.Az ilyen betegségben szenvedő egyének valószínű, hogy vonzó, társaságkedvelő, extravagáns emberek, aki köré szívesen gyűlnek mások.Viselkedési stílusuk élénk, kacérkodó, s különlegesen színes és felnagyított formában fejezik ki érzelmeit: a vonzalmat szenvedélyként, a dühöt őrjöngésként, a szomorúságot szívszakasztó kétségbeesésként, a csalódást tragédiaként 'adják elő'.
Noha a hisztrionikus személyiség tulajdonságai igen vonzóak lehetnek mások szemében, az egyén gyakran csalónak érezheti magát, s a teátrális külsőségek sokszor üresnek, őszintétlennek vagy zavarbejtőnek tűnhetnek. A színpadias viselkedés mögött többnyire mély érzelmi üresség és kiéhezettség húzódik meg. Ha a hisztrionikus személyiség nem képes folyton magára vonni a figyelmet és nem tud tetszést kelteni, kétségbeesik és kiüresedettnek érzi magát. Végső soron a külvilágból érkező reakciók sosem elegendőek ahhoz, hogy a mélységes benső igényt kielégítsék.A hisztrionikus zavarban szenvedők gyakran úgy érzik, csapdába ejti őket saját vágyuk arra, hogy felfigyeljenek rájuk, hogy folyamatosan hízelegjenek és bókoljanak nekik, hogy szexuálisan vagy fizikailag mindig vonzónak érezhessék magukat. Rengeteg időt tölthetnek öltözködéssel és szépítkezéssel. Ugyanakkor az egyén azon aggódhat, hogy 'rajtakapják', s csalónak érezheti magát.

Ritsukora a A kényszeres személyiségzavar tünetei a jellemzőek:
a normális személyiségvonások torz és szélsőséges formájában jelentkezik. A gondosság, a részletekre való ügyelés, a tények figyelembevétele értékes tulajdonságok, különösen egy olyan kultúrában, ahol a kemény munkának, a pontosságnak és rendességnek becsülete van. Amikor azonban ezek a személyiségvonások olyan merev vagy szélsőséges formában jelentkeznek, hogy a munka minden más tevékenységnél vagy emberi viszonynál fontosabbá válik, vagy amikor öncélúvá válnak, erről a betegségről beszélhetünk.Sok ember készít listákat vagy vezet határidőnaplót, hogy rendben tartsa a dolgait. Ha azonban Ön kényszeres személyiségzavarban szenved, akkor valószínűleg fontosabbá válnak a részletek, a szabályok és a listák, mint maga a munkafolyamat vagy a tevékenység végcélja. Még szórakozás vagy pihenés közben sem igazán tud kikapcsolni: a kikapcsolódást is komoly feladatként éli meg. Gyakran annyira perfekcionista, hogy folyton attól tart, képtelen lesz megfelelni saját mércéinek, ezért aztán folyton félretesz vagy befejezetlenül hagy dolgokat. A perfekcionizmus határozatlanság és halasztgatás formáját is öltheti.
A kényszeres személyiségzavarban szenvedők jelentős része munkamániás. Nem szívesen osztanak le feladatokat másoknak, részletes utasításokat adnak, a legapróbb részletekig igyekeznek mindent ellenőrzésük alatt tartani.
A kényszeres személyiségzavar következtében az ember nem szívesen szán másokra időt, s nem szívesen ad ajándékot vagy válik meg pénztől, mások ezért valószínűleg kicsinyesnek tartják. A kényszeres betegek általában lojálisak és figyelmesek társas kapcsolataikban, de mások túlzottan kontrolláló beavatkozásként élhetik meg viselkedésüket. Az ilyen emberek többnyire nehezen fejezik ki érzelmeiket. Noha gyakran dühösek, különösen amikor mások nem teljesítik a tőlük elvárt feladatot, mérgüknek is nehezen adnak kifejezést. Ha viszont mégis dühösek lesznek, az többnyire kioktató modorú prédikáció formáját ölti.

A legérdekesebb Shinji ugyanis nála (gondolom mivel ő a főszereplő) több zavar jegyeit is megfigyelhetjük, többek között az elöbb említett kényszeres személyiségzavar(még nem említett) jellemzőit:
Ez a zavar, úgy tűnik, legidősebb gyermekek esetén a legyakoribb, továbbá olyan egyének esetében, akik foglalkozása gondosságot, kitartó figyelmet vagy tényekkel és számokkal való munkát igényel. A pszichodinamikai elméletek szerint a kényszeres személyiségzavar azokból a korai és intenzív hatalmi harcokból születik, amelyeket a gyermek túlzottan ambíciózus, követelőző és türelmetlen szüleivel folytat. Amikor egy gyermeket a szülői kontroll és helytelenítés megakadályoz abban, hogy kifejezze vágyait, érzelmeit és önállósági törekvéseit, a gyermek elfojthatja e vágyakat. Ezen túl a feladatok részleteire koncentrál, s tökéletes teljesítményt igyekszik nyújtani, hogy elnyerje a vágyott szülői dícséretet. Felnőtt korukban ezek az emberek többnyire úgy érzik, hogy az élet nem sok örömet és boldogságot hoz nekik.
-a skizotip személyiségzavar jellemzőit:
nehezére esik, hogy közeli emberi kapcsolatokat létesítsen és tartson fent.
A skizotip személyiségzavarban szenvedők mélységesen rosszul érzik magukat más emberek között, szoronganak, és végső soron gondolkodásuk is eltorzulhat. Az ilyen emberek például úgy érezhetik, hogy valaki más is jelen van a szobában, vagy azt képzelhetik, hogy mások róluk beszélnek.
A skizotip zavarban szenvedők magatartása gyakran nyilvánvalóvá teszi szociális szorongásaikat. Például homályosan fogalmaznak, túlzásokban, metaforákban, klisékben beszélnek, maníros megjelenésük és viselkedésük meglehetősen furcsának és ellenszenvesnek tűnhet. Nehezükre esik, hogy mindennapi csevegésbe elegyedjenek, többnyire mereven, ügyetlenül és feszülten reagálnak.

jellemző még rá a dependens személyiségzavar:
A zavar, feltevések szerint, a szülőkkel való kapcsolat korai hiányából, a következetlen szülői reagálásokból, a kisgyerek természetes önállósági törekvéseinek kritizálásából és kontrollálásából eredhet. Az ilyen ember nem bízik saját képességeiben, úgy érzi, nem tud gondoskodni magáról, s másokra kell hagyatkoznia. Ha elválás vagy magány fenyegeti, pánikot és teljes kiszolgáltatottságot érezhet. Tekintet nélkül a valóságos helyzetre, folyton úgy érzi, hogy nem képes egyedül megoldani az életét. Mindig másoktól vár útmutatást, a legcsekélyebb jelentőségű kérdésben is. Hogy biztosan számíthasson az igényelt gondoskodásra és támaszra, saját igényeit és vágyait teljesen alárendeli másokénak. Nem szívesen fejezi ki egyet nem értését, esetleg arctalannak, simulékonynak, megalázkodó típusnak tűnik.

Hát így elsőre ennyit sikerült összehoznom, egy pszichológus biztos megtudná magyarázni más szereplők viselkedését is (mondjuk Misato jelleme a sorozatban meg van magyarázva de néhány szerplőét nem lelhetjük fel) pl. Kaji-ét és Reiét (bár egy klónnak akinek ráadásul saját (emberi)lelke sincs nem is nagyon lehet személyisége[bár mondjuk érdekelne, hogyan magyarázzák azt hogy más lelke van benne, ez az egyik dolog amit nem nagyon értettem a sorozatban :P Rögvest kaput nyit a filozófia irányába:pl.: Mit értünk lélek alatt?])

Annak hogy Shinji és egyes szereplők személyisége ilyen összetett az lehet az oka, hogy úgy mint pl. irodalmi alkotásoknál a művész saját magát is belehelyezi művébe, "saját magából indul ki" (Hiszen kit ne ismerne jobban az ember mint saját magát) itt Shinji személyesíti meg Hideaki Anno-t legalábbis külsőre és lélekben is úgy mint Asuka és Rei is lelke része[lsd. lélektani elemzés az aoi anime NGE-es honlapján] (ezzel magyarázható az opening eleje)
De ha úgy nézzük ez az egész világ a NGE világa szolgálhat a rendező lelkében egyfajta menedékként a külvilág elöl, a sorozatban (főleg a végére) egész jó kis világnak tűnik ez viszot láthatjuk, hogy a magány nem mindenre gyógyír (bár van mikor pozitívan hat pl. az alkotásra) Itt láthatjuk, hogy a menekülés a jelen elöl nem fogható fel végső megoldásként.A magányos embert egyre több bizonytalanság kínozza( ez a sorozat végén látszik igazán) A magányosságot értelmezhetjük tehetetlen gyászként az önmagában értelmetlennek tartott világ felett (pl. a kertész Kaji, "a műveljük kertünket eszmény"), melynek sokszor elválaszthatatlan részei a kiüresedett emberi kapcsolatok. A pesszimizmusban való feloldódás voltaképpen ennek következménye.S ezzel a jelenséggel találkozhatunk nap mint nap.Az emberi kapcsolatok segítenek saját értékeink megítélésében és abban, hogy életünk eseményeit megfelelően tudjuk kezelni, hogy összhangba hozzuk a tőlünk függetlenül létező külvilág hatásait belső érzéseinkkel.
Ezek után láthatjuk hogy a NGE foglalkozik korunk nagy problémájával az elidegenedéssel is.

A szerplők részletes jellemzésén és magán a mondanivalón is meglátszik, hogy Hideaki Anno mielőtt megalkotta a NGE-t 4 évig depressziós volt.Bár szerintem egy-egy ilyen ütősebb anime létrejötte mind köthető az alkotó depressziós vagy éppen magányos voltához.(pl. Elfen Lied-ben is amely sorozat készítője nem kevés antiszociális jellemzővel rendelkezik XP)
"Nullum est iam dictum, quod non sit dictum prius" (Terentius)
Avatar
Hito_Oszuri
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2006.03.28. 11:41
Tartózkodási hely: Szombathely, Budapest, kocsma, monitor, vagy nem.

Hozzászólás Szerző: Hito_Oszuri »

Kaoru-chan!
Anonymus-san!


Mindkettőtöknek gratulálok a remekbe szabott hozzászólásokhoz, én személy szerint még sok ilyet várok a fórumba. Az lelki problémák kifejtése különösen tetszett!

Egyetértek Dawe-sannal is, épp most fejeztem be harmadszorra a sorozat és az End of Eva megnézését. Elsőre kissé nehezen érthető, de utánanéztem a neten (anno akkor találtam rá az aoianiméra, hál' égnek :D ), az így szerzett infókkal leültem és egész más szemmel végignéztem a sorozatot, amely így sokkal nagyobb élményt nyújtott. Aztán majd' egy év elteltével, kissé depressziósan és valami miatt különösen filozofikus hangulatban leültem a jó öreg eva mellé. Hát, betett :D . Az elkövetkező napokban (hetekben) folyton arra eszméltem hogy szinte azt sem tudom hol vagyok, csak bambulok és a NGE-ben levő és hozzájuk hasonló filozófiai és lélektani kérdéseken gondolkodom. Fura, mit ki nem hoz egy "rajzfilm" az emberből...

Várok hozzászólásokat a következőre: Szerintetek maga a NGE cselekménye (az anime fiktív világában értve) egyáltalán megtörtént-e, vagy az egészet egy bazi szimbólumrendszernek tekinthejük, amely a szereplők jellemfejlődését mutatja be? A szereplők egy tökátlag anime világban élik kicsiny életüket, és csak a bennük és közöttük lejátszódó érzelmi harcokat foglalta fantasztikus keretbe Anno mester?

Valamint: akinek vannak gondolatai, teóriái az élettel, létezéssel, önmagunkkal kapcsolatban és meg is osztaná őket, rajta! Kíváncsian várom a hozzászólásokat!
God's in his heaven. All's right with the world.
Avatar
anonymus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 15
Csatlakozott: 2005.12.28. 03:57
Tartózkodási hely: mikor hol

Hozzászólás Szerző: anonymus »

Szerintem a NGE viágát a depressziós alkotó egyfajta belső világának tekinthetjük, ami tudatalattijának szüleménye, és amelyet végül a felettes énje bírált felül. Erre azt tudom felhozni érvként, hogy ugyebár az opening elején megjelenik Rei (a felettes én) szeme ("a lélek tükre") miután bepillantást láthatunk a NGE világába. Egyébként ez a belső világba való menekülés jellemzi a szkizofréniásokat is (sztem a személyiség osztottságára szintén az opening elején találhatunk utalást akkor mikor a jobb oldalon megjelenik Rei töredezett képe) Az, Hogy Hideaki Anno ilyen részletesen foglalkozott a lélek relytelmeivel sztem depressziójának tudható be. Egyszóval sztem a NGE-t tekinthetjük szimbólumokkal megspékelt, a szereplők lelkivilágát jól jellemző tanulságos történetenek. (Sztem a szereplők nem nagyon fejlődtek sehova..)
A NGE-nak véleményem szerint van egy pár mondanivalója ez elsősorban nagyban a nézőn múlik hogyan is értelmezi a sorozatot. Én szerintem a sorozat egyik mondanivalója lehet az , hogy az ember életében nem lehet más ellenség csak önmaga és/vagy esetleg a saját szülei ezt a sorozatban is megfigyelhetjük a főszereplőknél; szinte mindegyikük szüleik miatt mutat valami lelki torzulást (pl.: Misato, Asuka ). Shinjinél ez a szülői ellenség nem annyira jellemző (bár az tény hogy elég rideg az apuka^^) inkább saját magával való vivódás és az önértékelésével való problémák.Ami persze abból következik, hogy nem ismeri önmagát. Önmagunk megismerése pedig csak mások útján lehetséges, (ezáltal próbál szerintem kiutat is mutatni azoknak az embereknek kiknek önbizalma egyenlő a nullával) ahhoz hogy megismerjük önmagunkat kommunikálnunk kell embertársainkkal ezáltal képesek leszünk megérteni saját magunkat is. Továbbá nincs értelme görcsösen ragaszkodni csak egy bizonyos dologhoz (pl.: a különböző feladatainkhoz legalábbis azon a módon ahogyan a szereplők teszik: magányosan, semmi másra nem gondolva szinte ez az életük), mert a legkisebb negatívan megélt élmény is (a magányban túlnagyítva) káros következményekkel járhat.
Másik érdekes dolog ami feltűnt, hogy az egyik szereplő Kaji kertet művel. Ez engem emlékeztet Voltaire Candide című művében felbukkanó műveljük kertjeinket eszményre (ezen kalandregény végén Candide is kertet művel), mely lehet bizonyos figyelmeztetés is, hogy a tétlenség és a filozofálgatás helyett dolgozni kell, mert a munka távol tartja a három nagy bajt: az unalmat ,a bűnt és a szükséget (szegénységet)továbbá ez az egyetlen módja annak hogy tűrhetővé tegyük az életet.
A "műveljük kertjeinket" eszmény- egy másik értelmezés szerint- elfordulást jelent a világ dolgaitól, a fölösleges agyalgástól (terméketlen bölcselkedéstől); passzivitást sugall, beletörődést abba, hogy a világ az emberiség helyzetén nem lehet segíteni. A kérdés már csak az, hogy ez csupán Kaji vagy egyúttal Hideaki Anno, a rendező véleménye is.
"Nullum est iam dictum, quod non sit dictum prius" (Terentius)
Avatar
AyaDid
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1042
Csatlakozott: 2003.10.20. 17:34
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: AyaDid »

Nagyon tetszettek ezek az írások. Azzal is egyetértek, hogy nem mindegy, hogy az ember milyen lelkivilággal ül neki a filmnek. Véleményem az, hogy akkor fogok örülni, ha már az Evangelion nem mond semmit nekem De sajnos igen. Minden szereplőnek van olyan tulajdonsága - és sajnos a rosszak - amik rámillenek, legfőképp Shinjié. Ezért is tudom magam beleélni a sorozatba.
Odi et amo. Quare id faciam fortass requiris: nescio, sed fieri sentio et excrucior.
Avatar
Hito_Oszuri
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2006.03.28. 11:41
Tartózkodási hely: Szombathely, Budapest, kocsma, monitor, vagy nem.

Hozzászólás Szerző: Hito_Oszuri »

Anonymus-san!

,,Önmagunk megismerése pedig csak mások útján lehetséges, (ezáltal próbál szerintem kiutat is mutatni azoknak az embereknek kiknek önbizalma egyenlő a nullával) ahhoz hogy megismerjük önmagunkat kommunikálnunk kell embertársainkkal ezáltal képesek leszünk megérteni saját magunkat is." - Tökéletesen egyetértek.

Viszont szerintem a szereplők (nagy részük) keresztülmennek valamiféle jellemfejlődésen. Nem is feltétlenül fejlődésen, de változáson. Ez persze Shinji setében a legmarkánsabb. A sorozat előrehaladtával sorra nyílnak a rések a felettes énje által felépített pajzson, a vele történt események és a magány hatására. Jobban belelát önmagába, kezdi felismerni a belsőbb motivációit és ezek kiváltó okait. Azonban ő nem akarja ezt a változást, hisz fájdalommal jár, bántják és ő is bánt másokat. Ezért menekül a valóság, a konfliktusok, a felelősség elől. (javíts ki, ha tévedek vagy hülyeséget beszélek, úgy tűnik eléggé otthon vagy a pszichológiában)

Rei esete elég érdekes, hisz nála picit nehezebb megállapítani, hogy beszélhetünk-e egyáltalán ,,jellemről". Viszont a kedvenc részeim a sorozatban, amikor Rei számára ismeretlen érzésekkel találkozik, próbálja megérteni őket, próbálja megérteni saját magát és másokat (nem túl sok mindenkit, főképp Shinjit, Gendot és Asukát). Rájön, hogy fél attól, hogy lecserélhető, hogy kihasználják majd eldobják, és féli a semmivé válást, amit addig kívánt. Az, hogy elárulja az End of Evában Gendot, bizonyítja, hogy Rei valamiféle változáson ment keresztül, akarat nélküli bábból majdnem-emberré lett. Vagy lehetett volna hosszabb távon. Szerintem nagyon nagy jelenet a mosoly és a könnycseppek.

Misato kevesebb változáson esik át, az apja és Kaji párhuzama a fő szál az ő esetében, a 25-26. részben ezt alaposan megismerhetjük, ahol felismeri (de érthtően nem fogadja el) a Kaji iránt érzett érzelmeinek eredetét.

Asuka-nak végignézzük az összeomlását, amely az Araellel folytatott harc során teljesedik ki. Ekkor előkerülnek a gyerekkori emlékei, amelyeket az általad leírt hisztrionikus személyiségzavar eddig jótékonyan eltakart. Az emlékek elég szörnyűek ahhoz, hogy teljesen magába roskadjon. Az End of Eva elején viszont nem teljesen értem, hogy Asuka miért szerzi vissza az életkedvét és az önbizalmát. Az édesanyja szól hozzá, oké, de nem tiszta teljesen (érdekel a véleményed!). Szerintem ez is tekinthető jellemfejlődésnek.

Kaji és Gendo sztem sem fejlődnek, olyanok, amilyenek, Ritsuko is csupán felismeri, hogy az anyjával együtt mindketten milyen bolondok.

Mindenesetre kíváncsi lennék, hogy mi lehetett az, ami Anno mestert 4 évre depresszióba taszította. Bármi is volt, egy remekművet köszönhetünk neki.
God's in his heaven. All's right with the world.
Avatar
Raizen
Szakértő
Szakértő
Hozzászólások: 124
Csatlakozott: 2006.01.14. 12:07
Tartózkodási hely: Dreamworld

Hozzászólás Szerző: Raizen »

Hito_Oszuri írta: Kaji és Gendo sztem sem fejlődnek, olyanok, amilyenek
Dehogynem! Kaji olyan, amilyen, de Gendo igenis fejlődik. Van nagyobb fejlődés annál, ha valaki belátja, mit és hol hibázott el? Az EoE végén fény derül Gendo félelmeire a vég utolsó perceiben, ráadásul pont önmaga világít rá a saját gyengeségére, hogy miért viselkedett Shinjivel úgy, ahogy, stb.

Asuka szvsz nem a jellemfejlődésének hatására nyerte vissza az életkedvét, egyszerűen csak belekapaszkodott egy gondolatba, emlékbe, érzésbe, az anyjába: ha az ember már végképp teljesen "lecsúszott" érzelmileg, végképp semmi értelmet nem lát az életében, akkor kétségbeesetten keresi a kivezető utat, ami lehet akár egy hang, egy kép, vagy vmi, amiért érdemes harcolni, és ez az anyja emléke. De ez csak az én véleményem, az Evában pont az a jó, hogy sokféleképpen értelmezhető.

anonymus: Nem látom be, hogy miért lenne Rei a "felettes én". A "felettes én" a személyiség morális fejlődésekor és a szocializációkor kialakult személyiségrész, amit általában az apa vagy az anya kezd meg kialakítani ("édes gyerekem, ne edd meg a hangyát, mert az gusztustalan"). Rei esetén pont ez a réz hiányzik: Gendo kreálmánya, aki teljes hiányában van a morális szabályoknak, a parancsokra figyel, de fogalma sincs, hogy kéne élnie. Kifejtenéd ezt bővebben?
anonymus írta: nincs értelme görcsösen ragaszkodni csak egy bizonyos dologhoz (pl.: a különböző feladatainkhoz legalábbis azon a módon ahogyan a szereplők teszik: magányosan, semmi másra nem gondolva szinte ez az életük), mert a legkisebb negatívan megélt élmény is (a magányban túlnagyítva) káros következményekkel járhat.
Van-e értelme, vagy nincs, ahogy föntebb is kifejtettem, nemigen van választásuk a szereplőknek: vagy belekapaszkodnak valamibe a lehető leggörcsösebben, vagy meghalnak. Kész. Egy összetört szemüveg a gondoskodó apapótléktól (Rei) vagy a valóság elfelejtése, eltakarása (Asuka) mind szükségszerűek, még ha károsak is: ezzel nyomják el a bánatukat.
Is the destiny of mankind controlled by some transcendental entity or law? Is it like the hand of god hovering above? At least it is true that man has no control, even over his own destiny.

Kép
Avatar
anonymus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 15
Csatlakozott: 2005.12.28. 03:57
Tartózkodási hely: mikor hol

Hozzászólás Szerző: anonymus »

Nos, a felettes Én (ahogyan részben Raizen is mondta) a személyiségnek az a része, amely az Én és az Es mellett ("felett") működik, és a szocializáció folyamán a nevelés hatására kialakuló morális szabályozó erők forrása. A viselkedés azon normáiról van szó, amelyek az Énnek az Es-törekvésekkel folytatott harca során fejleődnek ki, és amelyek feltételei a személy felelősségtudatának. A felettes Én tudattalan kontrollműködése bűntudati és szorongásérzésekként jelentkeznek, amelyek akkor kelnek életre, ha a személy enged ősi késztetéseinek, ill. ha az Én mint értékelő és felügyelő hatóság "átenged" egy viszonylag primitív, a normákkal összeütközésben lévő impulzust.

Ez a felettes Én dolog csak egy elmélet ebben az animében mely persze csak akkor működik , ha a szereplőket nem tekintjük egyéniségeknek, ( ha csak "bábként" tekintünk rájuk kik azt a célt szolgálják, hogy a depressziós ember lelkében dúló viharokat jobban megérthessük )

Idézet az aoi anime NGE-nal foglalkozó honlapjáról:

"Lélektani elemzés 2.---(Rei, Shinji, Asuka): Felettes Én, Én, Tudatalatti:

Egy érdekes meglátás lehet ezen karakterekkel kapcsolatban (a csapategység szempontjából), hogy Shinji jelképezheti az Ént, az emberi elme valódi világ felé fordított részét, a valódi személyiséget és az egyéb mentális egymásnak feszülő erők egyensúlyának eredményét. Asuka jelképezi a Tudatalattit: a féktelen vágyakat és ösztönöket. Más szavakkal, az emberi elme azon részét, amely a szükségletek (ösztönök, létfentartás, fajfentartás) kielégítésével foglalkozik, a következményükre való tekintet nélkül. Végül Rei tölti be a Felettes Én szerepét, az Én bírájaként, amely korlátoz, és az erkölcsi, egyéb normákat, elvárásokat a saját vágyai elé helyezi(ezt azért is tudja megvalósítani, mert nincsenek neki). Az ő esetükben a Felettes Én uralja az Ént, ezért jelenik meg Rei Shinji "látomásaiban", olyan dolgokat kérdezve tőle, mint: "Próbáltad már megérteni?", és meg is pofozza (a Felettes én cenzúrázza "leszabályozza" az Ént), mikor negatív dolgot mer mondani az apjáról. Asuka midig nyíltan idiótának tartja Shinjit, ez a féktelenség és kontrolálatlanság jellemző a Tudatalattira."

Erre szintén az opening elején találhatunk utalást (mikor Shinjit középen színesben[ezáltal kiemelve jelezve fontosabb voltát, azaz hogy ő az Én] Rei és Asuka alakja pedig oldalt "feketén, homályosan" van ábrázolva)

Szintén erről az oldalról egy kis érdekesség (ami alátámasztásul szolgálhat Asuka hirtelen életkedvének visszanyerésére a vég pillanatában):

"Lélektani elemzés 1. ---Az orális fejlődési szakasz:

Freud szerint: Az emberi élet első fázisa ez az időszak, mely születésünktől kb. a 18. hónapig tart. Ebben a szakaszban a gyermek, és az őt szoptató anya között még csak egy tudat alatti kötés van, ugyanis a gyermeknek ekkor még nincs Énje. Ez a dolog van jelen az "Entry plug" működésénél is, ahol a pilóták--én, vagy lélek nélkül--csak egy olyan ember lelkének jelenlétében tudják irányítani az Eva-kat, akik rendkívül közel állnak hozzájuk (Anya). Az Eva-k esetében a gyermek (pilóta) és anya (Eva) tudat alatti kötésének erejét a szinkronizálás értéke fejezi ki. Minél nagyobb ez az érték, annál erősebb a kötés, és annál jobb az Eva teljesítménye. Gyönyörű példát találhatunk erre a sorozat azon részében, melyben Shinji harcol Zeruel angyallal, és 400%-os szinkronizációt ér el, mely azt jelenti, hogy feloldódik az "Entry plug" LCL-jében és teljes mértékben egyesül anyja lényegével. (Szerk. megj.: Innen tehát a 20. rész címe is: Oral Stage)"
(Szerintem erre is rá lehet fogni, hogy Asukának[mondjuk Shinjinek is] anyja képe miért pont akkor jelent meg mikor éppen az Eva-ban tartózkodott)
Raizen írta:Van-e értelme, vagy nincs, ahogy föntebb is kifejtettem, nemigen van választásuk a szereplőknek: vagy belekapaszkodnak valamibe a lehető leggörcsösebben, vagy meghalnak. Kész. Egy összetört szemüveg a gondoskodó apapótléktól (Rei) vagy a valóság elfelejtése, eltakarása (Asuka) mind szükségszerűek, még ha károsak is: ezzel nyomják el a bánatukat.
Bocs rosszul fejeztem ki magam :) úgy értettem hogy egy bizonyos dologhoz káros görcsösen ragaszkodni, azaz, hogy ne csak egyetlen egy valami legyen az ember életében amiért él (főleg ne a munkája), hanem legyen több minden lehetőleg valami olyan dolog amiben örömét leli. Ahhoz pedig, hogy rájöjjön az ember mi az ami igazán "bejön" neki nincs más lehetőség mint a próbálgatás. Ez is része az önmagunk megismerésének. "A változatosság gyönyörködtet" ( az más kérdés, hogy a munkában is lelheti valaki az örömét, itt kifejezetten arról van szó, hogy a főszereplők nem igazán lelkesednek tartósan azért amit csinálnak, ha lehetne valami hobbyjuk is pl.: Shinji csellózik azt se csinálják szívesen (kivéve Kaji) [mondjuk sztem azért mert nem biztos abban, hogy jól csinálja azt amit csinál])
Hito_Oszuri írta:Mindenesetre kíváncsi lennék, hogy mi lehetett az, ami Anno mestert 4 évre depresszióba taszította. Bármi is volt, egy remekművet köszönhetünk neki.
Hát erre sajnos csak tippelni tudok^^: Szerintem depressziójának fő forrásai azok a lelki problémák lehettek melyet a sorozat is tárgyal úgy mint például az előbb említett görcsös ragaszkodás egy bizonyos dologhoz elsősorban vm olyanban amiben tehetsége is van csak ezt nem akarja beismerni alulértékeli önmagát, ezen alulértékelés a túlzott mértékű magánynak tudható be. Lehet, hogy volt neki valamilyen személyiségzavara is (bár ez pusztán feltételezés:P) amelynek velejárója lehetett ez a fajta kiábrándultság.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára anonymus 2006.04.10. 15:05-kor.
"Nullum est iam dictum, quod non sit dictum prius" (Terentius)
raz86
Törzskommentelő
Törzskommentelő
Hozzászólások: 361
Csatlakozott: 2005.11.08. 07:30
Tartózkodási hely: a monitor előtt

Hozzászólás Szerző: raz86 »

Szerintem Asuka azért kap újra erőre az eoe-ban mert rájön hogy mégsincs egyedül és megbocsát az anyjának aki gyermekkorában cserbenhagyta őt.Asuka nem akarja hogy bárki is törődjön vele de közben bántja is ez.Taláén rájön hogy az anyja mindig vele volt,s most is segít neki.Szüksége van valakire akire támaszkodhat ebben a helyzetben.
Szerintem.
Avatar
Hito_Oszuri
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2006.03.28. 11:41
Tartózkodási hely: Szombathely, Budapest, kocsma, monitor, vagy nem.

Hozzászólás Szerző: Hito_Oszuri »

Raizen-san!

Igazad van Gendoval kapcsolatban, a hibáinak felismerése joggal nevezhető jellemfejlődésnek. Asuka ,,visszatérésének" magyarázata is OK.

És mi a véleményetek Kajiról? Ő mit jelképez az alkotó lelkében? Szerintem ez nem egyszerű kérdés. Kaji nagyon titokzatos figura, viszonylag későn lép be a sorozatba és nem is szerepel túl sokat, amíg le nem lövik (vajon ki? Az evangelion aloldal szerint Anno mondta, hogy egy ismeretlen NERV-alkalmazott volt az. Ez eléggé kiábrándító, nem? Gendo, Ritsuko vagy esetleg Misato inkább rendjén lenne szerintem). Mégis nagyon fontos a jelenléte. Ő lenne a racionalitás? Azért gondolom mert ő nem szélsőséget képvisel, hanem semleges, objektív beállítottságú, ha morálisan nem is tökéletes. Shinjinek is többször ad magyarázatot, támpontot, a Misatoval folytatott társalgásai is ezt mutatják.

Anonymus-san!
,,Szerintem erre is rá lehet fogni, hogy anyja képe miért pont akkor jelent meg mikor éppen az Eva-ban tartózkodott"- szerintem nem csak rá lehet fogni, hanem biztos. Hiszen Yui lelke ott van az Evában, végig óvja Shinjit, a szükséges, végső pillanatokban az Eva reaktiválódik stb. Nem igazán látok más magyarázatot az anyai kép megjelenésére, de ha van, kíváncsian várom.

Shinji viszont vissza tudott térni a saját formájába, miután feloldódik az LCL-ben. Elhangzik az End of Evában is, hogy minden élő dolognak, ha akarja az életet, megvan az ereje, hogy visszatérjen saját formájába. Shinji ezt meg is teszi, akar. Yui miért nem tért vissza? Nem akart élni? Kívánta ezt a fajta halált/újjászületést?
God's in his heaven. All's right with the world.
Avatar
anonymus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 15
Csatlakozott: 2005.12.28. 03:57
Tartózkodási hely: mikor hol

Hozzászólás Szerző: anonymus »

Szerintem Kaji egyfajta rezonőr szerepét tölti be a sorozatban. Talán ő lehet a depresszióból "kigyógyult" Hideaki Anno véleményének kifejtője a racionalitás megtestesítője. Ha viszont Kaji tényleg rezonőr szerepét tölti be akkor a rendező véleménye egyértelműen az, hogy a világ az emberiség helyzetén lehetetlen változtatni (legalábbis egyedül)

Arra, hogy Yui miért nem tért vissza sajna szintén csak találgatni tudok :P:
Talán azért nem tért vissza "saját formájába" mert úgy gondolhatta, hogy így nagyobb hasznára válhat az emberiségnek.
(Az más kérdés, hogy hogyan képes valaki feloldódni egy metánt , ammóniát , hidrogént és vízet tartalmazó löttyben aztán meg mintha mi sem történt volna hirtelen kicsapódni, ráadásul egészben :D (azt meg persze ne is említsük, hogy a légzéshez szükséges oxigént ebből az őslevesből szerzik ami persze fizikailag lehetettlen lenne hisz a tüdő nem alkalmas bármiféle folyadékból oxigén felvételére, ha ez így lenne nem lennének vízbefúlások XD) (sry ekkor még nem tudtam, hogy ez a folyadéklégzéses "móka" fejlesztés alatt van)(Egyébként engem ez az "eggyéválósdi" erősen emlékeztet a keleti vallásokra amikben szintén fellelhető az egyén eggyéválása a halál után pl.: hinduizmus)

Tehát ebből az egészből azt vonhatjuk le következtetésnek, hogy a rendező ismételten (kissé burkolt formában) közölni szeretett volna valamit velünk nézőkkel (másképpen reálisan végig gondolva eléggé abszurd lenne nem?:P), például felmerülnek ismételten filozófiai kérdések: Mit nevezünk személyiségnek? Van-e egyáltalán személyiség? Miért érdemes élni?
[De, ha másképp nézzük az Eva-ban való feloldódást tekinthetjük a termékeny magányban való feloldódásnak is.(eseteleg)]
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára anonymus 2006.04.11. 10:56-kor.
"Nullum est iam dictum, quod non sit dictum prius" (Terentius)
bandiras2
Gyakorlott
Gyakorlott
Hozzászólások: 85
Csatlakozott: 2005.11.10. 10:00
Tartózkodási hely: Fehérvár

Hozzászólás Szerző: bandiras2 »

A folyadéklégzés nem sci-fi, fejlesztés alatt áll, lásd mélység titka, valamint Discovery channel. A prefluorkarbon rettenetes mennyiségű oxigént képes felvenni, állagra tiszta mint a víz, és feltöltve zoxxigénnel belélegezhető, csak marha kellemetlen belőle kijönni(kb mint a vízbefulladás, csak fordítva). Számos kellemetlen, pszichológiai és ergonómiai mellékhatása miatt lassú a fejlesztés. Nagyon sokat kell a vállalkozóknak fizetni az ilyen mókáért.
Press any key to continue or any other key to quit
Avatar
Hito_Oszuri
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2006.03.28. 11:41
Tartózkodási hely: Szombathely, Budapest, kocsma, monitor, vagy nem.

Hozzászólás Szerző: Hito_Oszuri »

Anonymus-san!

Hát ja ez az őslevesben-feloldódás-nyomtalanul-majd-kicsakódás eléggé érdekes, fizikailag teljesen abszurd, de hát a Neon Genesisben még találkozhatunk ilyen dolgokkal. Dehát az anime világa nem a mi világunk és nem kötünk bele az ilyenekbe :D .

Van még egy téma ami érdekel. Az AT-mező. Ez ugye a léleknek vagy egy részének kivetülése. Mivel a NERV tizennégy év körüli gyerekeket keres, akiknek nincs anyjuk és minél kevesebb kapcsolatuk van más emberekkel, logikus, hogy ezekből a gyerekekből valami alapvetően hiányzik (az anya hiánya/elvesztése miatt), viszont többek is, tele vannak a ,,normális" gyerekekből hiányzó érzelmekkel, lelki folyamatokkal. Az Abszolút Terror mező akkor a szélsőséges érzelmeket/érzéseket testesíti meg? (először a negatív érzelmekre(félelem, szorongás) gondoltam, de az End of Evában Asuka ,,visszatérése" az anyai kép hatására inkább felszabadulás és öröm). Az Eva testesíti meg az anyát (entry plug=anyaméh, LCL=magzatvíz), és tölti be a hiányzó űrt a pilótákban. Logikus ezért, hogy az Eva alapból is csak az ilyen gyerekeket ,,fogadja el". Viszont kíváncsi lennék egy átfogó elemzésre az AT mezőről. Van valami jelentősége a hatszögletű mintázatnak?

Ja igen: Érdemes megszereznem a Girlfriend of Steel játékokat, vagy csalódnék? Torrenthelyet tudtok hozzá?
God's in his heaven. All's right with the world.
bandiras2
Gyakorlott
Gyakorlott
Hozzászólások: 85
Csatlakozott: 2005.11.10. 10:00
Tartózkodási hely: Fehérvár

Hozzászólás Szerző: bandiras2 »

GOS privi ment.

Az elsővel most játszok, kicsit idegesítő, kicsit lassú, nagyon meglátszik rajta a dreamcast alap. Nem lehet átpörgetni a már látott képeket, menteni kell amikor csak lehet(kb félóránként lehet) mert ha vissza kell tölteni, akkor az sok idő. Félbehagytam egy időre, de nem adom fel. A Mana csaj nagyon idegesítő, de Shinji is. Rei alig kapott eddig szerepet, Asuka... hát Asuka pedig hozza a formáját :D A többiek időnként feltűnnek.
Press any key to continue or any other key to quit
Avatar
Dawe
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 24
Csatlakozott: 2006.01.18. 16:47
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Dawe »

AT Field. Azt tudjuk, hogy ez tartja össze a testet, emel ki minket az LCLből. Minél jobban magányosabb egy ember, annál erősebb az AT Field-je. Szerintem az AT F. az elszakadást jelképezi,egy menedéket, amit az ember önmaga és a világ közé állít, hogy megvédje magát. Jelképezi a beteljesületlen vágyakat, érzelmeket. (talán ezzel magarázható, hogy az EoE-ban mikor mindenki LCL-é alakul, mindenkinek az jelenik meg, amire vágyik).

Kaji szerintem a kigyógyult, magára maradt ember. Menedéket keres a kertjében, ott érzi úgy, hogy igazán mindene megvan. (én is gyakran érzek ilyet...) Másfelől ő a lemondó ember, akinek csak két dolog fontos, és mindent feláldoz érte (az egyik a kertje, másik Misato).

Gendo az az ember, aki a saját érdekeit minig mások elé helyezi. (direkt nem foglalkozott Shinjivel, hogy pilóta legyen belőle és Reit is - legalábbis ez az egyik oka - emiatt teremtette, hogy miután egyesült Adammal, elvigye őt Yuihoz).

Felmerült bennem, hogy ennyire fontos lenne a család?
Végülis minden szereplő problémája visszavezethető a család hiányára
Shinji - anyja feloldódott az EVAban, apja nem törődik vele

Rei - neki nincs családja, az egyetlen, akit a családjának tekint, az Gendo, de rá kell jönnie, hogy ő csak kihasználja.

Asuka - az anyja öngyilkos lett, az emlékei elől menekül, míg rá nem jön, hogy azok adnának neki erőt, emiatt majdnem le is győz egy csomó EVAt

Gendo - a felesége feloldódott, félig-meddig miatta, a hiánya miatt teszi azt, amit tesz.

Misato - az apja feláldozta érte az életét, Kajiban keresi a családot, de nem kapja meg tőle.

Kaji - szintén nincs családja, vagy nem tudunk róla.

Ritsuko - az anyja öngyilkos lett. Állandóan benne van ez a nem-vagyok-olyan-jó-mint-az-anyám-érzés, mindig meg akar felelni, és emiatt nincs családja, csak a munkával foglalkozik.
Avatar
Minerva
Haladó
Haladó
Hozzászólások: 43
Csatlakozott: 2005.06.03. 09:59
Tartózkodási hely: Álomföld
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Minerva »

A család nagyon fontos! A békés, szerető családban felnövő gyerekek lelkiek kiegyensúlyozottabb felnőttek lesznek, mint például az árvaházban felnőtt társaik. A szerető család melegséget, hosszú távon önbizalmat és magabiztosságot ad. Ha tudod, hogy szeretnek, sokkal jobban érzed magad, jobban teljesítesz, satöbbi. (Gondoljatok csak Voldemortra :D ;))
"Gods fade away by my curse."
Avatar
Hikari
AoiAnime szerkesztő
AoiAnime szerkesztő
Hozzászólások: 743
Csatlakozott: 2003.02.17. 19:05
Nem:
Tartózkodási hely: Norvégia
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Hikari »

Misato - az apja feláldozta érte az életét, Kajiban keresi a családot, de nem kapja meg tőle.
mondjuk úgy, hogy apakomplexus :)
Kaji - szintén nincs családja, vagy nem tudunk róla.
a mangából kiderül, hogy utcagyerek volt, miután szülei meghaltak a second impact következtében
Válasz küldése