Teóriák, gondolatok az Evangelionnal kapcsolatban.
A lélektani elemzések alapját a következő oldal képezte: http://evangelion.fateback.com/main.html
Magyarra fordította: Panuru
A gondolatok alapjául ez az oldal szolgált: http://www.evaotaku.com/
Frodítás: Hikari
A dokumentumokat a fordítók saját véleménnyel, megjegyzésekkel egészítették ki.
Lélektani elemzések
Lélektani elemzés 1. ---Az orális fejlődési szakasz:
Freud szerint: Az emberi élet első fázisa ez az időszak, mely születésünktől kb. a
18. hónapig tart. Ebben a szakaszban a gyermek, és az őt szoptató anya között még
csak egy tudat alatti kötés van, ugyanis a gyermeknek ekkor még nincs Énje. Ez a dolog
van jelen az "Entry plug" működésénél is, ahol a pilóták--én, vagy
lélek nélkül--csak egy olyan ember lelkének jelenlétében tudják irányítani az
Eva-kat, akik rendkívül közel állnak hozzájuk (Anya). Az Eva-k esetében a gyermek
(pilóta) és anya (Eva) tudat alatti kötésének erejét a szinkronizálás értéke
fejezi ki. Minél nagyobb ez az érték, annál erősebb a kötés, és annál jobb az Eva
teljesítménye. Gyönyörű példát találhatunk erre a sorozat azon részében, melyben
Shinji harcol Zeruel angyallal, és 400%-os szinkronizációt ér el, mely azt jelenti,
hogy feloldódik az "Entry plug" LCL-jében és teljes mértékben egyesül
anyja lényegével. (Szerk. megj.: Innen tehát a 20. rész címe is: Oral Stage)
Lélektani elemzés 2.---(Rei, Shinji, Asuka): Felettes Én, Én, Tudatalatti:
Egy érdekes meglátás lehet ezen karakterekkel kapcsolatban (a csapategység
szempontjából), hogy Shinji jelképezheti az Ént, az emberi elme valódi világ felé
fordított részét, a valódi személyiséget és az egyéb mentális egymásnak
feszülő erők egyensúlyának eredményét. Asuka jelképezi a Tudatalattit: a féktelen
vágyakat és ösztönöket. Más szavakkal, az emberi elme azon részét, amely a
szükségletek (ösztönök, létfentartás, fajfentartás) kielégítésével
foglalkozik, a következményükre való tekintet nélkül. Végül Rei tölti be a
Felettes Én szerepét, az Én bírájaként, amely korlátoz, és az erkölcsi, egyéb
normákat, elvárásokat a saját vágyai elé helyezi(ezt azért is tudja
megvalósítani, mert nincsenek neki). Az ő esetükben a Felettes Én uralja az Ént,
ezért jelenik meg Rei Shinji "látomásaiban", olyan dolgokat kérdezve tőle,
mint: "Próbáltad már megérteni?", és meg is pofozza (a Felettes én
cenzúrázza "leszabályozza" az Ént), mikor negatív dolgot mer mondani az
apjáról. Asuka midig nyíltan idiótának tartja Shinjit, ez a féktelenség és
kontrolálatlanság jellemző a Tudatalattira.
Lélektani Elemzés 3.--- Asuka és a 15. Angyal Arael:
A 22. epizódban a 15. Angyal Arael pszichikai támadást intéz Asuka ellen. A támadás
direkt kapcsolatot létesít a Tudatalattijával, ami Freud szerint az elme azon része,
amely az összes olyan dolgot tartalmazza, amelyek összeütközésbe kerültek, kerülnek
vagy kerülnének, a morálokkal és társadalmi értékekkel. Vágyakat, emlékeket,
szégyenletes, szomorú, szexuális, erőszakos gondolatokat tartalmaz. Létezik egy
folyamat, az "Elfojtás mechanizmusa", amely gátat képez a tudatalatti és az
Én között, megakadályozva ezek átszivárgását a tudatba, kivéve mikor álmodunk,
vagy más szabályozatlan állapotban vagyunk. Tehát az angyal képessége az volt, hogy
megszüntette az "Elfojtás mechanizmusát", szabadon hagyva a tudatalatti
tartalmát. Ez Asuka elméjének teljes elborulását okozta, különösen az Énét,
amely túltöltődött bűntudattal és különösen szomorú emlékekkel, mint az anyja
halála. El szerette volna nyomi ezeket az emlékeket, hogy később erőt profitálhasson
belőlük. Felnőtté szeretett volna válni, de paradox módon a leginfantilisebb
állapotban hagyták őt emlékei, frusztrációi. Freud rámutat arra, hogy a direkt
kapcsolat az elnyomott elmével neurózist okoz, ami Asukával is megtörtént. Ez akár
pszichózisként is osztályozható, a valósággal való kapcsolat elvesztése miatt,
ahogyan az később történt is ebben az esetben. Van itt egy fontos részlet: Asuka nem
tudott AT Field-et generálni a támadás után, miután elvesztette elméjének
kontrollját...
(Fordítói megjegyzés, a könnyebb érthetőség kedvéért: Amikor álmodunk, vagy
egyéb kontrolálatlan állapotba kerül agyunk, egyből kiszabadulnak elfojtott
érzéseink, gondolataink tudatalattink börtönéből. Ez a magyarázat a művészetek
megjelenésére és létezésére is, ugyanis ezekben rengeteg a tudat alatti mélyéből
felhozott, és a külvilág számára szublimált formában bemutatott elem, mely az ember
alkotásaiban ölt testet. A tudatalatti folyamatok ezen megnyilvánulását Ösztön
szublimációnak nevezik (Ez a dolog persze nem csak a művészetekre/alkotásokra igaz,
hanem az emberi élet egyéb területeire is). Úgy is mondhatnám, a Tudatalattink
meghatározza az egyén elérendő céltját (ösztön,vágy), az Én deklarálja a cél
elérésének módját, és a hozzá szükséges eszközöket, ezután a Felettes Én
megvizsgálja az Én által meghatározott cselekvési formát, és szabályozza, vagy sok
esetben pusztán letiltja annak megnyilvánulását. Ezután, ha még mindig maradt valami
abból a (Tudatalattiból kiindult nyers) azóta módosult célból (magyarul a Felettes
én nem tiltotta le), akkor jön létre annak végrehajtása és tettre váltása. Így
működik minden emberi cselekvés.)
Gondolatok a sorozatról és a filmről
A Film és a Sorozat befejezésének összehasonlítása
Többen a sorozat és az End of Evangelion befejezését azonosnak
találják, vagy nem értik a különbségeket. Itt leírom, hogy saját meglátásom
szerint mi a különbség a kétféle befejezés között.
A sorozat és a film befejezése tökéletes ellentétei egymásnak. A sorozat végén
Shinji a Human Complementation-t választotta, sőt, úgy tűnik, nem is volt választási
lehetősége. A Complementation egyszerűen bekövetkezett, mert be kellett következnie.
És Shinji mintegy példaként szolgál ennek bemutatására. Az egész Komplementációt
Shinji szemszögéből látjuk, és joggal feltételezhetjük, hogy az összes többi
szereplő is hasonló élményeken megy keresztül, míg megtalálja önmagát és
problémáinak megoldását.
A végén Shinji, önmagára találva boldogan mosolyog, és azt mondja: "Végre
megértettem! Jogom van itt lenni!". Az összes karakter gratulál neki
megvilágosodása alkalmából, minden szereplő egészséges (Kaji, Touji, Yui), és
vidám. Ezek a képek szürreálisak, a valóságban elképzelhetetlenek. Csak Shinji
saját belső világában léteznek.
A film teljesen ellentétes hangvétellel végződik. Shinji választási lehetőséget
kap, hogy kívánja-e a Complementation bekövetkezését, vagy sem. És az utolsó
percben elutasítja a földön túli boldogságot. Mivel így megszűnne minden kapcsolata
a valósággal, és egy "hamis" mennyországot hozna létre. A Complementation
igazából egy menekülés, és Shinji a filmben eléggé érett ahhoz, hogy észrevegye
ezt. A film utolsó jelenete maga a realitás. Nincs vidámság, nincs gratuláció. Csak
a világ ridegsége.
Idézet a Newtype Filmbook-ból:
"A sok gratuláló szó közepette Shinji ajkain halvány mosoly jelenik meg (és
szétterül egész arcán).
Egy boldog arc -- Ez a komplementálódott Shinji arca. Ez a befejezés is egy, a sok-sok
lehetséges közül."
Shinji szempontjából óriási jellemfejlődésről beszélhetünk az End of
Evangelionban. Sokkal nagyobb mértékűről, mint a sorozatban. Hiszen egy ilyen nehéz
kérdésben, ahol a boldogság, vagy a realitás között kell választania, egy ilyen
döntést meghozni borzalmasan nehéz lehetett számára.
Véleményem szerint a két teljesen ellentétes befejezés nagyon jól szemlélteti a
két lehetséges válaszutat, ami közt Shinji választhatott. És ezért jó, hogy mind a
két befejezés elkészült, mert így a néző is láthatja a különbségeket. És mivel
a készítők szerint mindkét befejezés egyenértékű alternatíva, így a legfontosabb
szerep magára a nézőre jut: Saját magának kell eldöntenie, hogy melyik befejezést
tartja szimpatikusabbnak. Nehéz döntés!
Van-e vallási mondanivalója az Evangelionnak?
Nincs. Az Evangelion nem vallásos anime, és nem tartalmaz közvetlen
megnyilvánulásokat a világvallásokat illetően. A zsidó-kersztény vallási elemek
pusztán érdekességként vannak a sorozatban. Nagyon hibás feltételezés, hogy az
Evangelion anti-keresztény, vagy zsidó anime. A különböző vallásból származó
szimbólumok, amik feltűnnek az evangelionban, csupán az alapjelentésüket
szimbolizálják. Nem vallási utalások, egyszerűen csak szimbólumok, amiket a
vallásokban (is) használnak. Látunk egy keresztet, és asszociálunk a szenvedésre, a
lélekre, és a halálra. Látjuk a System Sephrioticum szimbólumot, és ha ismerjük
valamennyire a vallást, értjük, hogy az Istenhez vezető ösvényt jelenti.
Ezek a dolgok mindig is közel álltak az emberhez, az érdeklődésünkhöz. Ezek a
dolgok, mint Halál, vagy Isten minden vallásban megjelennek, hiszen ezek megfejthetetlen
dolgok. Ebből alakult ki aztán később a vallás. Ezekből a kérdésekből. Az
Evangelionban található szimbólumok pedig több különböző vallásban találhatók
meg. Talán azért, mert épp ezzel akarják hangsúlyozni, hogy nem vallásos anime-ról
van szó. Talán a szimbólumok egyszerűen érdekessé teszik a történetet, sőt!
Egyenesen misztikussá. Senki nem mondhatja, hogy nem éppen ez a misztikus háttér fogta
meg a sorozatban. Enélkül az Evangelion nem az lenne, ami.
Mamoru Oshii, a Ghost in the Shell rendezője a következő képpen fogalmazta meg erről
a véleményét: "A vallási elemeket csak a sztori alapjául kell felhasználni, nem
vallási okokból, hanem az ideológiai és irodalmi inspiráció végett."
A másik fontos dolog, hogy ki az Evangelion közönsége. Mindenki, aki a Gainax-tól
nyilatkozott különböző interjúkban, meglehetősen meglepettnek látszott, amikor
értesült a sorozat népszerűségéről a Japánon kívüli országokban.
Kazuya Tsurumaki, az End of Evangelion társrendezője a következőket nyilatkozta a
témáról:
"Japánban nagyon sok óriás robotos anime létezik, ezért úgy gondoltuk, vallási
témájú történetet fogunk választani, hogy ez által is meg lehessen különböztetni
azt, amit létrehozunk. A kereszténység igen ritka vallás Japánban, és úgy
gondoltuk, sokkal rejtélyesebb lesz ettől a sorozat. Az egész stábból senki sem volt
keresztény. A sorozatnak nincsen valódi vallásos jelentése, csak úgy gondoltuk a
kersztény vallás grafikus szimbólumai nagyon jól néznek ki. Ha előre tudtuk volna,
hogy a sorozatot az USA-ban, és Európában is adni fogják, valószínűleg meggondoltuk
volna ezt az elhatározást."
Tehát az Evangelion egyáltalán nem hordoz vallási mondanivalót, inkább a
pszichológia a lényeg benne, mint a vallás, sokkal inkább koncentrál az emberi
érzelmekre.